5238
Sök

Ford Fiesta 1.3 -99: motorn börjar varva när kopplingen trycks ner, trots att bilen står still

3 Inlägg
30 oktober 2013
Trådstartare
Hej!

Jag har en Ford Fiesta 1.3-99, den har gått drygt 9000 mil och är nybesiktigad utan speciella anmärkningar.
Omodifierad.
Köpte bilen för ca 2 mån sedan, så vet inte mkt om dess historia, men den går finfint. Har dock ett problem, nämligen..

Problemet är att när man kört en stund, säg 20 minuter, och trycker ner kopplingen så börjar motorn varva som f-n. 2,5-3k.
Detta även om bilen står helt still + tex när jag saktar in vid ett rödljus, står på tomgång, krypkör i en kö eller parkerar.
Den håller på så i 5-10 sekunder, innan varvet sjunker igen av sig självt.

Detta händer VARJE dag. På väg till jobbet och hem från jobbet. Dock INTE om bilen fått vila ett tag. Utan som sagt bara när man kört en stund,
och då håller det i sig konstant tills den får vila några timmar igen.

Är det någon som vet vad detta kan bero på? Tacksam för svar!

6 716 Inlägg
30 oktober 2013
Läckande vevhusventilation, kolla över slangar till och från insuget.

Alternativt tomgångsmotorn.

De/Dem

3 Inlägg
30 oktober 2013
Trådstartare
Ok! Tack för hint i rätt riktning! Nu ska jag bara ta reda på hur man gör..

6 716 Inlägg
30 oktober 2013
Kolla om du hittar några trasiga/torrspruckna slangar, hittar du inget så byter du tomgångsmotor. wink

De/Dem

3 Inlägg
31 oktober 2013
Trådstartare
Awesome, tack igen! smile

1 Inlägg
6 december 2013
Jag äger också en ford fiesta 1.3 fast från -94.

Två vintrar sedan så varvade min ford fiesta också upp sig av någon skumm anledning.
Så jag bestämde mig för att dra iväg hem och till garaget.

På vägen hem åkte jag förbi biltema och köpte ett tillfälligt skit bilbatteri , då min gamla knappt höll laddning längre. Körde hem, och ställde den på laddning.

Dagen efter så kopplade jag in igen och skulle börja kolla på  uppvarvningsproblemet.

Till min förvåning, så fanns det inte kvar ?

Började undersöka detta fenomen.

Det visade sig att min generator höll på att ge sig och den hade pajat det gamla batteriet och med ett nytt fräscht batteri så fick bilen just den ström den behövde.

Så slutsats i min ford fiesta -94.

Bilen fick för lite ström antingen genom generatorn eller bilbatteriet och på något sätt så orsakade detta varvningsfenomenet.

har idag ett nytt bilbatteri och ny generator och bilen är oigenkännbar.

Alla skumma ljud å fel som fanns förut är totalt borta. Inga varvningsproblem,  inget annat heller.

Så där ser man.

mitt råd, innan du grejar för mycket. Kolla generator+startmotor+kablar+tändstift och batteri efter jordning eller el fel eller för låg spänning.  Kanske är ditt fel enklare än du tror.
Senast redigerat av toxic_equinox (6 december 2013)

Sök