Wankel 13b Turbo, Trimmvänliga?

DalleRacing
7 november 2013 · 1 738 Inlägg

Tja!

Går i tankarna att byta motor i bilen, funderar på att slänga i en wankel 13b Turbo! Frågan är om dom är trimmvänliga med enklare ingrepp av motorarbeten o utvändiga upgraderingar så som grenrör o turbo? Vad är lagom effekt för dessa motorer då de fortfarande är hållbart? Något jag bör tänka på när man trimmar dom? Vill landa runt 450whp så hur stora ingrepp behöver göras för att nå min effekt?

Tacksam för svar! Mvh

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
Ammazone
27 november 2013 · 59 Inlägg

Tjena! Har åkt wankel på somrarna och det är härliga motorer! Tror dock att du får lägga ner ganska mycket jobb för 450whp, porta och byta apexi tätningar, större turbo, ic, spridare osv. Ta kontakt med grabbarna på Rotaryperformance, de vet vad som behöver göras wink hade du tänkt ta en 13b från en fd och konvertera till singelturbo eller ska du ta från en fc? Det hur som helst underbara motorer, du kommer inte bli missnöjd!

Det spelar ingen roll vad det kommer att bli,
Det kommer ändå inte att fungera.
DalleRacing
6 december 2013 · 1 738 Inlägg

Ammazone skrev:
Tjena! Har åkt wankel på somrarna och det är härliga motorer! Tror dock att du får lägga ner ganska mycket jobb för 450whp, porta och byta apexi tätningar, större turbo, ic, spridare osv. Ta kontakt med grabbarna på Rotaryperformance, de vet vad som behöver göras wink hade du tänkt ta en 13b från en fd och konvertera till singelturbo eller ska du ta från en fc? Det hur som helst underbara motorer, du kommer inte bli missnöjd!

Tackar för svaret smile Jag har inte riktigt forskat så mycket i de men gillar helt klart 13b mer än 20b! Får se vad de blir för motormodell om de nu blir av tongue

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
Dunlap Speedhunter
10 april 2014 · 133 Inlägg

DalleRacing skrev:

Ammazone skrev:
Tjena! Har åkt wankel på somrarna och det är härliga motorer! Tror dock att du får lägga ner ganska mycket jobb för 450whp, porta och byta apexi tätningar, större turbo, ic, spridare osv. Ta kontakt med grabbarna på Rotaryperformance, de vet vad som behöver göras wink hade du tänkt ta en 13b från en fd och konvertera till singelturbo eller ska du ta från en fc? Det hur som helst underbara motorer, du kommer inte bli missnöjd!

Tackar för svaret smile Jag har inte riktigt forskat så mycket i de men gillar helt klart 13b mer än 20b! Får se vad de blir för motormodell om de nu blir av tongue

Nu kommer det här svaret rätt så sent förstår jag, men jag tänkte bara säga att vad Ammazone menade var är det en 13b från andra eller tredje generationen du funderade över? FC3S som andra generationens RX7a heter har samma "motornamn" som den senare FD3S (tredje generationen). Kort och gott så är FCns 13B en N/A 2 rotor wankel medans FDns 13B är en dubbelturbo- matad 2 rotor wankelmotor smile

Du nämnde 20b, det är en 3 rotor wankel som endast tillverkades till en bil Eunos Cosmo heter den, 20b är precis som FCns 13B en N/A smile

Då en 13B har två rotorer motsvarar de 4-cylindrar eftersom wankelmotorns rotor tänder på två ställen per varv istället för en gång per varv som i en vanlig cynlindermotor smile   

Men för att hamna tillbaka till rubriken så håller jag med Ammazone, det kostar ganska mycket ifall du har tänkt satsa på 450whp, du får nog räkna med renovering + portning + singelkonvertering (ifall motorn inte redan är singelkonverterad) smile

Jag har själv en RX7a som jag håller på att singelkonvertera just nu, men jag måste säga att wankelmotorn är utan tvekan min personliga favorit. Ljudet de producerar är väldigt likt en 2-takts skoter. Då de tänder två gånger per varv så snurrar veven dubbelt så snabbt som varje rotor, kort sagt så låter det som att motorn varvar dubbelt så mycket som den egentligen gör smile

Volkswagen Golf MK1 "Eulalia 3" (1982)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang