Byte till vinterdäck - Varför ska man markera var däcken suttit?

Aquilla
28 oktober 2013 · 299 Inlägg

it_mutt skrev:

Pierre_r skrev:
Alltid bästa däcken fram, du vill väll kunna styra även om baken släpper?

Bästa däcken bak är väl iofs det som rekommenderas;



- - - - -


"Oavsett fram- eller bakhjulsdrivning ska du alltid montera de bästa däcken bak. Detta för att behålla väggreppet på bakhjulen och därigenom undvika sladd vid exempelvis en undanmanöver."

http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilf … -bak-29192

- - - - -

"Undvik stora skillnader i slitage mellan däcken. Om det är skillnad i mönsterdjup ska alltid de bästa däcken sitta bak på bilen. När bara två nya däck monteras ska de alltid sättas bak. Detta gäller bak-, fram- och fyrhjulsdrivna  bilar. På Vägverket har utredare av dödsolyckor uppmärksammat att fordon med sämst däck bak kan vara överrepresenterade bland dödsolyckorna i trafiken, där däckens skick bidragit till olyckan.


De bästa däcken ska sitta bak enligt Vägverket.
- I de sladdolyckor som har lett till dödsfall, som jag har granskat den senaste tiden, var det mer regel än undantag att de sämsta däcken satt bak, säger Jerry Steen, Vägverket Region Väst."

http://www.automotorsport.se/artiklar/n … e-dack-bak
'
- - - - - -

Även om jag förstår tanken med ditt resonemang

- - Edit - -

Eller...what he said ^^

den här killen ska alltid utlägga sig med att vad han lärt sig av andra,,och läst på diverse "expertsidor" och forum. utan att tänka själv eller sätta in sig i diverse saker. men tänker man till och vet hur man häver en sladd på en bakhjulsdriven bil..så vet man oxå att det är totalt odugligt att förlora fästen på framhjulen och inte ens kan styra vilket leder till att du bränner rakt in i en kurva!

En generell BMW ägare: njuter mer av bilen än sambon eller frun, om den har någon vilket inte alltid är vanligt. Åker då gärna en omväg med bilen för att få chans att visa upp sig och gärna med dimljusen på. Mer intresserad av hur han blir uppfattad i sin bil än utanför, Tror det är en snabb sportbil han köpt fast det viktigaste är ändå att den andas premium och status bland arbetskamraterna.
Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "Moondust Silver" (1992)
Volvo 940 Turbo "Classic Green" (1997)
it_mutt Avstängd
28 oktober 2013 · 10 388 Inlägg

steifan skrev:

it_mutt skrev:

steifan skrev:
Finns statistik (inte så sugen på att leta på något just nu) som visar att de flesta dödsolyckorna på vintern beror på att bilar har fått sladd. Då blir det ganska enkelt att rekommendera att bästa däcken ska sitta bak för att just mest av allt undvika sladd som ofta är orsaken till dödsolyckor vintertid. Easy peasy. smile

Mnja...det är beroende på var och över vilken tid man tittar;

"Enligt försäkringsbolaget Folksam beror nästan hälften (45 procent) av alla dödsolyckor vintertid på att bilen sladdar"

http://www.motormannen.se/common/docs/M … san_46.pdf

- - - - - - -

"Trafikverkets undersökning bygger på en analys av dödsolyckor i vinterväglag under åren 2000-2009. I två av tre dödsolyckor förekommer sladd innan krocktillfället"

http://www.mhf.se/client/files/mf/2010- … afiken.pdf

- - - - - - -


För att bara ta några

mnja? "Trafikverkets undersökning bygger på en analys av dödsolyckor i vinterväglag under åren 2000-2009. I två av tre dödsolyckor förekommer sladd innan krocktillfälle" låter väl ganska övertydligt?

"Mnja" var till att alla instanser inte säger samma siffror, och därför inte hävdar att de är "de flesta" som du skrev, men oavsett, så även det "lägsta" jag tog med där var ju nära hälften. Men, det var inte som jag sa emot smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
it_mutt Avstängd
28 oktober 2013 · 10 388 Inlägg

Aquilla skrev:

it_mutt skrev:

Pierre_r skrev:
Alltid bästa däcken fram, du vill väll kunna styra även om baken släpper?

