Volvo 142 Custom

LångtidsProjekt Låg. Påbörjade detta projekt 2007, men saker kom i vägen ett par år.....Planen är fortfarande samma som då, luftfjädring, vitmotor (nu 960 3.0), V40 panel... Resten får komma som det kommer.
  • 726 Följare
  • 907 207 Visningar
  • Uppdaterades senast 5 oktober 2019
Dr_struts
3 september 2014 · 1 861 Inlägg

*host* Jag photoshoppade lite ^^ Som sagt färger och sånt gör mycket smile

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Wolf_89 Wolf_89
3 september 2014 · 446 Inlägg

Lillkanto skrev:

Wolf_89 skrev:

Snoogiloo skrev:

Hur menar du att det är annorlunda vikning?
Jag har 2 stolar från en V70R som skall in i min 142a iaf och med hjälp av 2 spakar precis i lederna till stolsryggen så kan jag fälla hela ryggen framåt så att den tar i ratten/instrumentbrädan. Mellan dessa 2 spakarna så kommer jag svetsa fast ett rör så att jag lätt kan dra i bägge samtidigt, typ som det ser ut i framkant på icke el stolar när man skall flytta bak stolen.

Men ja det ska bli skoj och se hur det hela slutar wink Alltid roligt med ny inredning i en gammal bil big_smile

Men det är vel även spaken för att justera ryggstödets lutning? Framåt och bakåt? De jag tänker på är en separat spak som brukar finnas på säten på 2ddr bilar. En spak som gör så att man kan fälla fram sätet och sen tillbaka det exakt där det va innan. Så man slipper justera sätet varje gång någon ska in och ut ur baksätet.

Nä det han talar om är två spakar bakom/under sätet som, när man trycker ner båda samtidigt, fäller ryggstödet framåt. Tror det är för att man ska kunna lasta in långa grejer i bilen.

Okej. Då förstår jag.

Bayerische Motoren Werke. For the Win.
The only time a BMW owner willingly removes his car from the road. Is to remove the road from the car.
Never Argue With An Idiot. They´ll Lower You To Their Level And Then Beat You With Experience.
fadret
3 september 2014 · 1 125 Inlägg

Lillkanto skrev:

Wolf_89 skrev:

Snoogiloo skrev:

Hur menar du att det är annorlunda vikning?
Jag har 2 stolar från en V70R som skall in i min 142a iaf och med hjälp av 2 spakar precis i lederna till stolsryggen så kan jag fälla hela ryggen framåt så att den tar i ratten/instrumentbrädan. Mellan dessa 2 spakarna så kommer jag svetsa fast ett rör så att jag lätt kan dra i bägge samtidigt, typ som det ser ut i framkant på icke el stolar när man skall flytta bak stolen.

Men ja det ska bli skoj och se hur det hela slutar wink Alltid roligt med ny inredning i en gammal bil big_smile

Men det är vel även spaken för att justera ryggstödets lutning? Framåt och bakåt? De jag tänker på är en separat spak som brukar finnas på säten på 2ddr bilar. En spak som gör så att man kan fälla fram sätet och sen tillbaka det exakt där det va innan. Så man slipper justera sätet varje gång någon ska in och ut ur baksätet.

Nä det han talar om är två spakar bakom/under sätet som, när man trycker ner båda samtidigt, fäller ryggstödet framåt. Tror det är för att man ska kunna lasta in långa grejer i bilen.

Det är bara på passagerarsidan den funktionen finns på v40

Volvo V70 "Bebisen" (1998)
Paulit
3 september 2014 · 684 Inlägg

fadret skrev:
Det är bara på passagerarsidan den funktionen finns på v40

Kanske på vissa modeller? Mina gick att fälla båda två...

Dr_struts
3 september 2014 · 1 861 Inlägg

Bara att ta från en vänsterstyrd och en högerstyrd, hallå boyz?  Men annars så tycker jag original är porr som sagt smile

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Paulit
3 september 2014 · 684 Inlägg

Okej mina damer och herrar, har nu tagit det jag hade i gömmorna som var svart, och testat lite.
Stolarna ligger bara där på ett par bromsskivor... I och med att V40 stolarna är smalare så kunde jag faktiskt testmontera mittkonsollen också... Men........Är stolarna snygga?? Även om man tog bort nackstöden? Vete faan.
Rätt ok med helsvart dock...

https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122628/122628-41d9f75a9be97301f33ca9a641e78229.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122628/122628-366828bf31d42bff9d1b9a3db1b84523.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122628/122628-a2229630e47127a5e48077c36fdd9383.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122628/122628-b3f4fb7df72c908bc3bc48c52e653337.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122628/122628-d4265a2db776aa68a9ad54db1c718f8a.jpg

Wolf_89 Wolf_89
3 september 2014 · 446 Inlägg

Tycker det ser bra ut. Även med nackstöd. + Dom passar ju in rätt så bra med resten av v40 delarna du har i bilen smile

Bayerische Motoren Werke. For the Win.
The only time a BMW owner willingly removes his car from the road. Is to remove the road from the car.
Never Argue With An Idiot. They´ll Lower You To Their Level And Then Beat You With Experience.
Dr_struts
3 september 2014 · 1 861 Inlägg

För mycket nytt! det ger inte "resa genom tiden" feelingen som man vill ha i en custom bil!

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
fadret
3 september 2014 · 1 125 Inlägg

Paulit skrev:

fadret skrev:
Det är bara på passagerarsidan den funktionen finns på v40

Kanske på vissa modeller? Mina gick att fälla båda två...

