Skoda Octavia 1.6 (102hk) BFQ -03 drar ca 1liter olja / 10mil och ryker vitrök

Silverpilen740
18 oktober 2013 · 15 Inlägg

Hej har nyss köpt en ny bil och råkat ut för det värsta =/
Bilen har gått 18.000mil och är fullservad enl. bok med stämplar.
kamrem är bytt vid 12.000mil
Började med att efter 2mil efter köpet tände sig motorlampan.
Bilen gick på 3 cylindrar. Körde hem bilen (som sotade rätt mycket) ca 10-15 mil.
Bytte tändstift, tändkablar och tändspole.
Efter att ha släckt felkoden så gick bilen helt normalt.

Allt var frid och fröjd tills oljelampan tände sig. Hade ganska bråttom så körde tyvärr vidare ca 4mil..
tänkte jag minsann hade kollat oljan vid köpet av bilen.
När jag kom fram var det inte en droppe på stickan. Fyllde i ca 2liter 15-40 olja för diesel bruk.. (tager vad man haver). 

Efter att kört tillbaka bilen hem med ett tungt släp så byttes olja och filter nu till 5-40 olja helsyntes.

Noterade att olja försvunnit.
Efter att nu har kört lite grann så märker jag att bilen drar jätte mycket olja. När man kör lugnt kan man se ett rökmoln efter sig (vitt). Vid tomgång syns inget men då man gasar till kommer det lite rök.
Inget vatten har läckt och tempen har alltid varit bra.
Ser inget spår av avgaser eller liknande i vattenkärlet (expantionskärlet)

Motorn är en VAG 1.6liters BFQ 75KW
Skoda Octavia 2003

Är det bara topplocket som gäller =/  ser inte fram emot att skruva ner det. Alla tips mottages tacksamt!
Obs, bilen känns ganska normal att köra.. pinnar på och har kommit upp i 180-190km/h som skall bara max....

Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 oktober 2013 · 13 749 Inlägg

var det oljetryckslampan som lös?

isånt fall kan du kasta motorn åt h-lvete direkt.
ingen mening att hållas har den inte börjat knacka så gör den det väldigt snart.

var det oljenivå lampan är det en annan 5:a
vet inte hur det ser ut på dom där snikisarna

men oavsätt så kör man inte 4mil till... och man häller inte i fel olja och kopplar på ett släp.
dessa motorer är rejält känsliga för sån misshandel.


personligen gissar jag att något allvarligare har hänt. någon oljering ligger nära till hand..
testa att ha bilen igång lägg bilen på 3000-5000varv testa lite olika men håll kvar varvtalet.. börjar det rycka satan så är det någon oljering.

det skulle stämma med problemet du hade i början att den oljar ner ett stift så det dör.
varit med om detta fenomen några gånger på volvo motorer. bilarna i övrigt har haft bra komp gått som dom bör men ryker satan när man ligger på jämn gas

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Silverpilen740
19 oktober 2013 · 15 Inlägg

Tack för ditt snabba svar smile
Äntligen lite saker att prova så man kan börja ringa in felet.
Glömde att säga, men har kontrollerat motorn efter oljeläckage och inte funnit några, så oljan tar vägen någon annan stans smile

Som du säger är det kanske troligt att ett stift oljades ner vid köpet av bilen.. Tyckte dock att motorn gick lite små ojämt redan vid köpet. Då jag körde de första 2 milen och motorlampan tändes så gick bilen på farthållaren i typ 70km/h

Kan hålla med dig att det var korkat gjort att köra med lampan och allt. Men i den situation jag befann mig i då fanns det inte möjlighet till annat än att koppla på släpen och dra hem! smile

oljetryckslampan var det inte som lös, vanlig hederlig kanna "low oil" var det.

Skall ut och testa varvtipset och återkommer med resultatet.

om det är en oljetätning som du beskriver, sitter den då i toppen? Lurar åt att köpa en topp på skroten för 2000kr...

xXSammy
19 oktober 2013 · 6 578 Inlägg

Köpt privat eller firma?

Att den drar så pass mycket olja så borde tidigare ägaren varit medveten om det.

De/Dem
Silverpilen740
19 oktober 2013 · 15 Inlägg

Bilen är köpt privat, och jag känner mig hyfsat lurad smile

Uppdaterad info efter morgondagens olika tester...

Start upp bilen (kall) noterar att vid start på tomgång så kommer det en mindre skvätt vatten ut genom avgasröret... skvätter liksom lite grann.

kylarvattnet står still och ser okej ut.

Sätter bilen på 3000varv. Då kommer det konstant med vit rök ut ur avgassystemet (bak).
Röken luktar lite av olja typ men är ganska fin som en rökmaskin typ. Dock inte sådana otroliga mängder rök som en rökmaskin...

Efter ha stått på 3000varv i kanske 30 sekunder noteras att det börjar hända saker med kylarvattnet.
Återförings slagen börjar spotta tillbaka kylarvatten in i expansionskärlet kanske helt normalt om motorn går varm så borde ju vatten gå runt (var rätt lite olja i motorn lite under min)....
Dock ser det lite lätt lätt gråaktigt ut och svag rök kommer ur det (dock luktar det inget)..

Om det var avgaser som kom här borde det väl bli grå ganska fort (tycker fortfarande att den är röd) samt att det borde väl försvinna? nivån är rätt här...
Sist men inte mins noteras att det bildats en större pöl med vatten bakom avgasröret samt att den nu innehåller lite svart klet (typ sotrester).. kanske en skätt av olja svårt att avgöra.. men sot som sagt!

SLG
19 oktober 2013 · 498 Inlägg

Först vill jag bara säga att jag blir vansinnig på han du köpte bilen av!! Har du ringt och berättat det för honom/henne? Jag hade ta mig fan ringt direkt och frågat vad fan dom har lurat på dig. Försök få fram av dom om dom har felsökt felet om dom kan berätta vad det kan vara?

Testa och gör en kompression prov på bilen. Vad sa felkoden när du läste ut och raderade den?

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.
uhlin
19 oktober 2013 · 2 834 Inlägg

Tippar på en oljering jag med, men den sitter inte i toppen, den sitter på kolven, så då måste motorn ur, eller om man kan ta väck oljetråget och toppen och ta kolven uppåt.

Vattnet som kom ur avgasröret kan ha varit kondens, då det inte försvinner nåt från kylsystemet så....

Skulle ringa till den du köpt bilen av och påpeka detta, han/hon kan omöjligt va ovetande om detta. Luktar lite av bedrägeri... sen du som köpare har ju skyldighet att kolla upp sånt som är möjligt att kolla, kunde du ha märkt detta.... kanske, kanske inte. Hur mycket betalade du för bilen?

Silverpilen740
19 oktober 2013 · 15 Inlägg

Jag fick bilen till ett kanonpris smile börjar förstå varför =/ 15000kr typ

Låter ju väldigt roligt med oljeringen =/   !#"¤!#!#
Kanske snart lättare att byta motor än allt det där...
Skall göra ett komptest på vattnet de närmaste dagarna. Enl. killen som har testaren kan man på så sätt se om packningen är hel...
Han tipsade även om en special lösning med tryckluft genom ett tändstift för att trycka tillbaka någon typ av tätning åt andra hållet.... men men.. en sak i taget. alla tips mottages!

uhlin
19 oktober 2013 · 2 834 Inlägg

Silverpilen740 skrev:
Jag fick bilen till ett kanonpris smile börjar förstå varför =/ 15000kr typ

Låter ju väldigt roligt med oljeringen =/   !#"¤!#!#
Kanske snart lättare att byta motor än allt det där...
Skall göra ett komptest på vattnet de närmaste dagarna. Enl. killen som har testaren kan man på så sätt se om packningen är hel...
Han tipsade även om en special lösning med tryckluft genom ett tändstift för att trycka tillbaka någon typ av tätning åt andra hållet.... men men.. en sak i taget. alla tips mottages!

Hmmm... komptest på vattnet??? aldrig hört talas om, däremot co mätare kan man använda för att se om det är avgaser i vattnet... om det var det han menade kanske.

Men tryckluft i ett tändstifthål för att trycka tillbaka en packning, finns inga packningar därinne.. Tycker det låter som han inte vet vad han talar om. wink

Silverpilen740
20 oktober 2013 · 15 Inlägg

Antar att man trycker vattnet, och på så sätt ser om man kan trycka vattnet genom en trasig topplockspackning...
Ang. trycket vet jag inte riktigt men lät bra i alla fall smile

En fråga utöver allt, är det farligt att använda bilen mindre sträckor? Tänker att man bara tankar på lite olja....
Vad kan hända mer?

xXSammy
20 oktober 2013 · 6 578 Inlägg

Att katalysatorn pajar, i mitt tycke borde en kolvring vara okej ifall kompet är jämnt på alla cylindrar. Då kan det vara en ventiltätning istället (Sitter i topppen!).

De/Dem
Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 oktober 2013 · 13 749 Inlägg

Malheus skrev:
Att katalysatorn pajar, i mitt tycke borde en kolvring vara okej ifall kompet är jämnt på alla cylindrar. Då kan det vara en ventiltätning istället (Sitter i topppen!).

fast en oljering som släpper oljan så har man perfekt komp.

vet eftersom jag kört sönder 3st 850 motorer på just det sättet 1st t5 och 2st 144hk.

min t5 har jag lyft locket på och sätt att det är rent på en fläck på kolven.
denna bilen komptestades och hade exakt komp på alla cyl och motorn har bara gått 15.000mil



man såg väldigt tydligt att ett stift hade en annan färg så riv stiften och kolla..gör det efter att du lagt den på 3000rpm en stund så borde du se skillnaden i färg på stiften.


kan man meka själv så är det inget jättejobb att riva tråg och topp på dessa motorer.
kanske inte skit skoj men det går relativt smidigt

http://www.bildelsbasen.se/?index=defau … d=25557999

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
mb_pucken
20 oktober 2013 · 5 087 Inlägg

Prova att starta och ta av oljepåfylningslocket och håll den på varv och se om den fortfarande ryker lika mycket. Passa även på känna så du inte har tryck eller vakuum där smile
Kan vara så enkelt att du har en tät vevhusventilation vilket gör att oljeförbrukningen stiger smile
Har haft lite bilar på jobbet med just det felet smile

Senast redigerat av mb_pucken (20 oktober 2013)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Silverpilen740
20 oktober 2013 · 15 Inlägg

Growe skrev:

Malheus skrev:
Att katalysatorn pajar, i mitt tycke borde en kolvring vara okej ifall kompet är jämnt på alla cylindrar. Då kan det vara en ventiltätning istället (Sitter i topppen!).

fast en oljering som släpper oljan så har man perfekt komp.

vet eftersom jag kört sönder 3st 850 motorer på just det sättet 1st t5 och 2st 144hk.

min t5 har jag lyft locket på och sätt att det är rent på en fläck på kolven.
denna bilen komptestades och hade exakt komp på alla cyl och motorn har bara gått 15.000mil



man såg väldigt tydligt att ett stift hade en annan färg så riv stiften och kolla..gör det efter att du lagt den på 3000rpm en stund så borde du se skillnaden i färg på stiften.


kan man meka själv så är det inget jättejobb att riva tråg och topp på dessa motorer.
kanske inte skit skoj men det går relativt smidigt

http://www.bildelsbasen.se/?index=defau … d=25557999

Om jag river tråget, kommer man åt att byta oljetätringen då? om det nu skulle vara den..
Skall gå ut och testa lyfta på oljelocket senare idag, som jag fick tips om här utav "MB_pucken"

Skall kolla stiften som alternativ 2 sen.. som du föreslog... Blev rätt sugen på att köpa motorn du tagit fram smile hade underlättat... men verkar minst lika jobbigt att byta motor som att byta topp/renovera smile

xXSammy
20 oktober 2013 · 6 578 Inlägg

Det är ju betydligt lättare att byta en motor än att renovera en, med tanke på bilens ålder är det mer "värt" att bara byta motor.

De/Dem
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
20 oktober 2013 · 14 069 Inlägg

Silverpilen740 skrev:
Hej har nyss köpt en ny bil och råkat ut för det värsta =/
Bilen har gått 18.000mil och är fullservad enl. bok med stämplar.
kamrem är bytt vid 12.000mil
Började med att efter 2mil efter köpet tände sig motorlampan.
Bilen gick på 3 cylindrar. Körde hem bilen (som sotade rätt mycket) ca 10-15 mil.
Bytte tändstift, tändkablar och tändspole.
Efter att ha släckt felkoden så gick bilen helt normalt.

Allt var frid och fröjd tills oljelampan tände sig. Hade ganska bråttom så körde tyvärr vidare ca 4mil..
tänkte jag minsann hade kollat oljan vid köpet av bilen.
När jag kom fram var det inte en droppe på stickan. Fyllde i ca 2liter 15-40 olja för diesel bruk.. (tager vad man haver). 

Efter att kört tillbaka bilen hem med ett tungt släp så byttes olja och filter nu till 5-40 olja helsyntes.

Noterade att olja försvunnit.
Efter att nu har kört lite grann så märker jag att bilen drar jätte mycket olja. När man kör lugnt kan man se ett rökmoln efter sig (vitt). Vid tomgång syns inget men då man gasar till kommer det lite rök.
Inget vatten har läckt och tempen har alltid varit bra.
Ser inget spår av avgaser eller liknande i vattenkärlet (expantionskärlet)

Motorn är en VAG 1.6liters BFQ 75KW
Skoda Octavia 2003

Är det bara topplocket som gäller =/  ser inte fram emot att skruva ner det. Alla tips mottages tacksamt!
Obs, bilen känns ganska normal att köra.. pinnar på och har kommit upp i 180-190km/h som skall bara max....

Jag tycker inte att man med en LITEN 1,6 litersmotor som gått 18000 mil att man drar upp den i 180-190 som verkar vara max. Kanske även tidigare ägare gjort likadant. Det är ingen racebil utan det är en bil man hämtar och lämnar på dagis. Motorn kan vara helt slut efter sådan behandling.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 oktober 2013 · 13 749 Inlägg

Vettemannen skrev:

Silverpilen740 skrev:
Hej har nyss köpt en ny bil och råkat ut för det värsta =/
Bilen har gått 18.000mil och är fullservad enl. bok med stämplar.
kamrem är bytt vid 12.000mil
Började med att efter 2mil efter köpet tände sig motorlampan.
Bilen gick på 3 cylindrar. Körde hem bilen (som sotade rätt mycket) ca 10-15 mil.
Bytte tändstift, tändkablar och tändspole.
Efter att ha släckt felkoden så gick bilen helt normalt.

Allt var frid och fröjd tills oljelampan tände sig. Hade ganska bråttom så körde tyvärr vidare ca 4mil..
tänkte jag minsann hade kollat oljan vid köpet av bilen.
När jag kom fram var det inte en droppe på stickan. Fyllde i ca 2liter 15-40 olja för diesel bruk.. (tager vad man haver). 

Efter att kört tillbaka bilen hem med ett tungt släp så byttes olja och filter nu till 5-40 olja helsyntes.

Noterade att olja försvunnit.
Efter att nu har kört lite grann så märker jag att bilen drar jätte mycket olja. När man kör lugnt kan man se ett rökmoln efter sig (vitt). Vid tomgång syns inget men då man gasar till kommer det lite rök.
Inget vatten har läckt och tempen har alltid varit bra.
Ser inget spår av avgaser eller liknande i vattenkärlet (expantionskärlet)

Motorn är en VAG 1.6liters BFQ 75KW
Skoda Octavia 2003

Är det bara topplocket som gäller =/  ser inte fram emot att skruva ner det. Alla tips mottages tacksamt!
Obs, bilen känns ganska normal att köra.. pinnar på och har kommit upp i 180-190km/h som skall bara max....

Jag tycker inte att man med en LITEN 1,6 litersmotor som gått 18000 mil att man drar upp den i 180-190 som verkar vara max. Kanske även tidigare ägare gjort likadant. Det är ingen racebil utan det är en bil man hämtar och lämnar på dagis. Motorn kan vara helt slut efter sådan behandling.

/Benny

varför skulle det inte hålla?  plågar ur våran 1.4 liters arosa på 60hk varje gång jag kör den
nu blir det inte toppfart test så ofta men det händer att den går plattan i mattan 2-3mil
den har hållit dom 6000milen vi ägt den.  håller den inte för det är det något fel.
det är motorstarka bilar som inte behöver jobba så hårt som borde vara känsliga inte tvärs om.. tror inte jag inte hållt full gas en enda gång jag kört våran arosa utan när man klipper iväg vid stoppljuset så är det lagom att varva pån till 5500 innan man kuggar i nästa växel man är ALDRIG sist vid stopljusen  smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Bojjann
20 oktober 2013 · 474 Inlägg

Kolvringarna brukar kunna gå mellan 12-20 k mils körning..
Är ett halvvanligt fel på dom, tyvärr!
Men ring din lokala vag handlare och be att få prata med en mekaniker och kolla vad han tycker du bör göra smile

BMW E34 540 (1994)
Silverpilen740
20 oktober 2013 · 15 Inlägg

Håller gör den nog.. dessutom gjort är gjort...
Det var ute och testade oljelocktestet precis. Tyckte röken minskade/ slutade ett kort ögonblick när locket öppnades, men började ganska snart att ryka som vanligt igen även fast locket var av...

Tyckte att det var lite tryck i oljelocket.  Testade dock göra samma sak på min andra skoda som stod på tomgång och är en DIESEL -12  här både rök det och pustade då jag öppnade oljelocket, men det är kanske annorlunda på en diesel?

Silverpilen740
22 oktober 2013 · 15 Inlägg

EFter allt testande med 3000varv/min kom felkoden P0172 upp... den säger något om "system too rich"
Antar att det inte har något med mitt fel att göra =/

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang