Volvo V70n 2.5t 2005 Låg Oljenivå!

Volvofreak91
27 oktober 2013 · 29 Inlägg

Hejsan!

Som rubriken lyder har jag en v70n 2.5t som jag hade nere sumpen på igår för att täta om den, under operationen så bytte jag olja och filter.

Oljan jag använde mig utav var Mobil 1 Fuel economy 0-30w.

Dock har jag fått ett annat litet problem nu med det hela och det är så att när jag köra en bit och motorn kommer upp i drift temperatur så tänder den röda triangeln sig och får ett meddelande: "låg oljenivå stanna snarast".
Jag har självklart gjort det och kollat oljenivån, men jag ser inte att den är låg då den ligger på 75%.

Är det ett givar fel som kan ha kommit efter att jag tvättat ur sumpen när den var nere? Sitter ju trots allt en oljenivågivare under sumpen.

observera att det bara händer när motorn är varm! Aldrig när den är kall. Har kollat oljan även när motorn är kall och har liknande nivå då.

Tacksam för snabba svar.

Mvh Pontus

MVH Volvo Nörden!
Volvo 945 LTT "Original projektet" (1996)
Ford Mondeo Titanium X "Doris" (2011)
Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
27 oktober 2013 · 2 252 Inlägg

om den varnar för låg oljenivå och du har kollat nivån, är de ju ganska sannolikt att givaren spökar efter att du varit där o fingrat.., prova rengör kontakten o se om de blir bättre, svårt och tro att kablaget har säckat så de är isf nog givaren som lämnat in om den fortsätter varna

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
Volvofreak91
27 oktober 2013 · 29 Inlägg

Wikstromm skrev:
om den varnar för låg oljenivå och du har kollat nivån, är de ju ganska sannolikt att givaren spökar efter att du varit där o fingrat.., prova rengör kontakten o se om de blir bättre, svårt och tro att kablaget har säckat så de är isf nog givaren som lämnat in om den fortsätter varna

Tack så hemskt mycket för snabbt svar smile Jag provade med lite elaktro spray när jag var inne på jobbet tidigare idag men verkar inte ha hjälpt smile
Ska åka till volvo imorgon och prata med dom och se vad dom säger om det, kan ju vare så att det är något vanligt fel.

Men åter igen, tack för snabbt svar! det uppskattas ordentligt smile

MVH Volvo Nörden!
Ford Mondeo Titanium X "Doris" (2011)
Volvo 945 LTT "Original projektet" (1996)
Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
27 oktober 2013 · 2 252 Inlägg

Det enda dom kommer berätta för dig påp volvo är att:
Hej! du måste boka en tid för en felsökning på din bil!

Detta kostar då 1175:- där dom kommer fram till att de är en felkod på din nivå givare och ber dig låta dom byta den åt dig för en ytterligare summa + givare

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
SLG
27 oktober 2013 · 498 Inlägg

Inte så jävla dumt att det skall kalibreras eller något när det har varit loss!? Fan, testa med att ryck bort minus kabeln på batteriet och se om det försvinner.

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.
Volvofreak91
27 oktober 2013 · 29 Inlägg

SLG skrev:
Inte så jävla dumt att det skall kalibreras eller något när det har varit loss!? Fan, testa med att ryck bort minus kabeln på batteriet och se om det försvinner.

det skulle kunna vara så, jag har haft borta minus kabeln en runda men har inte provat efter det dock sad får ut och köra en sväng och se vad som händer smile

MVH Volvo Nörden!
Volvo 945 LTT "Original projektet" (1996)
Ford Mondeo Titanium X "Doris" (2011)
Volvofreak91
27 oktober 2013 · 29 Inlägg

Wikstromm skrev:
Det enda dom kommer berätta för dig påp volvo är att:
Hej! du måste boka en tid för en felsökning på din bil!

Detta kostar då 1175:- där dom kommer fram till att de är en felkod på din nivå givare och ber dig låta dom byta den åt dig för en ytterligare summa + givare

kunde tänka mig att det var så ja, inget som förvånade mig iaf tongue

MVH Volvo Nörden!
Volvo 945 LTT "Original projektet" (1996)
Ford Mondeo Titanium X "Doris" (2011)
Volvofreak91
27 oktober 2013 · 29 Inlägg

Jag har nu haft batteriet borta en stund och satt tillbaks -polen, var ute och tuktade bilen en 20-30 minuter ordentligt och antar att jag hade bra oljetemp och drift temp, men ingen lampa tändes, kan det vara så att det bara behövdes nollas?

Mvh Pontus!

MVH Volvo Nörden!
Ford Mondeo Titanium X "Doris" (2011)
Volvo 945 LTT "Original projektet" (1996)
Markus1987
27 oktober 2013 · 498 Inlägg

Ibland är det så enkelt! smile

Volvofreak91
27 oktober 2013 · 29 Inlägg

Markus1987 skrev:
Ibland är det så enkelt! smile

Tydligen, får köra ett par dagar så att jag vet att det funkar sen kan man ju skriva löst i denna tråden smile Åter kommer om vad som händer aå att ni vet hur det har gått, jag tackar sålänge smile

MVH Volvo Nörden!
Volvo 945 LTT "Original projektet" (1996)
Ford Mondeo Titanium X "Doris" (2011)
SLG
27 oktober 2013 · 498 Inlägg

Var änna det jag misstänkte.. Har vart med om det på lastbilar förr..

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.
Volvofreak91
27 oktober 2013 · 29 Inlägg

SLG skrev:
Var änna det jag misstänkte.. Har vart med om det på lastbilar förr..

Har nu kört några mil och visade sig till slut att det inte var så enkelt, har även beställt en nu oljenivågivare som kommer imorgon inte billigt men det kostar att köra bil yikes

MVH Volvo Nörden!
Volvo 945 LTT "Original projektet" (1996)
Ford Mondeo Titanium X "Doris" (2011)
SLG
27 oktober 2013 · 498 Inlägg

Men det var djävulen! Då är den säkert kass då. Då blir det ner med sumpen och det igen? hmm

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.
Volvofreak91
27 oktober 2013 · 29 Inlägg

SLG skrev:
Men det var djävulen! Då är den säkert kass då. Då blir det ner med sumpen och det igen? hmm

givaren tar men utan att riva sumpen, sitter i botten på den bara så ingen större operation, är bara en kontakt och 3 st bultar sen byta den, dock får man tappa oljan först tongue

MVH Volvo Nörden!
Ford Mondeo Titanium X "Doris" (2011)
Volvo 945 LTT "Original projektet" (1996)
SLG
27 oktober 2013 · 498 Inlägg

Det var ju gött det då smile.

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.
Volvofreak91
29 oktober 2013 · 29 Inlägg

Så där ja, då är problemet löst på min bil, det var så mycket som givaren.

Tips till er andra som kanske stöter på samma problem, när lampan tänder sig, så stanna på ett så plant ställe som möjligt, vänta en stund och kolla oljenivån, ligger den bra så åk till volvo och be dom ta ut felkoderna och sätter den felkod på givaren så byt den och släck sedan felkoden igen smile

Mvh Pontus

MVH Volvo Nörden!
Ford Mondeo Titanium X "Doris" (2011)
Volvo 945 LTT "Original projektet" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang