Volvo 850 svart rycker och går hackigt och en felkods lappa lyser

WRXSTI-Marcus
2 november 2013 · 170 Inlägg

Hej nu har vi fot för oss att få igång vita faran igen efter 2 år den har börjat rycka svart å går ryckigt som bara den svarar knappt på gas å turbon laddar konstigt tror jag. Den har börjat visa fel kåda det är den lampan under p brom lampan vet inte vad den kallas då alla säljer olika. Någon som har några tips eller ska jag förklara på något annat sätt ?

explosiv
2 november 2013 · 133 Inlägg

Vilken årsmodell är det på bilen?

WRXSTI-Marcus
2 november 2013 · 170 Inlägg

96 glömde att skriva det så det är en sån där obd2 kontakt i den men har prövat två olika såna läsare utan resultat

Christian S
2 november 2013 · 4 816 Inlägg

macke-92 skrev:
96 glömde att skriva det så det är en sån där obd2 kontakt i den men har prövat två olika såna läsare utan resultat

beror på att det är OBDI fastän det är OBDII uttag

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
WRXSTI-Marcus
2 november 2013 · 170 Inlägg

Jasså vart får man tag på en sådan då? Eller Fins det någon som vet vad mina problem kan vara utan att man behöver en läsare?

jocke_gronberg
2 november 2013 · 4 586 Inlägg

Kolla lite tryckslangar men låter mer trolig att den får för fet blandning. prova och koppla ur luftmassemätaren och se ifall den går bättre. då ska motorn gå i ett nödprogram och kunna köras med begränsad motoreffekt

WRXSTI-Marcus
2 november 2013 · 170 Inlägg

Menar du dom grova rören till turbon? När jag drar ur den kontakten tycker jag att motorn blir väldigt ojämn på tomgång

WRXSTI-Marcus
2 november 2013 · 170 Inlägg

Jo läst lite om att det även kan vara vevhusventilationen som spökar har gjort fästet med att dra ut ojestikan och se om det kommer rök å det gör det. Kan det vara så eller är det en annan sak

explosiv
2 november 2013 · 133 Inlägg

Vevhusventilationen kan då vara dålig, men det första du bör göra är att ta den till en verkstad, exempelvis volvo som kan läsa av felkoderna. Att leka gissningsleken kan bli väldigt dyrt

WRXSTI-Marcus
2 november 2013 · 170 Inlägg

Okej då får jag göra det om det inte Fins något annat man kan gör. Får man köra en avstämd obesikdad bil till verkstad eller man köra den på släp?

jocke_gronberg
2 november 2013 · 4 586 Inlägg

ifall det blåser vid oljestickan så är det dags för vevhusventilationbyte. röken kan även vara kondens

enklast är det att prova detta med en balong

japp menar dom grova rören till turbon. slangen vid gaspjället brukar kunna ge sig

ifall den fortfarande går dåligt när du kopplat ur luftmassemätaren så är det något annat som är fel som inte motorn kan reglera

exempel läckage i trycksystem eller tät i vevhuset

Senast redigerat av jocke_gronberg (2 november 2013)

WRXSTI-Marcus
2 november 2013 · 170 Inlägg

Vad menar du med balkong? Okej jo ena röret låg på sidan av bilen men tycker jag skruva dit den ordentligt. Är det svårt att byta vevhusvetalasonenen?

jocke_gronberg
2 november 2013 · 4 586 Inlägg

macke-92 skrev:
Vad menar du med balkong? Okej jo ena röret låg på sidan av bilen men tycker jag skruva dit den ordentligt. Är det svårt att byta vevhusvetalasonenen?

du tar bort oljestickan och sätter dit en ballong där istället. startar sedan bilen. Är allt så det ska så ska det bli undertyck och ballongen krymper ihop. Är vevhusventilation tät så kommer den att blåsas upp

WRXSTI-Marcus
2 november 2013 · 170 Inlägg

Okej då får jag pröva det då se hur det återkommer med svar ska iväg å mecka nu smile

WRXSTI-Marcus
4 november 2013 · 170 Inlägg

Nu så är det så att bilen smäller och rycker svart som bara den när man gassar motorn vibrerar som bara den med

Blyfot_Racing
4 november 2013 · 904 Inlägg

Den får för mycket bränsle har du öppen dump på bilen hur är spridarna

Senast redigerat av Blyfot_Racing (4 november 2013)

AUTOTECH S60 power
Volvo S60R "Magic blue" (2005)
WRXSTI-Marcus
4 november 2013 · 170 Inlägg

Nej den är helt original inte en del som inte är original

WRXSTI-Marcus
8 november 2013 · 170 Inlägg

Har nu fått bilen att gå bra men lampan lyser fortfarande någon har tippa på vad det kan vara?

WRXSTI-Marcus
24 november 2013 · 170 Inlägg

Hej igen nu har jag bytt alla tänd delar men den den dära jävla lampan lyser endå bilen går som den ska tycker jag men endå lyser lampan. Vad tror ni det kan vara då? Vore super bra om någon kunde svara vill verkligen ha en bil igen

Mack Forum- och sitemoderator
24 november 2013 · 26 157 Inlägg

Jag antar du har provat att släcka lampan genom att exempelvis lyfta av pluspolen en stund på batteriet?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang