2792
Sök

Hjälp! bränsle- eller kompressionproblem???

62 Inlägg
6 november 2013
Trådstartare
#1
Någon som är bra på dieslar och kan höra problemet på min bil, är det som rubriken lyder eller något annat problem till att bilen är svårstartad när den är kall.

Mazda B2500 2003 2-wd diesel 

Inspelning utav start:

http://www.youtube.com/watch?v=nxhcbSoe … e=youtu.be


Tack på förhand

5 109 Inlägg
6 november 2013
#2
Kolla över ditt förglödningssystem smile låter som att den inte glöder alls. Mät om Du har ström till glödstiften och ev. Relät smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

62 Inlägg
6 november 2013
Trådstartare
#3
Vad jag fattar av den strömmätaren vi har vilket inte är mycket, men såg att det iallafall kom fram ström till glödstiften,(glödskenan) Glödstiften är dessutom nya, vilket gjordes av en verkstad för inte så länge sedan.

   
mb_pucken skrev:
Kolla över ditt förglödningssystem smile låter som att den inte glöder alls. Mät om Du har ström till glödstiften och ev. Relät smile

5 109 Inlägg
6 november 2013
#4
Ja har du ström på glödskenan bör den ju glöda så länge stiften är hela, vilket dom bör vara om dom är bytta.
Då skulle jag nog börja med att kolla bränslesidan, Du kan göra så att du ber någon köra på starten för att samtidigt släppa på ett spridarrör och se så det kommer diesel direkt smile annars kan det vara så att det läcker in luft bakvägen. Vanligast brukar de vara genom returslangarna från spridarna smile
Kommer ingen luft så gör ett kompprov smile kan du mäta glödstiften om du plockar ur dom för komptestet smile

En sak till, har du provat att starta med startkablar från en annan bil? Vissa dieselbilar kan vara kinkiga på startvarven,

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Tekniker
552 Inlägg
8 november 2013
#5
Mät glödstiften på plats. Du måste ohm-mäta dom! Dom behöver inte vara hela för att dom nyligen är bytta. Drar man åt dom hårt så knäcks dom inuti

I just smoked your V8 &
You call me a cheater
But your just mad
You can't catch a 2 litre

62 Inlägg
8 november 2013
Trådstartare
#6
Bilen var inne på verkstad och det dom trodde var att backventilen i dieselpumpen hade gett sig, därför satte dom på en extern backventil innan filtret. Dom tre gångerna jag startat bilen efter den kom hem har den varit lika trögstartad.
Dom sa även att man kan koppla till en elektrisk pump om det inte skulle funka med det första förslaget.

Finns det på något sätt jag kan testa vilket som stämmer mest, dieselflödet eller glödstiften, orsaken till trögstart ?

Om jag innan jag startar, pumpar med gasen och vrider nyckel fram och tillbaka efter gödningsindikatorn har slocknat så startar han mycket bättre... ?


""Skulle man teoretiskt kunna sätta en handpump innan spridaren och pumpa innan man går in och startar upp den, för då kunna se om en elektrisk pump hjälper, eller har den elektriskt pumpen ett mer kontinuerligt flöde vid start? ""

P.S
om det har någon betydelse till en diagnos så startar han direkt med "med växel i, i nedförsbacke" tongue

Tack på förhand
Senast redigerat av TeXasWestern221 (8 november 2013)

Tekniker
552 Inlägg
9 november 2013
#7
Som sagt. Ohmmät glödstifen. Är det inga felkoder och glödstiften har rätt resistans så är det ingenting med glödningen.

Ps. Har du ställbar högtryckspump? Så du inte ställt om den vid montage. Många måste mätas med gradskiva och skit för att monteras rätt

I just smoked your V8 &
You call me a cheater
But your just mad
You can't catch a 2 litre

62 Inlägg
10 november 2013
Trådstartare
#8
TL_Lifestyle skrev:
Som sagt. Ohmmät glödstifen. Är det inga felkoder och glödstiften har rätt resistans så är det ingenting med glödningen.

Ps. Har du ställbar högtryckspump? Så du inte ställt om den vid montage. Många måste mätas med gradskiva och skit för att monteras rätt
Ska kolla upp det här med glödstiften, men pumpen har jag aldrig rört så det vet jag inget om, i så fall om verkstaden har pillat på den, men man tycker väl att de ska ställa saker till rätta i så fall...

Tack för svar J.H.

Tekniker
552 Inlägg
10 november 2013
#9
Jag tänkte helt fel. Fick för mig att du bytt pumpen :p

I just smoked your V8 &
You call me a cheater
But your just mad
You can't catch a 2 litre


Sök