Knepigt,är inne på vår 9:de s/v40 nu och är ingen som har haft vänsterstolen fällbar.

Volvo V70 "Bebisen" (1998)
greasemonkey2
3 september 2014 · 81 Inlägg

Tycker stolarna passar bra till brädad och mittkonsollen smile

The Devil is in the details...
eastmotorsport -sommar ska de va....
3 september 2014 · 4 524 Inlägg

Tycker både brädan och stolarna funkar skitbra, gäller ju att kombinera gammalt utseende med skön inredning så bilen blir trevlig att åka i. Lite lägre nackstöd är det enda jag tycker men att ha nackstöd är ju en klar säkerhet den dagen man råkar ut för en smäll.

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
770_EVOLVE GREASEMONKEY
3 september 2014 · 822 Inlägg

Svårt att säga, men vill du ha modernare inredning än 60-tal och köra på den brädan så bör du ha matchande stolar som du redan har! Nackstöd är smart att ha då man bör tänk lite på säkerheten ialf tongue
En tips, dom stolarna ät VIKBARA!

Mvh S.Österdahl
BMW 525i (1989)
Wolf_89 Wolf_89
3 september 2014 · 446 Inlägg

Är inte bara en säkerhets sak. Är ganska skönt att ha nackstöd när man ska köra en längre sträcka.

Vad har du för planer på baksäte då? Något från S40? med matchande färg och mönster?

Bayerische Motoren Werke. For the Win.
The only time a BMW owner willingly removes his car from the road. Is to remove the road from the car.
Never Argue With An Idiot. They´ll Lower You To Their Level And Then Beat You With Experience.
lundin-racing
3 september 2014 · 270 Inlägg

tyckte de va coolt med brädan, och stolarna!
ända jag tycker skulle vara schysst är att om man skulle köra någon ''finratt'', något i trä eller nått lackat!
bara för att bryta av nykänslan i den. nått som bryter av med nån färg smile

finns massa här! http://www.griproyal.com/shop/product/r … le_copy_1/
olika färger o tillval, man skulle kunna gå i bilens färg eller något!

bara ett litet tips, av vad jag tycker smile

Volvo s60 (2001)
Rostens-garage
3 september 2014 · 546 Inlägg

Stolarna passar bra till instrumentbrädan som passar bra till bilen. Så fortsätt på den vägen som du har valt så kommer det att bli en prisvinnare på Elmia.

VictorP
3 september 2014 · 341 Inlägg

lundin-racing skrev:
tyckte de va coolt med brädan, och stolarna!
ända jag tycker skulle vara schysst är att om man skulle köra någon ''finratt'', något i trä eller nått lackat!
bara för att bryta av nykänslan i den. nått som bryter av med nån färg smile

finns massa här! http://www.griproyal.com/shop/product/r … le_copy_1/
olika färger o tillval, man skulle kunna gå i bilens färg eller något!

bara ett litet tips, av vad jag tycker smile

Håller med till fullo, en träratt vore pricken över i:et i denna wink

Och svarta stolar gjorde sig väldigt bra, blev neutralt om man nu kan säga så smile

BMW 318 e36 cab "Wannabe m3" (1995)
xorox_88 Smack that ass!!
3 september 2014 · 2 953 Inlägg

tycker det ser bra ut ja med stolarna

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet
Volvo Amazon "It came from the swamp" (1965)
Volvo 242 DL "fd LowLife" (1982)
Paulit
4 september 2014 · 684 Inlägg

Wolf_89 skrev:
Vad har du för planer på baksäte då? Något från S40? med matchande färg och mönster?

Jag är faktiskt inne på att ändå ha de gamla sätena, mycket pga baksätet, att ha ett annat baksäte än den som sitter där skapar lite problem, då de jag har/har sett är rätt låga vid anslutningen mot ryggstödet om du förstår hur jag menar.. Sätet behöver ha en viss höjd för att kunna modifieras dit bra, pga. upphöjningarna under för bakaxeln..
Den jag har är ju så gammal att botten är byggd av träskiva och sätet ligger på fjädrar, istället för nyare som brukar vara gjutna i nåt skum...

Paulit
4 september 2014 · 684 Inlägg

Jag kommer lämna sätesfrågan öppen... Ska ta mig en google tur och titta lite på vad som finns därute.. vill ju som sagt kunna använda mittkonsolen, och mina gamla säten skapar problem där.. Sätena i sig är inte obekväma på nåt sätt, sitter bättre i dem än många nya säten, så på den fronten är det inga problem. Allt detta ligger ändå en bra bit fram i tiden, så tänker lägga krutet på att få den fungerande först! big_smile  Men har iallafall testat och känt på grejerna lite grann, så man får en liten uppfattning av läget, det var ju själva meningen med allt från början.. smile Sen att Dr.Struts designförslag har en gilla-faktor kan ha en avgörande roll i framtiden, den som lever får se...

quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
4 september 2014 · 1 301 Inlägg

Paulit skrev:

quinna skrev:
Skitkul att se att det händer något i tråden. Ser riktigt fränt ut med V40-brädan. Lite matchning i färger och renare stolar så kommer det bli helrätt!

Skynda du på med de där marinmotorerna nu, så man får se din ram komma till!! smile

Värmeväxlare klara och ihop, topparna monterade, blocken rengjorda i väntan på inspektion och lack, insug rensade och målade och förgasarna renoverade. Det tar sig, men det tar tid. Pysslar paralellt lite med dotterns mini-rod dock. Fick tag i en uppsättning hjul till den nyligen. Låter 235/30-12 bra?

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang