Volvo 142 Custom

LångtidsProjekt Låg. Påbörjade detta projekt 2007, men saker kom i vägen ett par år.....Planen är fortfarande samma som då, luftfjädring, vitmotor (nu 960 3.0), V40 panel... Resten får komma som det kommer.
  • 726 Följare
  • 907 225 Visningar
  • Uppdaterades senast 5 oktober 2019
Paulit
22 juni 2014 · 684 Inlägg

Jonble skrev:

Paulit skrev:

Jonble skrev:
Har nu läst alla 45 sidor och det här blir bara bättre och bättre!!!
Älskar stuket du har fått/får till.
Har du dom former du vill ha på bilen eller har du några hemligheter?

Kul att du gillar stuket! smile
Angående formerna, låt mig säga såhär, det finns inga hemligheter, men formerna är definitivt inte klara.. big_smile

Härligt=) Såg förövrigt väldigt trångt ut med den motorn, den slår inte i någonstans när den rör sig?

Mnja, jag tror den går fritt. Höjer ett varningens finger för ena bultfästet på bakre grenröret till avgassystemet, har ca. 5 mm springa där nu, men ser inte det som nåt större problem, det borde man kunna klara av att fixa. Tror dock att motorkuddarna blir rätt styva, så motorn kommer inte röra sig speciellt mycket ändå...

oscargrundstrom
22 juni 2014 · 171 Inlägg

ser riktigt bra ut, kul att du börjat jobba på bygget igen big_smile

Milkman Lillen
23 juni 2014 · 213 Inlägg

Paulit skrev:

Milkman skrev:
Kul att tråden rullar på.
Så slipper jag bry mig om min som står stilla big_smile

Sälj ditt folkaskit och börja BYGG!!!!   big_smile big_smile big_smile

Det är inte folkvagnarna som är problemet.
Utan dem skulle inte Volvon finnas.

Inte lätt att bygga bil om man är arbetsuttan.
Har annat att sälja men de tar lite tid.
Det är de där förbannade räkningarna.roll

Volvo 142 "VWolvo" (1970)
Paulit
23 juni 2014 · 684 Inlägg

Milkman skrev:

Paulit skrev:

Milkman skrev:
Kul att tråden rullar på.
Så slipper jag bry mig om min som står stilla big_smile

Sälj ditt folkaskit och börja BYGG!!!!   big_smile big_smile big_smile

Det är inte folkvagnarna som är problemet.
Utan dem skulle inte Volvon finnas.

Inte lätt att bygga bil om man är arbetsuttan.
Har annat att sälja men de tar lite tid.
Det är de där förbannade räkningarna.roll

Jo, jag menade inte att du ska sälja hus & hem för en Volvo, det låter dumt.
Gör som jag, låt det ta den tid det tar, finns ju som sagt annat som kostar pengar, och även tar ens tid...

Milkman Lillen
23 juni 2014 · 213 Inlägg

Haha nää de fatta ja.
Men dem fungerar ju ville jag ha sagt lol
Volvon är ju i tusen delar liksom.......prioriteringarna du vet.
Men snart är jag på G igen.....!

Volvo 142 "VWolvo" (1970)
Paulit
24 juni 2014 · 684 Inlägg

En liten textupdate idag, tråkigt nog..

Tog en runda idag och köpte mig tunnare motorkuddar! Kanon tänkte jag, monterade dessa glad i hågen, ändrade lite i ena motorfästet för att vinkeln blev lite konstig på kuddarna, sänkte ner bilen..
Kanon! Såg skitbra ut för kamremskåpan och huven. Även vattenrören bakom motorn såg bra ut, tillräckligt med plats. Glad som man är monterades även de första fälgarna jag måttat allt efter, ni vet, 17 tummarna. Sänk ner i backen och.................    Ridå.

Motorn lyfter 2cm från ena motorkudden (ej fastskruvade) och oljetråget slog i betonggolvet så det sa tjong.
Jahapp, då blev det att återmontera de gamla kuddarna och tänka ut nåt annat. Det får helt enkelt bli en kompromiss, jag kapade bort lite på toppen av kamremskåpan så ena kamdrevet syns lite. Monterade även dit fronten, då den lyfter huven lite. Nu är det ett mellanrum på ca. 2 mm till huven. Blir bra ändå, tar en cm på förstärkningsbalken på huven så finns det plats. Vattenrören bakom motorn får jag lösa sen, inte idag.....

Lillkanto Inbiten Volvonörd
24 juni 2014 · 799 Inlägg

Åk utan kamremskåpan, snyggare så smile

Volvo V70N 2,5T projekt>>> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=290249
www.skogenracing.com
Volvo 944 Turbo+ 1991
Volvo 854 SE 1995
Honda Legend Ka7 "Bossen" (1992)
fish Allfixare
24 juni 2014 · 1 475 Inlägg

Obs, en sak att tänka på utan kamremskåpa... En liten sten = ett stort problem...

Paulit
24 juni 2014 · 684 Inlägg

fish skrev:
Obs, en sak att tänka på utan kamremskåpa... En liten sten = ett stort problem...

En orsak till att jag inte vill åka utan. Hålet är alltså inte jättestort, och den är då väldigt nära huven, så det borde vara hyfsat skyddat ändå... Kom på att jag faktiskt kunde tagit ett foto på´t. Gör det imorgon, idag har jag redan hunnit bekanta mig med fåtöljen här framför datorn. smile

fish Allfixare
24 juni 2014 · 1 475 Inlägg

Ja, ett litet hål upp mot huven gör nog inte så mycket, men att åka utan känns ju lite risky även om det kanske ser tuffare ut... smile inget jag skulle gjort iaf.

Dr_struts
25 juni 2014 · 1 861 Inlägg

Hade satsat på att småstens säkra runt om och kört utan kåpa! Det är som sagt mycket snyggare! ^^

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Lina-
30 juni 2014 · 1 213 Inlägg

Var ett tag sen när tittade in i tråden, hade tappat prem och har nu hittat tillbaka till tråden..
Ser fint ut, går sakta framåt. smile

När hör en V8, då tänder på alla cylindrar :D
Bmw, Volvo & Jänkare gör livet värt att leva.
Princess of the road.
Volvo 940 Turbo "Sleeper" (1992)
MR_T
30 juni 2014 · 2 340 Inlägg

Paulit skrev:

fish skrev:
Obs, en sak att tänka på utan kamremskåpa... En liten sten = ett stort problem...

En orsak till att jag inte vill åka utan. Hålet är alltså inte jättestort, och den är då väldigt nära huven, så det borde vara hyfsat skyddat ändå... Kom på att jag faktiskt kunde tagit ett foto på´t. Gör det imorgon, idag har jag redan hunnit bekanta mig med fåtöljen här framför datorn. smile

Ja du Chippen det är ju en fördel om hålet inte är jättestort smile föredrar dom mindre smile men nu tycker jag du varit bekant med fåtöljen nog länge så du kan ta det där fotot...och hoppas det är på en motor och inte något annat roll

Thor Hot Rod "Modern Hot Rod" (2019)
Paulit
30 juni 2014 · 684 Inlägg

MR_T skrev:

Paulit skrev:

fish skrev:
Obs, en sak att tänka på utan kamremskåpa... En liten sten = ett stort problem...

En orsak till att jag inte vill åka utan. Hålet är alltså inte jättestort, och den är då väldigt nära huven, så det borde vara hyfsat skyddat ändå... Kom på att jag faktiskt kunde tagit ett foto på´t. Gör det imorgon, idag har jag redan hunnit bekanta mig med fåtöljen här framför datorn. smile

Ja du Chippen det är ju en fördel om hålet inte är jättestort smile föredrar dom mindre smile men nu tycker jag du varit bekant med fåtöljen nog länge så du kan ta det där fotot...och hoppas det är på en motor och inte något annat roll

Haha du livar upp kvällen du Herr Te! Har fan glömt bort fotot, gör ett nytt försök imorgon...
Och fåtöljen har faktiskt inte fått så mycket kärlek, har fortsatt slakten av donatorer på gården, och kan inte riktigt se slutet på det än, tyvärr..

Paulit
1 juli 2014 · 684 Inlägg

Hej och go'kväll! Hittade till garaget idag, tog några foton på det utlovade, såhär har jag kapat:

https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122628/122628-9bc1e08832dc9f08798a3938444c8198.jpg

Och såhär nära kommer huven:

https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122628/122628-7cdd0b9af429a4efca379b6219839469.jpg

Arbetet med operation gårdstömning av donatorer pågår för fullt, så det blir inte så mycket gjort på projektet just nu tyvärr... sad
Men det kommer!

Jonble
1 juli 2014 · 29 Inlägg

Lär väll funka det där tycker jag smile Annars ska du ha en jäkla otur tongue
Det jag kan tänka mig är Ifs när motorn rör sig att remmen tar i? Fast du kanske skulle bygga om huven, har jag för mig att jag läste smile

Senast redigerat av Jonble (1 juli 2014)

Paulit
1 juli 2014 · 684 Inlägg

Jonble skrev:
Lär väll funka det där tycker jag smile Annars ska du ha en jäkla otur tongue
Det jag kan tänka mig är Ifs när motorn rör sig att remmen tar i? Fast du kanske skulle bygga om huven, har jag för mig att jag läste smile

Jag kommer att modifiera huvbalken lite också, så det blir lite mer plats...

MR_T
1 juli 2014 · 2 340 Inlägg

Paulit skrev:
Hej och go'kväll! Hittade till garaget idag, tog några foton på det utlovade, såhär har jag kapat:

http://www1.garaget.org/gallery/images/123/122628/122628-9bc1e08832dc9f08798a3938444c8198.jpg

Och såhär nära kommer huven:

http://www1.garaget.org/gallery/images/123/122628/122628-7cdd0b9af429a4efca379b6219839469.jpg

Arbetet med operation gårdstömning av donatorer pågår för fullt, så det blir inte så mycket gjort på projektet just nu tyvärr... sad
Men det kommer!

Det där blir ju kanoners. Kanske svänga lite på balken ifall du tänkt impa på någon brutta och visa hur potent den är för då kanske den kan stiga lite.

Skönt att någon annan oxå får städa gården smile

Thor Hot Rod "Modern Hot Rod" (2019)
Joel0666
1 juli 2014 · 428 Inlägg

Tight där smile

Roligt att följa detta projekt smile

Go low but not slow!
R.I.P. Jeff Hanneman 1964-2013
Saab 93 (2010)
Milkman Lillen
2 juli 2014 · 213 Inlägg

JAG hade modifierat lite i huvbalken.

Volvo 142 "VWolvo" (1970)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang