Volvo 142 Custom

LångtidsProjekt Låg. Påbörjade detta projekt 2007, men saker kom i vägen ett par år.....Planen är fortfarande samma som då, luftfjädring, vitmotor (nu 960 3.0), V40 panel... Resten får komma som det kommer.
  • 726 Följare
  • 898 944 Visningar
  • Uppdaterades senast 5 oktober 2019
Cortina1
7 mars 2015 · 1 026 Inlägg

Var ju drygt med skärmen..
Slipar du ner all plåt ?

Lillkanto Inbiten Volvonörd
8 mars 2015 · 799 Inlägg

Synd att du är långt bort... har en fin högerskärm årsmodell 73.

Volvo V70N 2,5T projekt>>> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=290249
www.skogenracing.com
Volvo 944 Turbo+ 1991
Volvo 854 SE 1995
Honda Legend Ka7 "Bossen" (1992)
Paulit
8 mars 2015 · 684 Inlägg

Cortina1 skrev:
Var ju drygt med skärmen..
Slipar du ner all plåt ?

Drygt är rätta ordet!

Karossen är ju blästrad, så de lösa plåtarna vill jag bara gå igenom och slipa så jag ser att det inte döljer sig nåt brunt nånstans.

Cortina1
8 mars 2015 · 1 026 Inlägg

Jaha,okej. Håller med,klart bästa att komma ner till plåtrent.

Dannne11
8 mars 2015 · 412 Inlägg

Såg att du skrev här om dagen att du inte trodde att du skulle kunna besikta med en T6 eller ens med denna 6'a du har nu!

kolla på det här, skriv under och sprid vidare! SFRO vill ändra reglerna angående effektgränsen på ombyggda och amatörbyggda fordon!
http://www.sfro.com/index.php/bil/89-sf … -belysning

Paulit
8 mars 2015 · 684 Inlägg

Dannne11 skrev:
Såg att du skrev här om dagen att du inte trodde att du skulle kunna besikta med en T6 eller ens med denna 6'a du har nu!

kolla på det här, skriv under och sprid vidare! SFRO vill ändra reglerna angående effektgränsen på ombyggda och amatörbyggda fordon!
http://www.sfro.com/index.php/bil/89-sf … -belysning

Detta skrev jag på redan igår. big_smile

Dannne11
8 mars 2015 · 412 Inlägg

Paulit skrev:

Dannne11 skrev:
Såg att du skrev här om dagen att du inte trodde att du skulle kunna besikta med en T6 eller ens med denna 6'a du har nu!

kolla på det här, skriv under och sprid vidare! SFRO vill ändra reglerna angående effektgränsen på ombyggda och amatörbyggda fordon!
http://www.sfro.com/index.php/bil/89-sf … -belysning

Detta skrev jag på redan igår. big_smile

Bra! Det vore riktigt bra om det går igenom! big_smile

Djo
8 mars 2015 · 10 157 Inlägg

Dannne11 skrev:

Paulit skrev:

Dannne11 skrev:
Såg att du skrev här om dagen att du inte trodde att du skulle kunna besikta med en T6 eller ens med denna 6'a du har nu!

kolla på det här, skriv under och sprid vidare! SFRO vill ändra reglerna angående effektgränsen på ombyggda och amatörbyggda fordon!
http://www.sfro.com/index.php/bil/89-sf … -belysning

Detta skrev jag på redan igår. big_smile

Bra! Det vore riktigt bra om det går igenom! big_smile

Skrev på jag med smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
VictorP
10 mars 2015 · 341 Inlägg

Trist med skärmen..
Hur går planerna kring fronten? Ribbor eller liknande? Antar att den inte ska vara original wink

BMW 318 e36 cab "Wannabe m3" (1995)
Paulit
10 mars 2015 · 684 Inlägg

VictorP skrev:
Trist med skärmen..
Hur går planerna kring fronten? Ribbor eller liknande? Antar att den inte ska vara original wink

Japp, tråkigt men sant! smile

Jag har inte riktigt bestämt mig angående fronten, men det jag vet är att den ska flyttas in lite grann, så man får lite djup i den, resten får vi se... kan bli original-likt..

Dannedeeds
14 mars 2015 · 2 Inlägg

så nu har jag äntligen läst igenom 62 sidor, det tog ett par dar men det var värt det.
sjukt snyggt projekt tycker jag, vill gärna en själv men är inte så kunnig än så det får vänta.

Vet inte om du har valt färg än men midnight blue hade varit en cool färg men vet inte om den passar till din bil.
angående det med sätena så tycker jag du ska ha dom äldre sätena och korta mit konsolen, sen kan du ha handbromsen bredvid förar sätet som på en Amazon tycker det hade varit snyggt smile

Paulit
14 mars 2015 · 684 Inlägg

Dannedeeds skrev:
så nu har jag äntligen läst igenom 62 sidor, det tog ett par dar men det var värt det.
sjukt snyggt projekt tycker jag, vill gärna en själv men är inte så kunnig än så det får vänta.

Vet inte om du har valt färg än men midnight blue hade varit en cool färg men vet inte om den passar till din bil.
angående det med sätena så tycker jag du ska ha dom äldre sätena och korta mit konsolen, sen kan du ha handbromsen bredvid förar sätet som på en Amazon tycker det hade varit snyggt smile

Hej! Kul att du gillar mitt lilla projekt!
Färgen är kanske det sista jag kommer besluta, svårt som fasen!
De gamla stolarna skall användas, eller iallafall något som är lika lågt i ryggstöden, vill inte som sagt ha nackstöd som sticker upp ovanför dörrspegeln.
Handbromsen kommer antagligen hamna i mitten, ska försöka få dit Volvo 240 originalgrejer.

Senast redigerat av Paulit (14 mars 2015)

Milkman Lillen
26 mars 2015 · 213 Inlägg

Hej vad det går big_smile
Du har ju gjort minst dubbelt så mycket som mig.

Volvo 142 "VWolvo" (1970)
Lygdman Amatör
4 april 2015 · 488 Inlägg

Då har man tagit sig igenom alla 62 sidorna.. Jag är grymt imponerad av formgivningen och arbetet på din custom. Det första jag vill säga är att jag tycker du ska köra på de höga skärmkanterna fram men flytta upp dom bak lite så du får bättre linjespel, tror det kommer göra sig bättre.. Sen är det en synvilla eller ser taket lite högre ut fram än bak (bilderna framifrån) man kanske luras av fullhöjden på rutorna?
Va det gäller inredningen tycker jag det hade varit snyggare med en egen byggd (custom) instrumentbräda i P1800 stilen om du ska köra på org.stolarna, annars är det nog snyggare att köra på V40 stolarna utan nackstöd om du ska köra på V40 instrumentbrädan..
Men det här är bara mina åsikter och det är ditt bygge som är hel grymt.

Gillar det mesta som någon lagt sin själ i...
MR_T
6 april 2015 · 2 339 Inlägg

Hur går det med skärmen herr Foose ?

Thor Hot Rod "Modern Hot Rod" (2019)
Paulit
6 april 2015 · 684 Inlägg

Lygdman skrev:
Då har man tagit sig igenom alla 62 sidorna.. Jag är grymt imponerad av formgivningen och arbetet på din custom. Det första jag vill säga är att jag tycker du ska köra på de höga skärmkanterna fram men flytta upp dom bak lite så du får bättre linjespel, tror det kommer göra sig bättre.. Sen är det en synvilla eller ser taket lite högre ut fram än bak (bilderna framifrån) man kanske luras av fullhöjden på rutorna?
Va det gäller inredningen tycker jag det hade varit snyggare med en egen byggd (custom) instrumentbräda i P1800 stilen om du ska köra på org.stolarna, annars är det nog snyggare att köra på V40 stolarna utan nackstöd om du ska köra på V40 instrumentbrädan..
Men det här är bara mina åsikter och det är ditt bygge som är hel grymt.

Hej!

Kul att du orkade kämpa dig igenom hela tråden, hoppas du haft trevligt! smile
Har själv sneglat på skärmkanterna bak... Tycker dock att den ser mycket lägre ut om hjulen sjunker in under skärmen så mycket som möjligt, så.... Antagligen kommer jag inte lyfta kanterna bak.. Men håller med om linjespelet.
Angående taket så minns jag inte hur vi kapade (hade hjälp av brorsan, det är ju nu typ 8 år sen), men inget avsiktligt isåfall. 
I inredningsfrågan är jag fortfarande kluven. Börjar faktiskt snegla på original instrumentpanel, och skita i V40 grejerna helt. Inget är bestämt.

Paulit
6 april 2015 · 684 Inlägg

MR_T skrev:
Hur går det med skärmen herr Foose ?

Jaadu Herr T, inget bra. Har varit på två veteranmarknader nu, och på den första fanns det, men snåljåp som antagligen är, så ville jag inte betala 2000:- för en ytrostig skärm. Den andra var jag på idag, och där fanns ingenting...

Hade säkert haft en skärm om jag lagt manken till och jagat lite hårdare, men men...
Kan iallafall glädja mig åt att det händer något i Happyranda, alltid kul och intressant att läsa och se dina updates!

Pininfarina406
6 april 2015 · 535 Inlägg

Paulit skrev:

Lygdman skrev:
Då har man tagit sig igenom alla 62 sidorna.. Jag är grymt imponerad av formgivningen och arbetet på din custom. Det första jag vill säga är att jag tycker du ska köra på de höga skärmkanterna fram men flytta upp dom bak lite så du får bättre linjespel, tror det kommer göra sig bättre.. Sen är det en synvilla eller ser taket lite högre ut fram än bak (bilderna framifrån) man kanske luras av fullhöjden på rutorna?
Va det gäller inredningen tycker jag det hade varit snyggare med en egen byggd (custom) instrumentbräda i P1800 stilen om du ska köra på org.stolarna, annars är det nog snyggare att köra på V40 stolarna utan nackstöd om du ska köra på V40 instrumentbrädan..
Men det här är bara mina åsikter och det är ditt bygge som är hel grymt.

Hej!

Kul att du orkade kämpa dig igenom hela tråden, hoppas du haft trevligt! smile
Har själv sneglat på skärmkanterna bak... Tycker dock att den ser mycket lägre ut om hjulen sjunker in under skärmen så mycket som möjligt, så.... Antagligen kommer jag inte lyfta kanterna bak.. Men håller med om linjespelet.
Angående taket så minns jag inte hur vi kapade (hade hjälp av brorsan, det är ju nu typ 8 år sen), men inget avsiktligt isåfall. 
I inredningsfrågan är jag fortfarande kluven. Börjar faktiskt snegla på original instrumentpanel, och skita i V40 grejerna helt. Inget är bestämt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184417/184417-b6d72203d5df42ac1a6cd4a74ea0c827.jpg


Så här blev det i min gamla...

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
Lygdman Amatör
6 april 2015 · 488 Inlägg

thilo skrev:

Paulit skrev:

Lygdman skrev:
Då har man tagit sig igenom alla 62 sidorna.. Jag är grymt imponerad av formgivningen och arbetet på din custom. Det första jag vill säga är att jag tycker du ska köra på de höga skärmkanterna fram men flytta upp dom bak lite så du får bättre linjespel, tror det kommer göra sig bättre.. Sen är det en synvilla eller ser taket lite högre ut fram än bak (bilderna framifrån) man kanske luras av fullhöjden på rutorna?
Va det gäller inredningen tycker jag det hade varit snyggare med en egen byggd (custom) instrumentbräda i P1800 stilen om du ska köra på org.stolarna, annars är det nog snyggare att köra på V40 stolarna utan nackstöd om du ska köra på V40 instrumentbrädan..
Men det här är bara mina åsikter och det är ditt bygge som är hel grymt.

Hej!

Kul att du orkade kämpa dig igenom hela tråden, hoppas du haft trevligt! smile
Har själv sneglat på skärmkanterna bak... Tycker dock att den ser mycket lägre ut om hjulen sjunker in under skärmen så mycket som möjligt, så.... Antagligen kommer jag inte lyfta kanterna bak.. Men håller med om linjespelet.
Angående taket så minns jag inte hur vi kapade (hade hjälp av brorsan, det är ju nu typ 8 år sen), men inget avsiktligt isåfall. 
I inredningsfrågan är jag fortfarande kluven. Börjar faktiskt snegla på original instrumentpanel, och skita i V40 grejerna helt. Inget är bestämt.

http://www1.garaget.org/gallery/images/185/184417/184417-b6d72203d5df42ac1a6cd4a74ea0c827.jpg


Så här blev det i min gamla...

Jag förstår va du menar med skärmkanterna, och det är som sagt din bil och "bara" du som ska vara nöjd när du är klar😄 ang. Instrumentpanelen som bilden ovan, det ser helt ok ut i en bus bil/ race bil men är alldeles för enkel i en Custom som denna.. Jag menar med allt som är ändrat och tillsnyggat i övrigt så skulle det kännas lite som att ramla på målsnöret, nej mer custom åt folket. wink
Det ända jag tyckte om V40 panelen är att du måste fortsätta med stolar och dörrsidor också som passar in om du väljer att satsa på den, annars tror jag den kommer att upplevas som avvikande..
Som jag sagt tidigare så är jag väldigt imponerad och jag tycker du ska fortsätta som du gör.

Gillar det mesta som någon lagt sin själ i...
Vonbackman Bäckman
7 april 2015 · 948 Inlägg

Vad tycker du om något i denna stilen Paulit? Tycker själv att det ser helt OK ut.. Behöver ju inte se exakt likadant ut, men något i den stilen?

http://www.garaget.org/?car=149208&image=2218127

En amazon som är på första sidan, fick själv lite inspiration till mitt "custombygge".. Menar mer custom när det kommer till insidan på bilen. smile

Senast redigerat av Vonbackman (7 april 2015)

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang