3913
Sök

240 turbo 81, byta till elektrisk hastighetsmätare

Diesel är det enda rätta!
229 Inlägg
3 november 2013
Trådstartare
Hej jag precis köpt mig en 240 turbo från 81, sitter ju vajer original på dessa till hastighetsmätare, och ägaren innan mig har satt dit en m47 från nyare utan vajer.

Så min fråga nu är ju hur man bygger om så man får elektrisk hastighetsmätare.. enklast är ju å bara sätta dit en m47 med vajer igen men är det inte jätte jobbigt så kan jag ju lika gärna bygga om till elektronisk

Har sökt lite och hittar inga vettiga svar eller något som gjort det, kan ha missat men någon måste ju veta/ha gjort det?

mvh

21 761 Inlägg
3 november 2013
Antingen får du byta bakaxeln till en som har uttag för hastighetsgivare eller så går det kanske att bara byta själva kåpan på nuvarande bakaxel till en som har givare och sedan dra kabel fram till instrumenthuset. Du lär nog iaf bli tvungen att byta instrumenthus till ett som har elektrisk hastighetsmätare (85 och nyare tror jag), om det går att enbart byta själva hastighetsmätaren vet jag inte. smile

Andra som har gjort sånt där får ge bättre svar, jag har inte gjort det själv.

229 Inlägg
3 november 2013
Trådstartare
Byta instrument de förstod jag, men är de verkligen så enkelt å bara dra kablar från bakaxel, vart ska dom kopplas på då? ja menar de e ju vajer original så el systemet e kanske inte ens byggt så de går att göra så eller har ja fel?

10 166 Inlägg
3 november 2013
Hur original är bilen i övrigt ?  är den original rakt igen ska ta ta väl hand om den skulle då satt ditt en låda för vajer mätare.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

229 Inlägg
3 november 2013
Trådstartare
Bilen är helt original så förutom lite styling å det.. ja visserligen går de ju göra så också men tänkte om de inte var svårt att bygga om, men får väl bli ett lådbyte om ingen kommer med förklaring hur man gör

10 166 Inlägg
3 november 2013
knutzon skrev:
Bilen är helt original så förutom lite styling å det.. ja visserligen går de ju göra så också men tänkte om de inte var svårt att bygga om, men får väl bli ett lådbyte om ingen kommer med förklaring hur man gör

Annars tar du bara en bakaxel med uttag för hastighetsmätaren och ett mätarhus sen är det 2 kablar från bakaxeln hur det exakt ska kopplas vet jag ej men är nog inte så svårt.

Sen är ju frågan byta bakaxel eller växellåda det får du välja.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Sök