13865
Sök

Vad heter den 95 oktaniga blyfria (grön) bensinen i Tyskland som jag ska tanka med? Vilken sorts bensin passar min bil?

jontecs
2 november 2013
Trådstartare
Hej!

Snart ska jag åka på en senare bilsemester till Tyskland! Jag undrar som rubriken lyder. Vad heter den 95 oktaniga blyfria bensinen i Tyskland som jag ska tanka min Renault Clio med i Tyskland?

Vad blir bäst att tanka min Renault Clio med årsmodell 2003:a? Någon kunnig som vill hjälpa mig!

SUPER=Blyfri bensin med minst 95 oktan och innehåller max. 5 % bioetanol. Detta är den typ av bensin, som hitintills har tankats mest. I framtiden är den tänkt att användas i sådana fordon, som inte kan köras på den nya E10. Hos Shell har denna ett avvikande namn: FuelSave Super

SUPER E10=Super E10

Detta är den nya blyfria 95-oktaniga bensinen med en högre andel bioetanol, 10 %. Man räknar med att ca 10 % av de bensindrivna bilarna inte kan köra på denna sort. Ägare av något äldre bilar bör därför kontrollera, att bilen verkligen kan köras på bensin med den högre etanolinblandningen och om något som helst tvivel uppstår, tanka av den vanliga Super.

information om bensinen har jag kopierat från tysklandguide.com

Som jag tror så är det Bensinen SUPER som jag ska tanka min bil med! Som blir bäst till min bil!

Tack i förhand!

Sen får jag kolla upp angående miljömärken/miljöplakett som jag ska ha på rutan!

Man vill ju tanka den bensinen som passar bäst till min bil!

Hälsningar Jonte

6 019 Inlägg
2 november 2013
Enligt den här listan:
http://www.bilsweden.se/BinaryLoader.ax … hment=True

Så ska det inte spela någon roll. Bilen ska gå att köra på både vanlig BF95 (den som kallas Super) och E10 (den som kallas Super E10).

Däremot det bästa bränslet för en bensinbil är BF98 då det är mycket mindre tillsatser i det än i BF95 och E10. 1L BF98 har högre energivärde än 1L BF95 (och 1L BF95 har högre energivärde än 1L E10).
Vilket medför att en bensindriven bil med lambdareglerad insprutning drar mindre bränsle per mil på BF98 än på resterande bränslen (vilket gör att kostnaden går jämnt ut då BF98 är lite dyrare).

Sök