Bästa däcken bak är väl iofs det som rekommenderas;



- - - - -


"Oavsett fram- eller bakhjulsdrivning ska du alltid montera de bästa däcken bak. Detta för att behålla väggreppet på bakhjulen och därigenom undvika sladd vid exempelvis en undanmanöver."

http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilf … -bak-29192

- - - - -

"Undvik stora skillnader i slitage mellan däcken. Om det är skillnad i mönsterdjup ska alltid de bästa däcken sitta bak på bilen. När bara två nya däck monteras ska de alltid sättas bak. Detta gäller bak-, fram- och fyrhjulsdrivna  bilar. På Vägverket har utredare av dödsolyckor uppmärksammat att fordon med sämst däck bak kan vara överrepresenterade bland dödsolyckorna i trafiken, där däckens skick bidragit till olyckan.


De bästa däcken ska sitta bak enligt Vägverket.
- I de sladdolyckor som har lett till dödsfall, som jag har granskat den senaste tiden, var det mer regel än undantag att de sämsta däcken satt bak, säger Jerry Steen, Vägverket Region Väst."

http://www.automotorsport.se/artiklar/n … e-dack-bak
'
- - - - - -

Även om jag förstår tanken med ditt resonemang

- - Edit - -

Eller...what he said ^^

den här killen ska alltid utlägga sig med att vad han lärt sig av andra,,och läst på diverse "expertsidor" och forum. utan att tänka själv eller sätta in sig i diverse saker. men tänker man till och vet hur man häver en sladd på en bakhjulsdriven bil..så vet man oxå att det är totalt odugligt att förlora fästen på framhjulen och inte ens kan styra vilket leder till att du bränner rakt in i en kurva!

Om jag nu säger att "man rekommenderar att sätta bästa hjulen bak", så faller det ju sig också fullt naturligt att jag hänvisar till "vem som rekommenderar". Jag skulle kunna skrivit "bästa hjulen bak", varpå någon säkert ifrågasatt det, och då hade mitt svar blivit "för att det är vad som rekommenderas...igen" och jag hade -då- länkat till samma (antagligen) underlag.

Men det är klart, generellt är det ju bättre med ett forum som består av "min pappas kompis grannes morfars barnbarn har en kompis som har en mamma som var ihop med en kille som sa..." än att länka till vettigt underlag.

Och detta speciellt i frågor som det råder delade meningar om, givetvis.

"och vet hur man häver en sladd på en bakhjulsdriven bil.." - Ja, för som vi vet så gäller båda kriterierna för större delen av bilförarna och deras bilar i landet...de vet hur man häver en sladd, och kör givetvis bakhjulsdrivet. Fördelen som många i tråden, och i länkarna, påpekar med att köra med fronten in i en kurva och vidare ut i skogen (exempelvis), de struntar vi i.

Men, har du läst alla mina inlägg så är det bara att bli imponerad. Snarare handlar det om att vid de tillfällen jag haft en annan åsikt än din, har jag hänvisat till externa länkar. Du får hemskt gärna ha en annan åsikt än mig, för min del. Men har någon annan en annan åsikt än dig, så drar du dig inte för att kasta glåpord på personerna eller försöka degradera de samma.

Men jag viker mig, du vet som vanligt bättre än alla experter. För har inte du lärt dig det själv, så har du lärt dig det av din pappa. Och är det inte så, så försöker företagen bara lura folk på pengar.

Senast redigerat av it_mutt (28 oktober 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Xoff Volvo tönt... =)
28 oktober 2013 · 2 344 Inlägg

Jag kan tillägga detta:

Ni verkar ju alla ha problem med vad som är rätt eller fel, vad handlar topic om? varför vissa märker däck med var de har suttit...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Evildan
28 oktober 2013 ·

Xoff skrev:
Jag kan tillägga detta:

Ni verkar ju alla ha problem med vad som är rätt eller fel, vad handlar topic om? varför vissa märker däck med var de har suttit...

Vad tillförde du själv till originalfrågan med detta inlägg?
(Välkommen till skaran som enligt dig har samma problem.)

Du har säkert läst igenom hela tråden och därav vet du redan varför ämnet har blivit utvecklat.

Cupra_
28 oktober 2013 ·

Vettemannen skrev:

KHRacing skrev:
går mot strömmen. alltid bästa fram för bästa bromsegenskaper & styrningsmöjligheter. en sladd kan "alla" häva anser jag

Jag är också för de bästa fram. Kanske gammalmodig men känner så.

/Benny

Jag kör på samma även jag. Just för att jag vill ha bra bromsförmåga och bra fäste fram för att eventuellt kunna häva sladden. Sen vet jag ju som tidigare sagts i tråden att man rekommenderar de bästa bak, och JAG tror att det är en generell rekomendation.

zoopåse
28 oktober 2013 · 1 171 Inlägg

En poäng som ofta missas är ju att det är skillnaden mellan bak/fram som är avgörande här även om den är liten. Man kan ju ha bra däck fram fastän de bästa sitter bak. Skillnaden bör ju inte vara för stor, då är den ett problem i sig (att framdäcken är för dåliga). Det är ju bara om det är en liten skillnad som de bästa borde sitta bak just för att den inbyggda stabiliteten i bilen ska bibehållas.

