Fordonsskatt

Dumli
31 oktober 2013 · 48 Inlägg

Är dags att betala fordonsskatten på min 9-5a senast idag, har för tillfället inga pengar för detta men kommer snart ha det. Ställde av bilen igår, vad händer om jag ställer på den igen tex imorgon? kommer jag få samma räkning hemskickad fast med 3 veckor extra att betala?

Någon som vet hur detta fungerar? Tacksam för svar.

Henrik-N
31 oktober 2013 · 450 Inlägg

Dumli skrev:
Är dags att betala fordonsskatten på min 9-5a senast idag, har för tillfället inga pengar för detta men kommer snart ha det. Ställde av bilen igår, vad händer om jag ställer på den igen tex imorgon? kommer jag få samma räkning hemskickad fast med 3 veckor extra att betala?

Någon som vet hur detta fungerar? Tacksam för svar.

Tror du verkligen det själv ?

Dumli
31 oktober 2013 · 48 Inlägg

okej, så hur blir det om jag ställer på bilen om några dagar igen då? kommer den då ha körförbud vid påställningen?? Jag har alltid trott att om man ställer av bilen innan sista dagen på månaden då skatten ska vara betald så blir det att man får betala denna summan vid påställning igen. Eller har jag helt fel?

soyd
31 oktober 2013 · 1 853 Inlägg

Dumli skrev:
okej, så hur blir det om jag ställer på bilen om några dagar igen då? kommer den då ha körförbud vid påställningen?? Jag har alltid trott att om man ställer av bilen innan sista dagen på månaden då skatten ska vara betald så blir det att man får betala denna summan vid påställning igen. Eller har jag helt fel?

Jo precis så blir det ju... Men nu ställer du ju av och på inom så kort tid så de kommer förmodligen inte att skapa en ny faktura.. Så det blir samma belopp + på ställnings avgiften. Möjligt om du låter den vara avställd en vecka att de makulerar gammal fakturan och gör en ny och du köper kanske lite tid på det viset.. du får testa... eller ring och fråga hur det blir... Jag tror att om du ringer dem och förklara din situation och säger att jag kan betala detta datumet så är dem nog inte helt omöjliga...

/mvh soyd

Team_Putta_Pa
31 oktober 2013 · 19 Inlägg

soyd skrev:

Dumli skrev:
okej, så hur blir det om jag ställer på bilen om några dagar igen då? kommer den då ha körförbud vid påställningen?? Jag har alltid trott att om man ställer av bilen innan sista dagen på månaden då skatten ska vara betald så blir det att man får betala denna summan vid påställning igen. Eller har jag helt fel?

Jo precis så blir det ju... Men nu ställer du ju av och på inom så kort tid så de kommer förmodligen inte att skapa en ny faktura.. Så det blir samma belopp + på ställnings avgiften. Möjligt om du låter den vara avställd en vecka att de makulerar gammal fakturan och gör en ny och du köper kanske lite tid på det viset.. du får testa... eller ring och fråga hur det blir... Jag tror att om du ringer dem och förklara din situation och säger att jag kan betala detta datumet så är dem nog inte helt omöjliga...

/mvh soyd

Du kan ställa av bilen 31a okt o ställa på den igen 1a nov, då får man 21 dagar på sej och betala räkningen

caromania Forummoderator
31 oktober 2013 · 9 296 Inlägg

Det kostar iofs några tior att ställa på och av om man ska vara petig.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Team_Putta_Pa
1 november 2013 · 19 Inlägg

caromania skrev:
Det kostar iofs några tior att ställa på och av om man ska vara petig.

Jepp 50kr;-)

Dumli
1 november 2013 · 48 Inlägg

Team_Putta_Pa skrev:

soyd skrev:

Dumli skrev:
okej, så hur blir det om jag ställer på bilen om några dagar igen då? kommer den då ha körförbud vid påställningen?? Jag har alltid trott att om man ställer av bilen innan sista dagen på månaden då skatten ska vara betald så blir det att man får betala denna summan vid påställning igen. Eller har jag helt fel?

