Volvo 142 Custom

LångtidsProjekt Låg. Påbörjade detta projekt 2007, men saker kom i vägen ett par år.....Planen är fortfarande samma som då, luftfjädring, vitmotor (nu 960 3.0), V40 panel... Resten får komma som det kommer.
  • 726 Följare
  • 901 677 Visningar
  • Uppdaterades senast 5 oktober 2019
oscargrundstrom
1 december 2013 · 171 Inlägg

Paulit skrev:

oscargrundstrom skrev:
Har du funderat på att beställa ett registreringsnummer klistermärke? Så kan du kanske fästa den mellan utblåset och själva grillen smile Hade inte sett för taskigt ut tror jag!

Jag har tänkt på det faktiskt, men det är väl inget man kan besikta me idag?

Nej tyvärr inte, men eftersom att det är ett klistermärke är det ju inte så väldigt svårt att riva bort och skruva dit original regplåten. Fick annars en idé om att ha en magnetisk liten regplåt som du bara tar av vid besiktning

Lina-
1 december 2013 · 1 213 Inlägg

Blir fina linjer på karossen. smile

Återkommer ikväll med en inspirationsbild, om får tid över sen (har jour nu).

När hör en V8, då tänder på alla cylindrar :D
Bmw, Volvo & Jänkare gör livet värt att leva.
Princess of the road.
Volvo 940 Turbo "Sleeper" (1992)
Paulit
1 december 2013 · 684 Inlägg

Lina- skrev:
Blir fina linjer på karossen. smile

Återkommer ikväll med en inspirationsbild, om får tid över sen (har jour nu).

Tackar !

Och återkom du.

/Pauli

Paulit
1 december 2013 · 684 Inlägg

oscargrundstrom skrev:

Paulit skrev:

oscargrundstrom skrev:
Har du funderat på att beställa ett registreringsnummer klistermärke? Så kan du kanske fästa den mellan utblåset och själva grillen smile Hade inte sett för taskigt ut tror jag!

Jag har tänkt på det faktiskt, men det är väl inget man kan besikta me idag?

Nej tyvärr inte, men eftersom att det är ett klistermärke är det ju inte så väldigt svårt att riva bort och skruva dit original regplåten. Fick annars en idé om att ha en magnetisk liten regplåt som du bara tar av vid besiktning

Det där med regplåtar får man klura på senare... Har just nu en del jobb på listan som jag vill bli av med, bla. dörrarna, sen även bakluckan, fronten, en grill av nåt slag, ditt & datt, haha, det är en rätt lång lista när man börjar tänka efter...big_smile


(Vad faaaan har man gett sig in i....)

Paulit
1 december 2013 · 684 Inlägg

Det är ingen som råkar ha en fräsch front liggandes? Den utan galler fram...

Byberg
1 december 2013 · 74 Inlägg

Kan du inte göra en customgrill liknande astons? typ något liknande

http://cartoscreen.com/stockwall/6775-aston-martin-vanquish-v12-s-grill-hd-car-wallpaper-aston-martin-vanquish.jpg

Lina-
2 december 2013 · 1 213 Inlägg

Hakar på tidigare snack om regplåten, att ha regskylten på originalplatsen skulle inte bli fint på ett custombygge.

Då ser mycket bättre ut att försänka den på nedre plåten (som på bilden), fördelen att försänka blir att då kan montera diskret nummerskyltsbelysning.
Skulle det bli för stort för originalstorleken då kan ansöka om att få små USA-skyltar, dom har måtten 300 x 110 mm. Efter årsskiftet då blir det enklare att få den mindre registreringsskylten vid till exempel ombyggnation.

http://www.seriouswheels.com/pics-stuv/Volvo-142-Custom-by-Zolland-Design-Rear-And-Side-2-1024x768.jpg

När hör en V8, då tänder på alla cylindrar :D
Bmw, Volvo & Jänkare gör livet värt att leva.
Princess of the road.
Volvo 940 Turbo "Sleeper" (1992)
Paulit
2 december 2013 · 684 Inlägg

Lina- skrev:
Hakar på tidigare snack om regplåten, att ha regskylten på originalplatsen skulle inte bli fint på ett custombygge.

Då ser mycket bättre ut att försänka den på nedre plåten (som på bilden), fördelen att försänka blir att då kan montera diskret nummerskyltsbelysning.
Skulle det bli för stort för originalstorleken då kan ansöka om att få små USA-skyltar, dom har måtten 300 x 110 mm. Efter årsskiftet då blir det enklare att få den mindre registreringsskylten vid till exempel ombyggnation.

http://www.seriouswheels.com/pics-stuv/ … 24x768.jpg

Bra där Lina, har haft och har Bo Zollands design lite som grund för mitt bygge från början...
Bland annat bakluckan, utblåsen, regskyltsplacering, och även "kjolarna"...Bakljusen är en direkt tolkning av Zollands design också..Jag gillar även det han gjort med bakplåten, alltså utsmyckningen, han har en annan lösning på en annan bild. Har även fått lite andra designritningar skickade till mig av Zolland. Har även funderat på karossbreddningen han har gjort, men vete faan om jag orkar hålla på...smile

/Pauli

Pininfarina406
2 december 2013 · 539 Inlägg

Paulit skrev:

Lina- skrev:
Hakar på tidigare snack om regplåten, att ha regskylten på originalplatsen skulle inte bli fint på ett custombygge.

Då ser mycket bättre ut att försänka den på nedre plåten (som på bilden), fördelen att försänka blir att då kan montera diskret nummerskyltsbelysning.
Skulle det bli för stort för originalstorleken då kan ansöka om att få små USA-skyltar, dom har måtten 300 x 110 mm. Efter årsskiftet då blir det enklare att få den mindre registreringsskylten vid till exempel ombyggnation.

http://www.seriouswheels.com/pics-stuv/ … 24x768.jpg

Bra där Lina, har haft och har Bo Zollands design lite som grund för mitt bygge från början...
Bland annat bakluckan, utblåsen, regskyltsplacering, och även "kjolarna"...Bakljusen är en direkt tolkning av Zollands design också..Jag gillar även det han gjort med bakplåten, alltså utsmyckningen, han har en annan lösning på en annan bild. Har även fått lite andra designritningar skickade till mig av Zolland. Har även funderat på karossbreddningen han har gjort, men vete faan om jag orkar hålla på...smile

/Pauli

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184417/184417-3ad2a8c45b14ae422ecbb9b852334a9a.jpg

Jag löste flera problem på så vis att tankpåfyllningen sitter bakom regskylten. Gillar ditt bygge så vill bara tipsa om hur jag gjorde, eftersom jag ville ha bakänden och även resten av bilen så slät som möjligt.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
Paulit
3 december 2013 · 684 Inlägg

thilo skrev:

Paulit skrev:

Lina- skrev:
Hakar på tidigare snack om regplåten, att ha regskylten på originalplatsen skulle inte bli fint på ett custombygge.

Då ser mycket bättre ut att försänka den på nedre plåten (som på bilden), fördelen att försänka blir att då kan montera diskret nummerskyltsbelysning.
Skulle det bli för stort för originalstorleken då kan ansöka om att få små USA-skyltar, dom har måtten 300 x 110 mm. Efter årsskiftet då blir det enklare att få den mindre registreringsskylten vid till exempel ombyggnation.

http://www.seriouswheels.com/pics-stuv/ … 24x768.jpg

Bra där Lina, har haft och har Bo Zollands design lite som grund för mitt bygge från början...
Bland annat bakluckan, utblåsen, regskyltsplacering, och även "kjolarna"...Bakljusen är en direkt tolkning av Zollands design också..Jag gillar även det han gjort med bakplåten, alltså utsmyckningen, han har en annan lösning på en annan bild. Har även fått lite andra designritningar skickade till mig av Zolland. Har även funderat på karossbreddningen han har gjort, men vete faan om jag orkar hålla på...smile

/Pauli

http://www1.garaget.org/gallery/images/185/184417/184417-3ad2a8c45b14ae422ecbb9b852334a9a.jpg

Jag löste flera problem på så vis att tankpåfyllningen sitter bakom regskylten. Gillar ditt bygge så vill bara tipsa om hur jag gjorde, eftersom jag ville ha bakänden och även resten av bilen så slät som möjligt.

Snygg bil.. Det där med tanklocket har jag också tänkt lite på, funderade på att ha den i bakluckan, men är lite osäker om det är godkänt, och vilka regler som gäller med det.... Hur har du gjort med nummerskyltsbelysning?

Mangaloranga
3 december 2013 · 718 Inlägg

Vad jag vet så får man inte ha påfyllningen i skuffen.
Diskuterade med besiktningskillen här i stan om fuelcell, och svaret jag fick var att det gick bra bara man drog ut ett rör så påfyllningen var utanför bilen....

Titta gärna in på mitt projekt.
En 1970 Chevelle som byggs med LS1 och luftfjädring m.m.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269119
Paulit
3 december 2013 · 684 Inlägg

Mangaloranga skrev:
Vad jag vet så får man inte ha påfyllningen i skuffen.
Diskuterade med besiktningskillen här i stan om fuelcell, och svaret jag fick var att det gick bra bara man drog ut ett rör så påfyllningen var utanför bilen....

Tycker mig ha läst nånstans om att plåta in/täta skuffen mot kupén, med en plåt mot ryggstöd bla. Att det skulle räcka, äh, det blir en till sak att forska i...

/Pauli

Pininfarina406
3 december 2013 · 539 Inlägg

Paulit skrev:

thilo skrev:

Paulit skrev:

Bra där Lina, har haft och har Bo Zollands design lite som grund för mitt bygge från början...
Bland annat bakluckan, utblåsen, regskyltsplacering, och även "kjolarna"...Bakljusen är en direkt tolkning av Zollands design också..Jag gillar även det han gjort med bakplåten, alltså utsmyckningen, han har en annan lösning på en annan bild. Har även fått lite andra designritningar skickade till mig av Zolland. Har även funderat på karossbreddningen han har gjort, men vete faan om jag orkar hålla på...smile

/Pauli

http://www1.garaget.org/gallery/images/185/184417/184417-3ad2a8c45b14ae422ecbb9b852334a9a.jpg

Jag löste flera problem på så vis att tankpåfyllningen sitter bakom regskylten. Gillar ditt bygge så vill bara tipsa om hur jag gjorde, eftersom jag ville ha bakänden och även resten av bilen så slät som möjligt.

Snygg bil.. Det där med tanklocket har jag också tänkt lite på, funderade på att ha den i bakluckan, men är lite osäker om det är godkänt, och vilka regler som gäller med det.... Hur har du gjort med nummerskyltsbelysning?

Tack så mycket. Eftersom det på den tiden inte fanns dioder som nu, så hängde den inne i bagageluckan på en spiralsladd, och hängdes fram vid behov, tex besiktning.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
Paulit
3 december 2013 · 684 Inlägg

thilo skrev:

Paulit skrev:

thilo skrev:

http://www1.garaget.org/gallery/images/185/184417/184417-3ad2a8c45b14ae422ecbb9b852334a9a.jpg

Jag löste flera problem på så vis att tankpåfyllningen sitter bakom regskylten. Gillar ditt bygge så vill bara tipsa om hur jag gjorde, eftersom jag ville ha bakänden och även resten av bilen så slät som möjligt.

Snygg bil.. Det där med tanklocket har jag också tänkt lite på, funderade på att ha den i bakluckan, men är lite osäker om det är godkänt, och vilka regler som gäller med det.... Hur har du gjort med nummerskyltsbelysning?

Tack så mycket. Eftersom det på den tiden inte fanns dioder som nu, så hängde den inne i bagageluckan på en spiralsladd, och hängdes fram vid behov, tex besiktning.

OOook, Jag förstår.

770_EVOLVE GREASEMONKEY
3 december 2013 · 822 Inlägg

Ang tanklocket på 142, jag tycker personligen att original är den snyggaste lösningen, skulle vilja ha den på min 242 faktiskt! om du kapar bort den biten så får du gärna skicka den till mig smile

Mvh S.Österdahl
BMW 525i (1989)
Paulit
3 december 2013 · 684 Inlägg

770_EVOLVE skrev:
Ang tanklocket på 142, jag tycker personligen att original är den snyggaste lösningen, skulle vilja ha den på min 242 faktiskt! om du kapar bort den biten så får du gärna skicka den till mig smile

Inga Problem, men påminn mig gärna om du följer här och ser att jag har kapat, för det är planerat till framtiden, som så mycket annat haha.


Förresten, jag har en sån bit liggandes, tog den från en donatorbil, men vi väntar lite, ska se hur jag gör med bygget först.

/Pauli

greasemonkey2
3 december 2013 · 81 Inlägg

Det blir nog snyggt med tankpåfyllning i bagaget, borde inte vara nått problem med besiktningen. Du blir väl tvungen att rega som ombyggt fordon för att få den godkänd med 6:an kontakta SFRO dom vet ju vad som gäller.Det finns skyltbelysning led i skruvskallen....

The Devil is in the details...
770_EVOLVE GREASEMONKEY
3 december 2013 · 822 Inlägg

Paulit skrev:

770_EVOLVE skrev:
Ang tanklocket på 142, jag tycker personligen att original är den snyggaste lösningen, skulle vilja ha den på min 242 faktiskt! om du kapar bort den biten så får du gärna skicka den till mig smile

Inga Problem, men påminn mig gärna om du följer här och ser att jag har kapat, för det är planerat till framtiden, som så mycket annat haha.


Förresten, jag har en sån bit liggandes, tog den från en donatorbil, men vi väntar lite, ska se hur jag gör med bygget först.

/Pauli

Låter kanon wink

Mvh S.Österdahl
BMW 525i (1989)
IX ____________________________________
3 december 2013 · 1 340 Inlägg

Läst igenom allt nu, ser riktigt bra ut smile

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P
Volvo 740 GLT "16 fina ventiler" (1990)
Paulit
4 december 2013 · 684 Inlägg

RightFront skrev:
Läst igenom allt nu, ser riktigt bra ut smile

Kul att du gillart. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang