27 oktober 2013
Trådstartare
Tjenixen. Biljäveln man köpte var inte i fullt så gott skick som utlovades. Igår nöp hon (tror jag) frikopplade genast och då dog hon och lågt oljetryck lampan började lysa.. var liksom som att det röck tag i bilen när hon nöp. genast in till kanten å vred av bilen. Låg olja på Vänster (sett framifrån) toppen och över hela insuget å intercoolern. luktade olja som faan, och turbon glödde. Tryckslang på högersidan höll på att ramla av (slangklämman satt halvt på bara)
Startade henne 10 min efter, HON GÅR PÅ TOMGÅNG, men hon har lågt oljetryck, så någonstans är det galet.
I min försäkring (LF) står det : Delkasko massor av olika och sen "Maskin** " läser man på ** står det: Maskin gäller för fordon som är högst 8 år och som inte heller körts mer än 10000 mil "
Min älskling har gått 5913 mil och är en 2006'a, så hon klarar alla krav.
Tänkte följande: Vad säger försäkringsbolaget om jag börjar riva i motorn och felsöka själv? Känner inte för att lämna ifrån bilen i ett halvår bara för att byta kolvar t.ex...
Obs: Har fullförsäkring största möjliga som finns, han bara köra pärlan 120 mil innan hon säckade ihop från tidigare ägare...
Obs2: Vi låg inte alls särskilt hårt. kanske 4k varv, kylarvatten ser OK ut, oljan är LOW på stickan men hade helt klart klarat att köras därifrån om inte oljetrycket varit lågt.
Vad kan ha hänt? Turbon skjuten? Hon låter asfint på tomgång men vid 1500 varv låter hon lite rassligt. inte vevlagerrassel utan det är någonting annat. svårt att förklara!!stängde genast av när jag hörde rasslet och har inte startat sen dess! Just nu står hon hemma dit jag bärgade henne.
Mvh Danne