Jo precis så blir det ju... Men nu ställer du ju av och på inom så kort tid så de kommer förmodligen inte att skapa en ny faktura.. Så det blir samma belopp + på ställnings avgiften. Möjligt om du låter den vara avställd en vecka att de makulerar gammal fakturan och gör en ny och du köper kanske lite tid på det viset.. du får testa... eller ring och fråga hur det blir... Jag tror att om du ringer dem och förklara din situation och säger att jag kan betala detta datumet så är dem nog inte helt omöjliga...

/mvh soyd

Du kan ställa av bilen 31a okt o ställa på den igen 1a nov, då får man 21 dagar på sej och betala räkningen

Gjorde precis detta och kan bekräfta att detta fungerade. Ställde av den 29e okt oh ställde idag på den 1 nov så nu räcker det att jag betalar skatten senast den 22 nov. KANON!

Skriver detta ifall någon annan undrar samma sak någon gång.

fredriq Olika
1 november 2013 · 907 Inlägg

Är ni säkra på att det inte kommer en påminnelse på den första fakturan?
Tidigare fick man betala skatten och sedan få den återbetald, man makulerade ingen skickad faktura eftersom den skrivs ut en månad innan skatten ska vara betald.

Om man inte har råd att betala fordsskatten, har man då ens råd att tanka bilen?

Mvh
Fredrik
Team_Putta_Pa
1 november 2013 · 19 Inlägg

Jepp är 100% säker eftersom fakturan inte ska va betald förän den 31a så kan dom ju inte skicka påminnelse om man ställer av bilen den 29e, right??;-)

Hamilton
1 november 2013 · 8 864 Inlägg

Dumli skrev:

Team_Putta_Pa skrev:

soyd skrev:

Jo precis så blir det ju... Men nu ställer du ju av och på inom så kort tid så de kommer förmodligen inte att skapa en ny faktura.. Så det blir samma belopp + på ställnings avgiften. Möjligt om du låter den vara avställd en vecka att de makulerar gammal fakturan och gör en ny och du köper kanske lite tid på det viset.. du får testa... eller ring och fråga hur det blir... Jag tror att om du ringer dem och förklara din situation och säger att jag kan betala detta datumet så är dem nog inte helt omöjliga...

/mvh soyd

Du kan ställa av bilen 31a okt o ställa på den igen 1a nov, då får man 21 dagar på sej och betala räkningen

Gjorde precis detta och kan bekräfta att detta fungerade. Ställde av den 29e okt oh ställde idag på den 1 nov så nu räcker det att jag betalar skatten senast den 22 nov. KANON!

Skriver detta ifall någon annan undrar samma sak någon gång.

22 nov är då pengarna ska vara bokförd som betald på Transportstyrelsens konto, så du måste betala någon dag före.

Fotograf på tierpidag.se
pim_pim
1 november 2013 ·

fredriq skrev:
Är ni säkra på att det inte kommer en påminnelse på den första fakturan?
Tidigare fick man betala skatten och sedan få den återbetald, man makulerade ingen skickad faktura eftersom den skrivs ut en månad innan skatten ska vara betald.

Om man inte har råd att betala fordsskatten, har man då ens råd att tanka bilen?

Det tänkte jag också på.. Har man ens råd att äga bilen överhuvudtaget..

Men gött att det gick o göra så..

gamlingen
1 november 2013 · 5 198 Inlägg

Team_Putta_Pa skrev:
Jepp är 100% säker eftersom fakturan inte ska va betald förän den 31a så kan dom ju inte skicka påminnelse om man ställer av bilen den 29e, right??;-)

Det skrev han inte heller,, Utan att är den utskickad ska den betalas, ANNARS kommer påminnelse,,,, vet att så har varit,,

Senast redigerat av gamlingen (1 november 2013)

PoulZen
1 november 2013 · 772 Inlägg

fredriq skrev:
Om man inte har råd att betala fordsskatten, har man då ens råd att tanka bilen?

Brukar du tanka för runt 2000kr i månaden? Jag tankar för kanske 400 i månaden.
Och har inte råd alla månader att betala 2000kr om det skulle behövas.

Team_Putta_Pa
1 november 2013 · 19 Inlägg

gamlingen skrev:

Team_Putta_Pa skrev:
Jepp är 100% säker eftersom fakturan inte ska va betald förän den 31a så kan dom ju inte skicka påminnelse om man ställer av bilen den 29e, right??;-)

Det skrev han inte heller,, Utan att är den utskickad ska den betalas, ANNARS kommer påminnelse,,,, vet att så har varit,,

De kvittar om den är utskickad eller ej, du kan köra till den sista i den månad som är förfallodatum på fordonsskatten o sen ställa på bilen den första månaden efter o så får man en ny inbetalningslapp och 21 dagar på sig innan den ska vara registrerad på deras konto!

fredriq Olika
1 november 2013 · 907 Inlägg

PoulZen skrev:

fredriq skrev:
Om man inte har råd att betala fordsskatten, har man då ens råd att tanka bilen?

Brukar du tanka för runt 2000kr i månaden? Jag tankar för kanske 400 i månaden.
Och har inte råd alla månader att betala 2000kr om det skulle behövas.

Bruksbilen tankar jag minst en gång i veckan á 800 kr.
Skatten kommer 3 gånger om året och kostar drygt 2000 kr varje gång.

Sen har jag 2 bilar till som jag häller i lite bensin i ibland...

Så svaret på frågan är: ja!

Senast redigerat av fredriq (1 november 2013)

Mvh
Fredrik
caromania Forummoderator
1 november 2013 · 9 296 Inlägg

fredriq skrev:

PoulZen skrev:

fredriq skrev:
Om man inte har råd att betala fordsskatten, har man då ens råd att tanka bilen?

Brukar du tanka för runt 2000kr i månaden? Jag tankar för kanske 400 i månaden.
Och har inte råd alla månader att betala 2000kr om det skulle behövas.

Bruksbilen tankar jag minst en gång i veckan á 800 kr.
Skatten kommer 3 gånger om året och kostar drygt 2000 kr varje gång.

Sen har jag 2 bilar till som jag häller i lite bensin i ibland...

Så svaret på frågan är: ja!

Fast vad säger att den ekonomiska situationen är lika mellan två separata människor? Jag tycker inte alls det är konstigt att man inte har 2k extra en månad. TS söker för övrigt inte ett olagligt kryphål faktiskt utan bara ett sätt att skjuta på en för honom ganska stor kostnad.

Jag har numera fasta kostnader på 25k i månaden, det betyder inte att jag förutsätter att alla människor har möjlighet att leva med det. Jag gör det knappt själv.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Aquilla
4 november 2013 · 299 Inlägg

fasta kostnader på 25 k i månaden? innebär att du måste få ut ca 30000 kr rent varje månad då för att klara dig...vad har du då dragit på dig för kostnader?

En generell BMW ägare: njuter mer av bilen än sambon eller frun, om den har någon vilket inte alltid är vanligt. Åker då gärna en omväg med bilen för att få chans att visa upp sig och gärna med dimljusen på. Mer intresserad av hur han blir uppfattad i sin bil än utanför, Tror det är en snabb sportbil han köpt fast det viktigaste är ändå att den andas premium och status bland arbetskamraterna.
Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "Moondust Silver" (1992)
Volvo 940 Turbo "Classic Green" (1997)
Hamilton
4 november 2013 · 8 864 Inlägg

Aquilla skrev:
fasta kostnader på 25 k i månaden? innebär att du måste få ut ca 30000 kr rent varje månad då för att klara dig...vad har du då dragit på dig för kostnader?

Eller så är man 2 om utgifterna...
Nu handla ju tråden om något helt annat dvs Fordonsskatt

Fotograf på tierpidag.se
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang