2645
Sök

Volvo 945 ftt 1998 går ryckigt och ojämt

596 Inlägg
23 oktober 2013
Trådstartare
#1
Hej jag har en 945 ftt som hostar på tomgången och är helt orkeslös men när den är kall så går den lite bättre. Vad kan då vara fel?

649 Inlägg
23 oktober 2013
#2
inga felkoder?
Orkar han varva?

För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.

596 Inlägg
24 oktober 2013
Trådstartare
#3
Danne8331 skrev:
inga felkoder?
Orkar han varva?

Fick att luftmasemätaren var sönder så jag bytte den men ingen skillnad.
Den orkar varva men de tar tid att komma upp i varv

513 Inlägg
24 oktober 2013
#4
Ryker den? Som om den går fett?
Kollat tps?

649 Inlägg
24 oktober 2013
#5
säker att du fick rätt LMM?

Du borde provtrycka cylindrarna. Min betedde sig så när soppapumpen var på sista refrängen så du kan kika soppatrycket också.

För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.

596 Inlägg
24 oktober 2013
Trådstartare
#6
Danne8331 skrev:
säker att du fick rätt LMM?

Du borde provtrycka cylindrarna. Min betedde sig så när soppapumpen var på sista refrängen så du kan kika soppatrycket också.

Hur kollar jag soppatrycket?

596 Inlägg
24 oktober 2013
Trådstartare
#7
Melin82 skrev:
Ryker den? Som om den går fett?
Kollat tps?

Den ryker när den är kall och vad är tps?

649 Inlägg
24 oktober 2013
#8
sellstedt1 skrev:
Danne8331 skrev:
säker att du fick rätt LMM?

Du borde provtrycka cylindrarna. Min betedde sig så när soppapumpen var på sista refrängen så du kan kika soppatrycket också.

Hur kollar jag soppatrycket?

Aldrig gjort det så jag vet inte.

Drar den nå vatten?

För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.

596 Inlägg
24 oktober 2013
Trådstartare
#9
Danne8331 skrev:
sellstedt1 skrev:
Danne8331 skrev:
säker att du fick rätt LMM?

Du borde provtrycka cylindrarna. Min betedde sig så när soppapumpen var på sista refrängen så du kan kika soppatrycket också.

Hur kollar jag soppatrycket?

Aldrig gjort det så jag vet inte.

Drar den nå vatten?

Har inte märkt att den drar nå vatten iaf

513 Inlägg
24 oktober 2013
#10
sellstedt1 skrev:
Melin82 skrev:
Ryker den? Som om den går fett?
Kollat tps?

Den ryker när den är kall och vad är tps?

Ryker? Svart, vitt? Är den kall brukar det vara åt det vita hållet då det är eg en massa kondens som går med ut.

Tps= gasspjällsgivare. Ger den fel värde kan det vara så att den inte ger får lite soppa eller för mycket.

Som tidigare sagt kolla bränsletrycket. Kan ju vara pumpen eller bränsletrycksgivaren. För lite tryck över spridarna get dåligt med soppa.

596 Inlägg
25 oktober 2013
Trådstartare
#11
Ok ska kolla de. Jag har testat med en annan lmm å nu är bilen inte orkeslös men hostandet på tomgång och jämn körning är kvar?

649 Inlägg
26 oktober 2013
#12
sellstedt1 skrev:
Danne8331 skrev:
inga felkoder?
Orkar han varva?

Fick att luftmasemätaren var sönder så jag bytte den men ingen skillnad.
Den orkar varva men de tar tid att komma upp i varv

sellstedt1 skrev:
Ok ska kolla de. Jag har testat med en annan lmm å nu är bilen inte orkeslös men hostandet på tomgång och jämn körning är kvar?

är det rätt nummer på dom då?

Dom tre sista siffrorna ska du gå efter

För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.

596 Inlägg
26 oktober 2013
Trådstartare
#13
Danne8331 skrev:
sellstedt1 skrev:
Danne8331 skrev:
inga felkoder?
Orkar han varva?

Fick att luftmasemätaren var sönder så jag bytte den men ingen skillnad.
Den orkar varva men de tar tid att komma upp i varv

sellstedt1 skrev:
Ok ska kolla de. Jag har testat med en annan lmm å nu är bilen inte orkeslös men hostandet på tomgång och jämn körning är kvar?

är det rätt nummer på dom då?

Dom tre sista siffrorna ska du gå efter

016 står det på den som sitter där nu och den nya jag köpte står det inget på men den köpte jag på klracing ovh där stig det att den motsvade den med 016.

649 Inlägg
26 oktober 2013
#14
Och den som satt där innan du bytte då? orginal alltså

För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.

596 Inlägg
26 oktober 2013
Trådstartare
#15
Danne8331 skrev:
Och den som satt där innan du bytte då? orginal alltså

O16 på den å vet inte om de är rätt?

513 Inlägg
26 oktober 2013
#16
Kan det vara så att bilen gått lite fett och dödat stiften.

649 Inlägg
26 oktober 2013
#17
Ja, LMM var ju trasig iaf sa din felsök.dosa?
Byt till en du vet fungerar - med samma nummer
Nollställ systemet (ta bort + lr - från batteriet en stund) sen ut och åk och kolla felkoder efter det.

För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.

596 Inlägg
27 oktober 2013
Trådstartare
#18
Danne8331 skrev:
Ja, LMM var ju trasig iaf sa din felsök.dosa?
Byt till en du vet fungerar - med samma nummer
Nollställ systemet (ta bort + lr - från batteriet en stund) sen ut och åk och kolla felkoder efter det.

Har nu satt dit en lmm som funkar och la av plus kabeln ett tag men ingen skillnad ändå. Vad kan då vara fel? Läste på nån sida att de kunde vara nåt membran som var dåligt vad kan de vara? Och så sitter de en klocka på bränsle lbränslelangen från tank till spridare vad gör den?

649 Inlägg
27 oktober 2013
#19
bränsletrycksregulator.

För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.

596 Inlägg
27 oktober 2013
Trådstartare
#20
Danne8331 skrev:
bränsletrycksregulator.

De sitter en till klocka på andra slangen vad är de?


Sök