5657
Sök

Vad menas med motstånd på avgasrör?

892 Inlägg
12 november 2006
Trådstartare
Jag har sett att det snackas en hel del om att det behövs ett "motstånd" i avgasröret, och om man börjar bygga om så kan man tappa effekt. Men vad är då detta motstånd bra för, och vad händer om man INTE har det? Skulle gärna vilja ha en så ingående förklaring som möjligt om varför man t ex inte bara kan dumpa avgaserna rakt ut från motorn? De ska ju ut liksom... roll
Senast redigerat av Android (12 november 2006)

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

873 Inlägg
12 november 2006
Ingående förklaring får väl någon annan stå för.
Men jag har kunnat det där en gång i tiden.

Men jag kan väl intyga att det stämmer.
I dag tappade jag avgasröret på vinterbilen och märkte då att hela skiten gått hål (eh, runtom, snarare gått "av") på fyra ställen och avgaserna dumpades rakt ut efter downpipen, inte ens igenom första dämparen.

Kan ju säga så mycket att bilen kändes som att köra igenom sirap, och den dog på tomgång antagligen pga att den fick fel bränsleblandning. Den hade ingen ork och ingen acceleration.

Körde direkt och köpte nytt avgasystem. Det gamla trillade ju bort av sig själv, så det gick rätt fort och smidigt att montera det nya.
Tog sedemera en tur med häcken.
Så här bra har den /aldrig/ gått kan ju bara konstateras!
Det känns som en helt annan bil.

Don't get mad, get even.

Dr. Turbo
459 Inlägg
12 november 2006
motstånd i avgassystem är av ondo
raka rör ger mest effekt men då inom ett begränsat register

ska försöka förklara dehär
först "extraktor" grenrör
motorn släpper ifrån sig avgaserna i korta tryckpulser från varje cylinder i ljudetshastighet och när en tryckpuls färdats i grenröret och ska beblanda sig med de andra pulserna i avgassystemet så kan det hända att en puls redan vart förbi och då "drar" vakumet som är bakom den med sig den nästkommande tryckpuls och man får då bättre tömmning av avgaserna i den cylindern (extraktor grenrör som det så fint heter) därför dessa grenrör bara fungerar inom vissa varvtal och längden på primär och sekundär rören bestämmer vars tömmningen kommer fungera som bäst har man nu ny duration på avgassidan så kommer avstämmningen inte att bli "rätt" eftersom man öppnar eller stänger avgasventilen tidigare eller senare

nu avgassystemet har man nu större avgassystem så ändrar man motorns avstämning eftersom tömmningen av cylindern kommer att bli dålig på låga varv och kanske först vid 8000-9000rpm (om man har tur) att motorn kommer gå som den ska
eftersom en motor är dynamisk så kommer då man då ha HÖGRE mottryck med stort avgassystem och har man då otur så kommer avgaserna t.om att färdas in i insuget eftersom man har överlapp på ventilerna och då kan ni gissa hur bra motorn går

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
12 november 2006
Big Al skrev:

motorn släpper ifrån sig avgaserna i korta tryckpulser från varje cylinder i ljudetshastighet och när en tryckpuls färdats i grenröret och ska beblanda sig med de andra pulserna i avgassystemet så kan det hända att en puls redan vart förbi och då "drar" vakumet som är bakom den med sig den nästkommande tryckpuls och man får då bättre tömmning av avgaserna i den cylindern (extraktor grenrör som det så fint heter) därför dessa grenrör bara fungerar inom vissa varvtal och längden på primär och sekundär rören bestämmer vars tömmningen kommer fungera som bäst har man nu ny duration på avgassidan så kommer avstämmningen inte att bli "rätt" eftersom man öppnar eller stänger avgasventilen tidigare eller senare

nu avgassystemet har man nu större avgassystem så ändrar man motorns avstämning eftersom tömmningen av cylindern kommer att bli dålig på låga varv och kanske först vid 8000-9000rpm (om man har tur) att motorn kommer gå som den ska
eftersom en motor är dynamisk så kommer då man då ha HÖGRE mottryck med stort avgassystem och har man då otur så kommer avgaserna t.om att färdas in i insuget eftersom man har överlapp på ventilerna och då kan ni gissa hur bra motorn går

Tack, då slapp jag ansvara för denna förklaring...

Mr White
1 072 Inlägg
12 november 2006
bumpe skrev:
Big Al skrev:

Tack, då slapp jag ansvara för denna förklaring...

smile

892 Inlägg
14 november 2006
Trådstartare
Tack för förklaringen!
Om jag då förstått dig rätt, Big Al, så är "motståndet" inte direkt något motstånd, utan vart vakum/tryck hamnar i förhållande till nästkommande tryckpuls?
Om de hamnar rätt så "suger de" ur nästa puls, och helt fel trycker tillbaka avgaserna i cylindern?

Rent teoretiskt då, om man skulle till att sätta nån slags avgassug som suger ur avgaserna, så skulle bilen gå jäkla bra?

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

58 Inlägg
14 november 2006
en turbobil behöver inget motstånd då det har ju avgasfläkt medan en sugmotor stämmer det som dom beskriver.
på en turbobil kan motståndet tom göra så bilen går sämre.

Rallykalle och kabeltattare
422 Inlägg
14 november 2006
Tessan s2 skrev:
en turbobil behöver inget motstånd då det har ju avgasfläkt medan en sugmotor stämmer det som dom beskriver.
på en turbobil kan motståndet tom göra så bilen går sämre.

Helt rätt.
Turbo bilar ska inte ha ett skit efter turbon.

Dr. Turbo
459 Inlägg
14 november 2006
Android skrev:
Tack för förklaringen!
Om jag då förstått dig rätt, Big Al, så är "motståndet" inte direkt något motstånd, utan vart vakum/tryck hamnar i förhållande till nästkommande tryckpuls?
Om de hamnar rätt så "suger de" ur nästa puls, och helt fel trycker tillbaka avgaserna i cylindern?

Rent teoretiskt då, om man skulle till att sätta nån slags avgassug som suger ur avgaserna, så skulle bilen gå jäkla bra?

helt rätt smile

tessan s2 har oxå rätt turbobil ska inte ha motstånd efter turbin
kan berätta när jag kommer hem hur tryckpulserna ska vara före turbin

Dr. Turbo
459 Inlägg
14 november 2006
tryckpulserna före turbin:
BSR = Blade Speed Ratio eller U/Cs är förhållandet mellan tryckpulsens flöde över turbin och periferihastigheten (dvs turbinbladens hastighet längst ut)
detta förhållande vill man ha runt 0.6 iaf
när tryckpulsen kommer så blir förhållandet i tryck över turbin så stort att turbin kommer att bromsas innan den börjar snurra snabbare så amplituden (trycket på pulsen) bör inte vara "för hög" om inte turbon klarar av det annars blir det ingen vinning i effektivitet på turbon
så tänk på att grenröret är av större vikt än välja rätt A/R på avgashuset till din turbo om man letar spoolup eller toppeffektivitet på turbon smile
(*host* om man nu inte flowpreppar avgashuset på turbon *host*)
Senast redigerat av Big Al (14 november 2006)

Sök