2322
Sök

Mer prestanda cheva 383

17 Inlägg
6 november 2013
Trådstartare
#1
Köpte ett cheva 350 strokat till 383 shortblock i mars från duktiga PPM racing,satte ihop motorn och körde denna säsongen.men nu vill ja ha ut mer pulver i motorn så jag tänkte rådfråga er om uppgraderingar för mer hästar!

Motorblocket är årsm:1986 ,fyrbultat,fullständigt maskinbearbetat,borrat,honat med stressplatta,planat,linehornat,spricktestat och blueprintat.
external balanserad med damper och flexplatta monterat

Motor innehåller:

Damper: 80001 professional products street external balanced

Flexplatta: 26810 Allstar SFI stål,3.750 slag

Vevaxel: SM4077 Pro comp gjuten stål,3,750 slag

Ramlager: MB557SI King STD tri metal

Kamlager: CB 663 clivite

Vevstakar: 25700 Scat I profil 4340 stål 3/8 ARP capscrew

Vevlager: CR807SI King STD tri metal

Kolvar: P3832F-030 Probe smidda Dish style-22cc

Kolvringar: E-251K-030 sealed power moley ringset

Kammen är en så kallad "300 hästars" hydralkam
Topparna är orginal men utbytta ventiltätningar med orginal lyftare/stötstänger

Weiand 144 kompressor med 2.50 upper pulley och 7.0 lower pulley(drevat som mycket man kan)

Headers med 2.5" X-pipe system

Förgasare är en Carter 850 DP

Så min fråga är om jag ska byta kam?
Vilka toppar man skulle rekomendera?
Eller hur tycker ni man ska/kan öka prestandan?

Tack på förhand
/Jonas, Vetlanda


866 Inlägg
7 november 2013
#2
Det är lite vad du ska använda motorn i ? toppar är Edelbrock typ är bra. Men ska du köra E85 så går det med originaltopparna om man putsar till dom i kanalerna. Sen som sagt vad ska motorn ligga i för bil. vilken låda . vilken slutväxel (utväxling) . 383 strokad 350 är en bra kombination för gatan då du närmar dig en symetrisk motor .
Lite mer info så kan vi nog komma fram till något vettigt Användning , vikt på bil, låda ,utväxling.'¨

I motorn däckhöjd, eller geometriskt komp. Annars låter det vackert i mina öron det som du har i motorn.

17 Inlägg
7 november 2013
Trådstartare
#3
Motorn sitter i en cheva camaro Z28-77:a väger 1800 kg styvt
I nuläget går den ju hyfsat men man vill alltid ha mer!
E85 är inte aktuellt.
Lådan är en preppad 350, bakaxel är 10 bult diff med 3,23utväxling(tror jag)
Bilen ska jag för gatu-bus,kanske någon repa på strippen.


866 Inlägg
7 november 2013
#4
https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170569/170569-8544c4e9b1266f259cfdd162dad047c8.jpg


Kan det stämma med vridetmomentskurvan som det är nu ?

17 Inlägg
7 november 2013
Trådstartare
#5
Kankske,vågar inte svara på det


866 Inlägg
7 november 2013
#6
Den slutar att dra vid 4000 V/min Eller  vill den dra längre Det problemet jag har inte spec på din kamaxel detta är en på 252 /261 duration den kan ge en 300 hk alltså en mild gatkam.

17 Inlägg
7 november 2013
Trådstartare
#7
tycker faktiskt att den går bäst mellan 3500-5500V/min, men vad jag har fattat så kan man inte ha för "vass# kam i en motor med kompressor?


866 Inlägg
7 november 2013
#8
Sanning med lite modifikation :-)  Du kan dela nockvinkelarna  och ha en rätt hög duration en då. Så det är mer att man inte ska ha för mycket överlapp.  Det jag är lite orolig på din motor är värme problem. Den kan få ut mer effekt med E85 då man kan köra med den aggressivare tänd kurva utan att den börja spika. Sen så vet i tusan om det är så bra att du kör 2,80 till kompressorn ? om du ska köra pumpsoppa.
Men Aluminium toppar får man bort värmen bättre och i och med det så kan man minska spiknings risken,

17 Inlägg
7 november 2013
Trådstartare
#9
Har haft tanke på att införskaffa ett par AFR 210cc alutoppar till den.
Vad menar du med 2,80? japp jag kör på 98 eller 99 oktan bensin


866 Inlägg
7 november 2013
#10
belt ratio  2,50-7= 2,8

17 Inlägg
7 november 2013
Trådstartare
#11
Jaha=) varför skulle inte det vara bra på pumpsoppa?


866 Inlägg
7 november 2013
#12
Det blir varmt !! bra fnurr på kompressorn :-) Dom är inga höjdare i effektivitet. 55% typ. 
Då inloppsluften ligger på närmare 100 grader så blir det lätt spikningar med pumpsoppa.

17 Inlägg
7 november 2013
Trådstartare
#13
aha okej, kanske ska överväga E85 då, men har inte haft bekymmer med spikningar än iaf


866 Inlägg
7 november 2013
#14
Nej som det ser ut nu så kan du ligga på typ 25 grader på tändningen och klara dig utan spikning. Och samtidigt så har du en rätt tam kam i den så där får du en viss temperatur sänkning på grund av den dåliga fyllnadsgraden ( trycksänkning) i cylindrarna. och även inga extrema arbetstyck.  Kör man med kompressor så är E85 guld !!
Där är 30% syre bundet i det. Den kräver mycket värme för att gå över till gas. Dom flesta V8 lider av andnöd så får man gratis syre in genom bränslet och även så kyler förbränningsrummen ytor. Där igenom kan man backa tändningen och få ut ett högre arbetas tyck och då högre vrid. Så bara i genom att dra i E85 och justera motorn till det så får man ut en hel del mer.

17 Inlägg
7 november 2013
Trådstartare
#15
okej men är det mycket jobb och pengar att fixa för att köra på E85? eller är det bara förgasaren som måste bytas ut?


866 Inlägg
7 november 2013
#16
bestycka förgasaren eller köpa en som är byggd för det. Det ända man ska tänka på är att inte ha den stående med E85. ska den stå längre så tanka bensin och den stå med bensin. spriten fräter på aluminium har jag fått lärt mig. För övrigt byta olja lite oftare och inte bara starta maskin några minuter . E85 innehåller en del vatten och är motorn kall så hamnar vattnet i oljan och motorn måste bli varm för att vattnet ska avdunsta. Några drar i 2takts olja i soppan för att smörja kompresor skruvarna.

17 Inlägg
7 november 2013
Trådstartare
#17
Men går det även att köra på bensin även om man köper en förgasare som är gjord för E85? för som sagt den står ju hela vintrarna och då måset ja ju köra den till vinterförvaringen på bensin om den ska stå så länge.

SKulle du rekomendera denna förgasare
http://www.ebay.com/itm/3310-750-HOLLEY … 257bf3ad86

Räcker den till för min motor?
Senast redigerat av beckisman (7 november 2013)


866 Inlägg
7 november 2013
#18
Ja den går fet men det är bara att låta den gå slut på E85 tanka 2-3 liter bensin och tanka E85 på vårkanten. Då har du bensin att starta på till våren ;-) Jaha då var det regeringsbeslut på att natta kroppen så vi får ta resten i morgon :-D

17 Inlägg
7 november 2013
Trådstartare
#19
Okej men tack för all hjälp så länge=)


17 Inlägg
9 november 2013
Trådstartare
#20
Vad tycker du man ska ha för storlek på bränsle ledningarna om jag konventerar den till E85? nu har jag orginal men tänkte byta till 3/8" rör från tanken, räcker det tror du?
Isf ska man ha aluminium eller plast ledningar då?
Senast redigerat av beckisman (9 november 2013)



Sök