Hasselstrom
28 oktober 2013 · 796 Inlägg

Jag kör alltid bakhjulsdrivet på vintern och sätter alltid dom bästa däcken fram..

Är väl inviduellt från person till person vad man föredrar..

Jag brukar alltid (så fort isen lagt sig) åka ut på isen och köra så ofta jag kan.. Dels för att de e skitkul, men dels för att man lär känna bilens/däckens gränser väl. Man lär sig hantera bilen mycket bättre efter att man snurrat och sladdat ett tag.

Tycker så många som möjligt faktiskt borde ta sina bilar och köra några varv på isen och känna på hur just deras bil beter sig vid sladd. Det hjälper en att motverka sladd i trafiken och framför allt så får man bort en del av rädslan som kan uppstå vid en oförväntad sladd, vilket i sin tur kan hjälpa personen att kanske ha en chans att reda ut situationen.. Lär man sig bilens gräns, så har man större chans att minska risken för att gå över gränsen.

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"
caromania Forummoderator
28 oktober 2013 · 9 296 Inlägg

Man kan konstatera att tråden delats upp i två läger:

*De som sätter de bästa däcken bak eftersom det är enligt alla rekommendationer och baseras på statistik samlad utifrån dödsolyckor.

*De som sätter de bästa däcken fram som tror sig vara bättre bilförare än de som grundat den befintliga empiriska statistiken.

Jag är ödmjuk. Jag tror inte jag kör bättre än jag gör trots att jag haft körkort i mer än 25 år. Jag sätter dem bak.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
OpelP1
28 oktober 2013 · 1 412 Inlägg

För min del så hanterar jag en sladd betydligt bättre än understyrning.

Och krocksäkerheten har inget med mina bilar att göra.
Om jag drar sidan av bilen i en annan bil eller ett träd är nog förmodligen precis lika hälsosamt som om jag frontar och slår i ratt/panel (inga bälten), och kanske blir spetsad av den solida rattstången om ratten knäcks.

Senast redigerat av OpelP1 (28 oktober 2013)

KHRacing
28 oktober 2013 ·

caromania skrev:
Man kan konstatera att tråden delats upp i två läger:

*De som sätter de bästa däcken bak eftersom det är enligt alla rekommendationer och baseras på statistik samlad utifrån dödsolyckor.

*De som sätter de bästa däcken fram som tror sig vara bättre bilförare än de som grundat den befintliga empiriska statistiken.
Jag är ödmjuk. Jag tror inte jag kör bättre än jag gör trots att jag haft körkort i mer än 25 år. Jag sätter dem bak.

Rent allmänt så har cirka 50% av transportstyrelsens ledamöter inte ens körkort..... *SUCK* för Sverige

caromania Forummoderator
28 oktober 2013 · 9 296 Inlägg

KHRacing skrev:

caromania skrev:
Man kan konstatera att tråden delats upp i två läger:

*De som sätter de bästa däcken bak eftersom det är enligt alla rekommendationer och baseras på statistik samlad utifrån dödsolyckor.

*De som sätter de bästa däcken fram som tror sig vara bättre bilförare än de som grundat den befintliga empiriska statistiken.
Jag är ödmjuk. Jag tror inte jag kör bättre än jag gör trots att jag haft körkort i mer än 25 år. Jag sätter dem bak.

Rent allmänt så har cirka 50% av transportstyrelsens ledamöter inte ens körkort..... *SUCK* för Sverige

Om jag fattat det rätt så är inte statistiken grundad på olyckor bland de anställda - med eller utan körkort - på transportstyrelsen?

Faktum kvarstår, bilen blir säkrare med bäst däck bak.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
KHRacing
28 oktober 2013 ·

caromania skrev:
Om jag fattat det rätt så är inte statistiken grundad på olyckor bland de anställda - med eller utan körkort - på transportstyrelsen?

Faktum kvarstår, bilen blir säkrare med bäst däck bak.

men du fattade vad jag menade :-)

caromania Forummoderator
28 oktober 2013 · 9 296 Inlägg

KHRacing skrev:

caromania skrev:
Om jag fattat det rätt så är inte statistiken grundad på olyckor bland de anställda - med eller utan körkort - på transportstyrelsen?

Faktum kvarstår, bilen blir säkrare med bäst däck bak.

men du fattade vad jag menade :-)

Självklart.

Jag kan till viss del respektera folks olika åsikter kring var däcken ska sitta men man kan inte blunda för att samtliga mer eller mindre vetenskapliga tester som gjorts av diverse motortidningar, vägverket/transportstyrelsen etc samt även insamlandet av statistik från faktiska olyckor inte går att ignorera. Därför är det fantastiskt viktigt att den sanningen kommer fram eftersom diverse folk just i detta skede sitter och googlar och hittar denna tråd.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
zoopåse
28 oktober 2013 · 1 171 Inlägg

Jo, de kommer hitta en tråd med olika uppfattningar beskrivna och där uppfattningen att ha bästa däcken fram delas av alla som överskattar sin egen körförmåga i en paniksituation (no offence hörni wink och möjligheter att kunna häva en sladd när den redan hänt. Sedan får man göra sin egen bedömning utifrån vilka man väljer att lita på.

Bättre att sladden inte uppstår från första början tänker jag. Bäst däck bak alltså om det är någon skillnad mellan dem. Men bra däck är ju alltid att föredra. Inget kul att ha dåliga däck fram heller alltså. Bättre att byta ut de som är dåliga då.

endorfinslaven
28 oktober 2013 · 671 Inlägg

Och jag som sätter dit bromsbelägg bak med högre bromskoefficient för att få ut baken inför kurvor på både is och asfalt. Jag skulle aldrig få för mig att åka med bästa däcken bak, jag gör allt med min bils original chassiuppsättning.
För att motverka tillverkarens krocksäkerhetsideal med inbyggd understyrning.............

Jag gör allt för att min bakvagn ska lossa eller drifta på racingman'er !

endorfinslaven
28 oktober 2013 · 671 Inlägg

endorfinslaven skrev:
Och jag som sätter dit bromsbelägg bak med högre bromskoefficient för att få ut baken inför kurvor på både is och asfalt. Jag skulle aldrig få för mig att åka med bästa däcken bak, jag gör allt med min bils original chassiuppsättning.
För att motverka tillverkarens krocksäkerhetsideal med inbyggd understyrning.............

Jag gör allt för att min bakvagn ska lossa eller drifta på racingman'er !
Detta göres med körstil och ombyggnationer !

För mig ses det som lustigt att på ett motorforum så förespråkas det att sätta bästa däcken bak !

Dupond och Dupont
28 oktober 2013 · 581 Inlägg

Men det kan ju också bero på VAD som händer.

Är det som så att det är sladd som förekommer då är det bättre med bästa däcken bak, är det ingen större risk för sladd och det är bromsförmåga som gäller, då är det ju bättre med bästa däcken fram.  Mina egna tankar. tongue

Men sen är det som så att är det sådana skillnader i däckens prestanda då är det dags för nya däck.





Sen finns det också en regel att man inte ska köra fortare än vad väglaget klarar av. wink

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!
it_mutt Avstängd
28 oktober 2013 · 10 388 Inlägg

Dupond skrev:
Men det kan ju också bero på VAD som händer.

Är det som så att det är sladd som förekommer då är det bättre med bästa däcken bak, är det ingen större risk för sladd och det är bromsförmåga som gäller, då är det ju bättre med bästa däcken fram.  Mina egna tankar. tongue

Men sen är det som så att är det sådana skillnader i däckens prestanda då är det dags för nya däck.





Sen finns det också en regel att man inte ska köra fortare än vad väglaget klarar av. wink

Ja, fast med tanke på att ex.vis Folksams statistik säger att 45% av dödsolyckorna vid vinterväglag  föregås av sladd på bilen, Trafikverket säger 2/33 (då runt 66%) så är det ju uppenbarligen "det vanligaste" under vinter.

Att inte hålla högre hastighet än vad väglaget tillåter skulle nog kunna göra stor skillnad (tror jag).

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Xoff Volvo tönt... =)
28 oktober 2013 · 2 344 Inlägg

Evildan skrev:

Xoff skrev:
Jag kan tillägga detta:

Ni verkar ju alla ha problem med vad som är rätt eller fel, vad handlar topic om? varför vissa märker däck med var de har suttit...

Vad tillförde du själv till originalfrågan med detta inlägg?
(Välkommen till skaran som enligt dig har samma problem.)

Du har säkert läst igenom hela tråden och därav vet du redan varför ämnet har blivit utvecklat.

Mitt svar på topic är #78 på sidan 4, när jag återkom för att kolla ifall någon citerat eller svarat ser jag bara ännu mer av detta off-topic rabbel, och blir då irriterad och skriver som jag gjorde, så nej, jag räknar mig inte i den skaran...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang