3664
Sök

Skoda Octavia 1.6 (102hk) BFQ -03 drar ca 1liter olja / 10mil och ryker vitrök

15 Inlägg
30 oktober 2013
Trådstartare
Nu är toppen av.... Toppen är dålig i ventilerna, men har också funnit märken på en kolv samt liten repa på 2 cylindrar.. Repan går hela vägen men är ganska tunn, visst nageln fastnar lätt i dem men....

Vad jag har hört är det dags för ny motor nu smile  men är det verkligen så illa med små repor?

Vill inte lägga 3000 för att fixa toppen om det liktförbannat drar olja sen pga. dessa repor =/

Fri fart för ett fritt folk!
15 039 Inlägg
30 oktober 2013
personligen betvivlar jag att toppen är det som gör sån extrem rök. om inte styrningarna är TOOOOK slut.

repor som känns är aldrig okej bara att kasta blocket eller borra om det och montera nya kolvar=billigare med ny motor

Kör fort så hinner inget hända...

15 Inlägg
30 oktober 2013
Trådstartare
Beställt nymotor nu smile passade på att byta lameller också...  återkommer då bilen inte startar sen he he

15 039 Inlägg
30 oktober 2013
brukar vara ganska smidiga att meka med så det är nog ingen risk..smile

15 Inlägg
15 november 2013
Trådstartare
Så nu var motorn bytt... tog 36h 2 man. Fastnade lite på drivaxlarna då dessa plötsligt krävde en 8 Inbus verktyg i övrigt var det inte såtrångt i motorutrymmet vilket var skönt. Alla kontakter mm. Kunde ju också i princip bara sitta på 1 sätt. Har bara startat och kört 5500m än så länge men det verkar lovande.

15 039 Inlägg
15 november 2013
Silverpilen740 skrev:
Så nu var motorn bytt... tog 36h 2 man. Fastnade lite på drivaxlarna då dessa plötsligt krävde en 8 Inbus verktyg i övrigt var det inte såtrångt i motorutrymmet vilket var skönt. Alla kontakter mm. Kunde ju också i princip bara sitta på 1 sätt. Har bara startat och kört 5500m än så länge men det verkar lovande.

ganska enkelt uppbyggt på dom där bilarna men brukar alltid vara något som strular.

var som när jag bytte grenrörspackningar på min 740turbo
något man gjort ett antal gånger innan.
allt flyter på en mutter värmde vi med gasen för att inte riskera något

men självklart glömmer jag bort den där skit skruven på undersidan av grenröret.

den tog 2.5timme att få loss
en liten bult självklart skar gängorna när man skruvat ett par varv blev helt galen
fick bryta av skiten med ett brytjärn till slut.

sen tog det 20minuter så provkörde jag bilen helt sjukt vilken tid en grej kan ta

15 Inlägg
15 november 2013
Trådstartare
Själv råkat ut mycket för skurna gängor... läste tips i handysboken om just detta, så denna gång gick det bra.. tipset var smörj med typ wd40... lossa 1varv, börjar det tröga, skruva tillbaka 1v och smörj igen och fortsätt så.. funka faktiskt bra smile

15 039 Inlägg
15 november 2013
Silverpilen740 skrev:
Själv råkat ut mycket för skurna gängor... läste tips i handysboken om just detta, så denna gång gick det bra.. tipset var smörj med typ wd40... lossa 1varv, börjar det tröga, skruva tillbaka 1v och smörj igen och fortsätt så.. funka faktiskt bra smile

jo det fungerar ibland men då måste grejerna sitta vättigt till muttern jag hade problem med sitter på undersidan av grenröret med en massa saker i vägen helt idiotiskt. så man drar inte skruven fram och tillbaka smile  ville bara ha av den eftersom man aldrig monterar tillbaka den endå

Sök