Hej som tråden lyder vilka filter är bra och andra inte, om man väljer tex dessa märken Mahle, Mann, Bosch och Biltema? Min motor är i sådant fint skick så jag vill ha ett filter som verkligen renar oljan som den ska
Du verkar ju åka Volvo med rödblock, det gjordes ett test av olika filter till dessa för nåt år sen i en finsk tidning och originalfiltret var överlägset det mesta, varför åker du inte bara på Volvo och handlar ett filter?
Volvo tillverkar inte sina egna filter utan de köps av en filterleverantör och lackas med volvomärket. Får man reda på vem som är tillverkaren kan man köpa filter av denna och då slipper man ett led = det blir billigare. Orkar man inte fundera/gräva i detta köper man original för då vet man att den uppfyller tillverkarens specifikationer = tillräckligt bra. Just på oljefilter ser jag ingen som helst anledning att snåla. Det är en ENORMT viktig motorkomponent och man blir inte direkt ruinerad av att köpa rätt filter.
brukar köpa Mann filter till allt utom volvosarna då är det orginal som gäller..av den enkla anledningen att dom inte ens kostar speciellt mycket och går nästan att köpa på närmaste ica affär
Hej! Till vanliga personbilar som de flesta av oss har, kan man köra med vilket oljefilter som helst! Själv är jag j...noga med allt som gäller min bil (Audi 100 Avant 2,0E -89), som jag haft i tjugo år, och jag kör med Biltema filter. Viktigast är att man byter olja (naturligtvis helsyntet) en till två gånger per år och att man använder motorvärmare.
Mahle och Mann tillverkar även dom flesta original filter på marknaden vad jag fått förklarat. Skulle inte heller förvåna mig.
Biltemas filtrerar förmodligen lika bra. Men MÅNGA! (inte alla) av deras filter saknar backventil vilket gör att smörjsystemet är tomt vid start och motorn går utan eller med minimal smörjning första sekundera. Detta är förmodligen inte så farligt men onödigt slitage.
Hörs ofta tydligt på motorer med hydrauliska lyftare om man åker filter utan backventil. tickar friskt i 5-15sek vid varje uppstart när bilen stått en stund.
Hej! Till vanliga personbilar som de flesta av oss har, kan man köra med vilket oljefilter som helst! Själv är jag j...noga med allt som gäller min bil (Audi 100 Avant 2,0E -89), som jag haft i tjugo år, och jag kör med Biltema filter. Viktigast är att man byter olja (naturligtvis helsyntet) en till två gånger per år och att man använder motorvärmare.
Du får det som att låta att oljefiltrets kvalitet inte spelar någon roll? Jag skulle säga att det är enormt viktigt framförallt för livslängden. I en motor är det fina toleranser, ju nyare motor destu finare. Ta exempelvis spelet mellan ramlager och vevaxel vid full belastning. Oljefilmen är då endast några tusendelar tjock. En partikel som då passerar och är större än detta kommer inte passera obemärkt utan sliter på lagret. Vi pratar om partiklar som inte ens syns med blotta ögat..... Fitret skall ha ett filterpapper som inte släpper igenom för stora partiklar samtidigt som det inte får hindra oljeflödet för mycket och klarar hela bytesintervallet.
Man kan köra på vilken hi-tech helsyntet som helst...har du inte ett väl fungerande filter spelar det ingen roll....motorn kommer ädå ta skada.
Har hänt flera än en gång att det kommit in nyare bilar på jobbet (vag) som varnat för dåligt oljetryck. Kommet dock inte just nu på vilken motor, kan vart 2,0fsi där dom servat med pirat oljefilter. Har hjälpt att byta filter så har oljetrycket blivit normalt. Antar att piratfiltret helt enkelt vart för tätt som sagt är filtret viktigt både i rening och flöde