Just tagit av toppen på en Skoda 1.6 BFQ -03 Ser dock inget fel på packnig / ventil, vad skall man titta efter?

Silverpilen740
27 oktober 2013 · 15 Inlägg

Har tidigare skrivit hur min bil drar otroligt mycket olja ca 1liter/10mil
Testade i ett desperat försök med att köra WD-40metoden (wd40 häls över kolvarna för att rensa sot från ringarna)
En fördel med att jag gjort metoden är att jag nu kanske kan utesluta problem med oljeringarna?
Fick vätskan att stanna kvar i alla cylindrar tillslut... åtminstone några timmar (han inte testa mer än 1,5dagar)...

Bilen går som jag beskrivit innan näst intill perfekt. Dock rycker den vitt / svart och luktar bränt. Blir även väldigt mycket sot på tändstiften som är kolsvarta av sot inte så konstigt med tanke på hur mycket olja bilen dragit.

I alla fall har jag nu tagit av topplocket, dock blev det lite av en besvikelse då jag inte kunnat se något speciellt fel på toplockspackningen eller ventilerna, visst mycket sot och en ventil var kladdig av lite olja, men såg ändå hyffsat normalt ut =/

Vad skall jag göra som nästa steg? Kan det vara problem med packningen ändå?
Ser någon liten pytte repa på en av cylindrarna men annars ser de fina ut tycker jag. Man kan även se att det ramlat in lite små sten på en av kolvarna märken i dem... men ser hyffsat okej ut ändå tycker jag...

Tips önskas!

Mercedesturbodiesel Sothora <3
27 oktober 2013 · 1 201 Inlägg

haru ingen bild på packningen? fiber eller stålpackning?

Bildemonterare samt egen verkstad. !
Mercedes 320 cdi "Powersmoke garage" (2001)
Silverpilen740
27 oktober 2013 · 15 Inlägg

Hej tack för snabbt svar har lätt ångest över dagen stora arbete...
Det är en stålpackning... såg ut att bestå av 3 tunna stålplåtar som var ihopnitade
Här är en länk till lite bilder tagna med mobilen idag.. är de fördåliga så får jag lägga upp bättre imorgon smile https://db.tt/907zWefj

Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 oktober 2013 · 13 810 Inlägg

ta kort på kolvarna!

eller kolla själv efter något ställe på kolven som ser väldigt rent ut mot resten.

om du hittar något sånt ställe så är det där problemet är.

så var det iallfall på min motor när en oljering gick åt skogen.
oljeringen har ingen tätande funktion men skrapar tillbaka oljan ibland går dessa av och då börjar det gå åt olja..

tycker förövrigt att toppen ser tok kladdig ut..inte normalt!

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Silverpilen740
28 oktober 2013 · 15 Inlägg

Tyvärr har jag nog råkat polera kolvarna... då kylvätska ramlade in över dem då jag tog av toppen...
Dessutom har jag bara kört 3mil från dess att jag utförde WD40metoden, så de är ganska så rena.
Var hos "bil akuten" idag med toppen, han trodde nog att det var ventiltätningarna som var för dåliga. Men en annan motorrenoveringsfirma rekommenderade en ny motor =/ han hade dock inte tittat på kolven utan bara lyssnat på det jag hade att säga...  Lät inte så hoppfyllt med nya kolvringar heller då man tydligen måste hona cylindern. Med allt de jobbet och tiden så blir det nog lättare att byta motor...

Får se vad Walléns säger om det hela imorgon.. sista hoppet.. smile 
Tack för alla tips

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang