3965
Sök

B230e problem går men dör direkt

773 Inlägg
31 oktober 2013
Trådstartare
hej har bytt soppa pump på 740in som jag trodde var felet men nej det var det inte men nu startar den iallafall men går som skit. det som händer är startar direkt som vanligt om man inte har vridit på nyckeln på ca 10min. verkar som den blir sur? men den dör direkt efter den startat och går rent då den startar men man kan hålla den vid liv något om jag gasar till den när varvet faller ner så kmr den upp till 2500varv och vänder neråt igen så kan man hålla på ett tag. kan säga att det smäller till i insuget som förgasar smäll när man håller på att starta

väldigt väldigt tacksam för hjälp

nya stift, kablar, ny egr ventil, blåst rent luftfiltret.

problement uppstog bara dagen efter jag körde sen när jag körde dagen där på så ryckte den mycket misstände ibland ingentomgång då var det nog soppa pumpen för den gick inte i tanken men nu funkar den. men när den är bytt så går den inte alls?

5 942 Inlägg
773 Inlägg
31 oktober 2013
Trådstartare
simlar skrev:
Kolla så inte kamremmen kuggat.
Kolla även hur förtändningen står.

ska kolla kamremen. är det bara ställa vevaxel hjulet på noll och kolla om kamaxel markören är där den ska?
Hur kollar man förtändningen? smile

5 942 Inlägg
31 oktober 2013
tvedberg skrev:
simlar skrev:

ska kolla kamremen. är det bara ställa vevaxel hjulet på noll och kolla om kamaxel markören är där den ska?

Vevaxeln ska stå på noll med 1an i tändläge. (Ta loss fördelarlocket och se när rotorn pekar mot där ettans tändkabel sitter i locket och ställ sedan veven så markeringen står mot 0an).
Sen kollar du så kamaxelns markeringar stämmer överrens.

Står dem fel är det att släppa spännaren, lossa remmen och ställa drevet rätt. Är kamremmen i dåligt skick (sprucken eller skadad) så är det verkligen rekommenderat att byta kamrem och spännare.

773 Inlägg
31 oktober 2013
Trådstartare
simlar skrev:
tvedberg skrev:
simlar skrev:

Vevaxeln ska stå på noll med 1an i tändläge. (Ta loss fördelarlocket och se när rotorn pekar mot där ettans tändkabel sitter i locket och ställ sedan veven så markeringen står mot 0an).

Står dem fel är det att släppa spännaren, lossa remmen och ställa drevet rätt. Är kamremmen i dåligt skick (sprucken eller skadad) så är det verkligen rekommenderat att byta kamrem och spännare.

aa ska kolla kamremen imorgon tack. men det är ju det köpte den föra veckan körde hem den gick bra någto hög tomgång när den var kall. men när jag kom hem s¨å var det ingen tomgång alls så jag körde vidare så gick som vanligt annars. han hade bytt kamrem spännare och vatten pump. så kanske han har satt det fel eller glömt ställt tändningen. och kanske hoppat när jag har haft den. sen kvällen innan den börja gå som skit så var jag och några kompisar ute och körde sen när vi skulle åka från en parkering så fick jag för mig att sladda lite runte en stolpe så koppla upp den på ställ så kanske låg på 5500varv nånting i nån sekund eller nåt.

5 942 Inlägg
31 oktober 2013
tvedberg skrev:
simlar skrev:
tvedberg skrev:

aa ska kolla kamremen imorgon tack. men det är ju det köpte den föra veckan körde hem den gick bra någto hög tomgång när den var kall. men när jag kom hem s¨å var det ingen tomgång alls så jag körde vidare så gick som vanligt annars. han hade bytt kamrem spännare och vatten pump. så kanske han har satt det fel eller glömt ställt tändningen. och kanske hoppat när jag har haft den. sen kvällen innan den börja gå som skit så var jag och några kompisar ute och körde sen när vi skulle åka från en parkering så fick jag för mig att sladda lite runte en stolpe så koppla upp den på ställ så kanske låg på 5500varv nånting i nån sekund eller nåt.

Snubben kanske inte fick spänt remmen ordentligt så den hoppat. Den ska vara så spänd så det inte går att vrida kammen 90° på den raka delen mellan kamaxel och mellanaxel.

Det där med tomgången vet jag inte riktigt, men uppkom problemet med ryckig gång i samband med att tomgången blev för låg?

773 Inlägg
31 oktober 2013
Trådstartare
simlar skrev:
tvedberg skrev:
simlar skrev:

Snubben kanske inte fick spänt remmen ordentligt så den hoppat. Den ska vara så spänd så det inte går att vrida kammen 90° på den raka delen mellan kamaxel och mellanaxel.

Det där med tomgången vet jag inte riktigt, men uppkom problemet med ryckig gång i samband med att tomgången blev för låg?

ok, men tomgången var dålig innan rycket kom.

5 942 Inlägg
31 oktober 2013
tvedberg skrev:
simlar skrev:
tvedberg skrev:

Ok, kan vara något problem med bränslesystemet, eventuellt att luftskivan kärvar.

773 Inlägg
31 oktober 2013
Trådstartare
simlar skrev:
tvedberg skrev:
simlar skrev:

Ok, kan vara något problem med bränslesystemet, eventuellt att luftskivan kärvar.

tror inte det ska vara någe fel på bränsle systemet båda pumparna går och ca 3-4 mån gamalt filter.

773 Inlägg
31 oktober 2013
Trådstartare
ska kolla remen imorgon om den inte kuggat så ska jag byta spridar tätningar och insugspackning. och be nån som kan ställa in sprutet.

5 942 Inlägg
31 oktober 2013
tvedberg skrev:
simlar skrev:
tvedberg skrev:

tror inte det ska vara någe fel på bränsle systemet båda pumparna går och ca 3-4 mån gamalt filter.

Ja men tänk på att bränslesystemet är mer än bara pumpar, slangar och filter wink
Du har ju K-jet-systemet också vilken även det räknas in i bränslesystemet.

5 942 Inlägg
31 oktober 2013
tvedberg skrev:
ska kolla remen imorgon om den inte kuggat så ska jag byta spridar tätningar och insugspackning. och be nån som kan ställa in sprutet.

Låter som en bra plant det smile

773 Inlägg
31 oktober 2013
Trådstartare
simlar skrev:
tvedberg skrev:
simlar skrev:

Ja men tänk på att bränslesystemet är mer än bara pumpar, slangar och filter wink

men det som är konstigt är att den går som den ska fast med skit hög tomgång i 3sec sen faller den ner och räddar den innan den dör och går upp igen på 2,5k varv men tror mest på att det är tjvu luft eller måste ställa in skiten.

5 942 Inlägg
31 oktober 2013
tvedberg skrev:
simlar skrev:
tvedberg skrev:

men det som är konstigt är att den går som den ska fast med skit hög tomgång i 3sec sen faller den ner och räddar den innan den dör och går upp igen på 2,5k varv men tror mest på att det är tjvu luft eller måste ställa in skiten.

Det låter som tjuvluft. Trasig insugspackning eller något sådant.
Tänk på att allt läckage efter luftskivan orsakar felaktig bränsleblandning.
(När jag skriver luftskiva menar jag inte gasspjället utan luftskivan sitter före spjället, luftfskivan mäter mängden luft som sugs in i motorn och styr samtidigt hur mycket bränsle som sprutas in, om luftskivan kärvar eller går för lätt så blir motorgången väldigt underlig)

http://www.volvoclubofbc.com/technical/techpics/2007/k-jetronic_640w.jpg
Boxen där under insuget är i princip hela K-jetsystemet, luftskivan sitter där slangen mellan insug och boxen är monterad.
Senast redigerat av simlar (31 oktober 2013)

773 Inlägg
1 november 2013
Trådstartare
simlar skrev:

har kollat kamremen nu och det står bra kanske max 1mm fel på kamaxeln. men den har kanske blivit riktplanad nångång. och har bytt tändmodul. hur kollar jag förtändningen?

773 Inlägg
1 november 2013
Trådstartare
kollade stiften också kolsvarta och fuktiga. efter jag startade den och innan jag bytte soppa pump var dom väldigt vita så då gick den snålt nu går den fett med ny soppa pump.
Senast redigerat av tvedberg (1 november 2013)

5 942 Inlägg
1 november 2013
Hmm konstigt att den går riktigt fett efter byte av bränslepump.

Förtändningen kollar du med en tändinställningslampa, du kopplar signal-kabeln till lampan på 1ans tändkabel och med motorn på tomgång lyser du mot vevaxelns remskiva, då ser du när strecket på remskivan linjerar med graderingarna på kamremskåpan.
Men du skrev att motorn inte startade längre i ditt första inlägg? I så fall behöver du ett fräscht batteri och någon drar på starten medan du kollar tändinställningen.

http://www.volvoclub.org.uk/tech/fuel_i … ection.pdf
Där har du en bra PDF som rör K-jet.
Senast redigerat av simlar (1 november 2013)

773 Inlägg
1 november 2013
Trådstartare
simlar skrev:
Hmm konstigt att den går riktigt fett efter byte av bränslepump.

Förtändningen kollar du med en tändinställningslampa, du kopplar signal-kabeln till lampan på 1ans tändkabel och med motorn på tomgång lyser du mot vevaxelns remskiva, då ser du när strecket på remskivan linjerar med graderingarna på kamremskåpan.
Men du skrev att motorn inte startade längre i ditt första inlägg? I så fall behöver du ett fräscht batteri och någon drar på starten medan du kollar tändinställningen.

http://www.volvoclub.org.uk/tech/fuel_i … ection.pdf
Där har du en bra PDF som rör K-jet.

jo asså den startar flyger upp till 2500varv och går ner om man inte räddar den dör den och när man räddar den så går varvet upp till 2500varv igen faller efter ca 1-2sec.

hitta 2 grejer som ser konstigt ut det är en givare vid gas spjället nästan som en spjällägersgivare som inte är inkopplad kommer bilder.
och en slang som det sitter en skruv i vart ska slangen gå för det är någon som har satt en skruv där istället.

givaren som inte är inkopplad: http://forumbilder.se/CG2R5/20131101-174215-1.jpg?width=150

slangen som är ingesatt med en bult: belv upp och ner men smile http://forumbilder.se/CG2R6/20131101-182154.jpg?width=150 någon som vet var de ska sitta?

men det är konstig att den gick innan för jag har ju inte rört nåt i motorrummet.
Senast redigerat av tvedberg (1 november 2013)

5 942 Inlägg
1 november 2013
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=248661
Hittade denna tråden angående givaren/brytaren.

Det verkar som att den "startar" tomgångsventilen och sänker tändningen några grader.

Det kan ju förklara varför tomgången inte fungerar.

Däremot hittar jag inte var den pluggade slangen ska sitta, kanske någon kan lite mer om K-jet än jag kan svara på det.
Annars skulle du ju kunna åka till närmsta bilskrot och kolla hur sakerna ska sitta ifall dem har en 740 med B230e ståendes.

773 Inlägg
1 november 2013
Trådstartare
simlar skrev:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=248661
Hittade denna tråden angående givaren/brytaren.

Det verkar som att den "startar" tomgångsventilen och sänker tändningen några grader.

Det kan ju förklara varför tomgången inte fungerar.

Däremot hittar jag inte var den pluggade slangen ska sitta, kanske någon kan lite mer om K-jet än jag kan svara på det.
Annars skulle du ju kunna åka till närmsta bilskrot och kolla hur sakerna ska sitta ifall dem har en 740 med B230e ståendes.

ok bra då ska jag leta efter några kablar som kan sitta på den där brytaren. men får nog åka till nån bilskrot och kolla. men det är ju konstigt att jag har kört ca 11 mil med den och sen helt plötsligt sluta fungera efter soppa pumps byte.

Sök