3382
Sök

Impreza sti -06 Täcker min försäkring haveriet?

682 Inlägg
27 oktober 2013
Trådstartare
#1
Tjenixen. Biljäveln man köpte var inte i fullt så gott skick som utlovades. Igår nöp hon (tror jag) frikopplade genast och då dog hon och lågt oljetryck lampan började lysa.. var liksom som att det röck tag i bilen när hon nöp. genast in till kanten å vred av bilen. Låg olja på Vänster (sett framifrån) toppen och över hela insuget å intercoolern. luktade olja som faan, och turbon glödde. Tryckslang på högersidan höll på att ramla av (slangklämman satt halvt på bara)

Startade henne 10 min efter, HON GÅR PÅ TOMGÅNG, men hon har lågt oljetryck, så någonstans är det galet.

I min försäkring (LF) står det : Delkasko massor av olika och sen "Maskin** " läser man på ** står det: Maskin gäller för fordon som är högst 8 år och som inte heller körts mer än 10000 mil " 

Min älskling har gått 5913 mil och är en 2006'a, så hon klarar alla krav. 

Tänkte följande: Vad säger försäkringsbolaget om jag börjar riva i motorn och felsöka själv? Känner inte för att lämna ifrån bilen i ett halvår  bara för att byta kolvar t.ex...

Obs: Har fullförsäkring största möjliga som finns, han bara köra pärlan 120 mil innan hon säckade ihop från tidigare ägare... 

Obs2: Vi låg inte alls särskilt hårt. kanske 4k varv, kylarvatten ser OK ut, oljan är LOW på stickan men hade helt klart klarat att köras därifrån om inte oljetrycket varit lågt.

Vad kan ha hänt? Turbon skjuten? Hon låter asfint på tomgång men vid 1500 varv låter hon lite rassligt. inte vevlagerrassel utan det är någonting annat. svårt att förklara!!stängde genast av när jag hörde rasslet och har inte startat sen dess! Just nu står hon hemma dit jag bärgade henne.


Mvh Danne


Avstängd
1 031 Inlägg
27 oktober 2013
#2
Turbon har skurit och olja från den har läkt både in i och utanför motorn...
Ang. försäkring så kan ingen här svara på det utan du måste ringa dem och fråga. Sånt här sköts på lokal nivå och skiljer från landskap till landskap.


682 Inlägg
27 oktober 2013
Trådstartare
#3
Runn WS7 skrev:
Turbon har skurit och olja från den har läkt både in i och utanför motorn...
Ang. försäkring så kan ingen här svara på det utan du måste ringa dem och fråga. Sånt här sköts på lokal nivå och skiljer från landskap till landskap.

Med tanke på att jag samlar alla mina försäkringar hos LF så tordes det vara MYCKET billigare (med tanke på alla premier) att köpa en ny Turbo? Vet att min Type RA hade en annan turbo än en original STI, så någon som vet om PSE har en annan? Satsa på större turbo fast lägre ladd? Innan jag har bytt internals ska hon hållas org.

Var inne på det också - polaren också. Ser ut som att olja läckt ur insuget.

EDIT: SJÄLVKLART EFTER ATT JAG FELSÖKT SJÄLV!!
Senast redigerat av DanneSundin (27 oktober 2013)


Avstängd
10 388 Inlägg
27 oktober 2013
#4
DanneSundin skrev:
Runn WS7 skrev:
Turbon har skurit och olja från den har läkt både in i och utanför motorn...
Ang. försäkring så kan ingen här svara på det utan du måste ringa dem och fråga. Sånt här sköts på lokal nivå och skiljer från landskap till landskap.

Med tanke på att jag samlar alla mina försäkringar hos LF så tordes det vara MYCKET billigare (med tanke på alla premier) att köpa en ny Turbo? Vet att min Type RA hade en annan turbo än en original STI, så någon som vet om PSE har en annan? Satsa på större turbo fast lägre ladd? Innan jag har bytt internals ska hon hållas org.

Var inne på det också - polaren också. Ser ut som att olja läckt ur insuget.

EDIT: SJÄLVKLART EFTER ATT JAG FELSÖKT SJÄLV!!

Inte säkert det påverkar din premie. ALLT gör ju inte det (har haft inbrott, fått en kärra vandaliserad osv utan att mina kostnader ändrats till det negativa).

Det är väl, igen, bara att ringa och prata med bolaget smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 353 Inlägg
27 oktober 2013
#5
Ring till försäkringsbolaget så får du besked. Det blir bara en massa olika spekulationer här på garaget.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

5 198 Inlägg
27 oktober 2013
#6
Riv INTE innan du pratat med FB...

682 Inlägg
27 oktober 2013
Trådstartare
#7
Ska självklart ringa.. men gillar att veta lite i förväg wink Men kan nog ringa först imorrn. Ska skruva av slangarna till turbon och känna efter glapp, eller om impellern är svår å snurra. Återkommer senare smile


4 586 Inlägg
27 oktober 2013
#8
vid full historik och även servicen följd och allt är i sin ordning så kan du andas lungt och försäkringen kommer felsöka och laga felet.

låter sjukt att en motorn som är helt original skulle göra såhär redan vid 5900 mil


1 803 Inlägg
27 oktober 2013
#9
it_mutt skrev:
Inte säkert det påverkar din premie. ALLT gör ju inte det (har haft inbrott, fått en kärra vandaliserad osv utan att mina kostnader ändrats till det negativa).

Så länge det endast handlar om skador på det egna fordonet brukar inte premien påverkas, men är annans egendom inblandat på ett eller annat vis så brukar premien höjas.


682 Inlägg
27 oktober 2013
Trådstartare
#10
jocke_gronberg skrev:
vid full historik och även servicen följd och allt är i sin ordning så kan du andas lungt och försäkringen kommer felsöka och laga felet.

låter sjukt att en motorn som är helt original skulle göra såhär redan vid 5900 mil

Jag håller med. Servicen är missad en, gör det någon skillnad? annars är serviceboken (utom inspektioner) komplett...

Skruvade isär å skulle känna på turbon. Turbon är tokrasad, olja i heela jävla intercoolern, till och med på kompressordelen av turbon (och innanför kompressordelen på turbon) så hela turbon är väl körd. Är detta varför det visar "varning lågt oljetryck" på displayen i bilen?

Nä, blir nog 360 turbo efter det här......... 

Så nu blir det väl å rensa, eller kanske lämna in på försäkring får se.. :-)

Edit: Oljan såg förövrigt fräsch ut. Fel olja?
Senast redigerat av DanneSundin (27 oktober 2013)


6 689 Inlägg
27 oktober 2013
#11
Vill du ha det "gratis" måste du nog allt lämna in bilen på verkstad och låta verkstaden skicka in en skaderapport på bilen.

De/Dem

161 Inlägg
27 oktober 2013
#12
Den varnar nog för lågt oljetryck för att allt har sprutat ut på marken eller i intercoolern istället för i tråget...


28 Inlägg
27 oktober 2013
#13
Dessa 2.5l är ju kända för att rasa. Fodret eller kolvringarna som gett upp, för att dom går för fett eller snålt.
Senast redigerat av lurius (27 oktober 2013)

4 586 Inlägg
27 oktober 2013
#14
DanneSundin skrev:
jocke_gronberg skrev:
vid full historik och även servicen följd och allt är i sin ordning så kan du andas lungt och försäkringen kommer felsöka och laga felet.

låter sjukt att en motorn som är helt original skulle göra såhär redan vid 5900 mil

Jag håller med. Servicen är missad en, gör det någon skillnad? annars är serviceboken (utom inspektioner) komplett...

Skruvade isär å skulle känna på turbon. Turbon är tokrasad, olja i heela jävla intercoolern, till och med på kompressordelen av turbon (och innanför kompressordelen på turbon) så hela turbon är väl körd. Är detta varför det visar "varning lågt oljetryck" på displayen i bilen?

Nä, blir nog 360 turbo efter det här......... 

Så nu blir det väl å rensa, eller kanske lämna in på försäkring får se.. :-)

Edit: Oljan såg förövrigt fräsch ut. Fel olja?

Kollade i villkoren för mitt försäkringsbolag (trygghansa) då ska man enbart kunna styrka att bilen har gått dom milen som finns på mätaren även veta när skadan hände(datum)

står inget alls om serviceböcker

du fick dåligt med oljetryck för att oljan som enbart skulle smörja turbon gick vidare och fyllde intercoolern istället

hoppas impellerna är hela och fina annars har du mer jobb. Risken är mycket stor att du har metall spån i intercoolern som sedan åker in i insuget och skadar kolvar och ventiler



Sök