Recept B230FT runt 250-300hk?

X-Force
7 november 2013 · 103 Inlägg

jag håller på att bygga på en B230FT.

o-öppnad med renoverad topp
orginal grenrör med 15G turbo från 850 T5
Gröna 968 spridare
progresiv BTR
3" LMM
3" downpipe
chippade orginal boxar
Större IC än orginal

vad kan detta räcka till? vad vågar man ladda?
tjänar man mycket på att byta till t.ex en 19T?

har kört med allt orginal å bara 15G snurran innan, men då slog den ifrån vid kraftiga gaspådrag på 1bar.

typ bluddrade och ville inte gå som den skulle

Senast redigerat av X-Force (7 november 2013)

BMW 530D "Sveriges mest utrustade Manuell" (2002)
BMW 535D (2008)
snoddas
7 november 2013 · 1 142 Inlägg

lär väll ha annan soppapump oxå?

X-Force
7 november 2013 · 103 Inlägg

äre så?

vilken skall man byta då?, den i tanken eller under bilen? eller kanske båda?

vad ska man byta till?

BMW 535D (2008)
BMW 530D "Sveriges mest utrustade Manuell" (2002)
snoddas
7 november 2013 · 1 142 Inlägg

hade en 940 turbo med massa bytt å körde bara med walbro 255l/h pump i tanken de räckte gott åt mig. dock vet ja inte effekt uttag men de borde ju vara en början iallafall

simlar
7 november 2013 · 5 534 Inlägg

Tror inte en ny pump är nödvändig, skadar dock inte.

Spridarna är ju på 465cc/min styck, vi kan säga 500cc/min eftersom bränsletrycket blir lite högre med laddtryck och för att vara säker på att pumpen ska räcka till.
Eftersom bränslepumpar mät i L/h så räknar vi om spridarna till liter per timme.

(500cc/min * 4st * 60min)/1000 = 120L/h.

Jag vet dock inte vad originalpumpen flödar så och tänk på att flödet minskar desto högre tryck man har.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
X-Force
9 november 2013 · 103 Inlägg

skulle de funka med en typ 19T snurra å ta ut typ 300hk utan att man behöver byta stakar å grejjor?

BMW 535D (2008)
BMW 530D "Sveriges mest utrustade Manuell" (2002)
Sharky
11 november 2013 · 10 287 Inlägg

Svar ja.
Fast 300 med original topp och 19T är väl inte jättevettigt.
Det lönar sig alltid att förbättra toppen (och matchporta insug samt öppna upp grenrör) så att man slipper tokladda vilket leder till sämre livslängd på turbo samt mindre marginaler mot bla spikningar.
Man bör med hyfsat enkla medel kunna nå 300 med 1.2 i laddtryck med en 19T.

/Göran


X-Force skrev:
skulle de funka med en typ 19T snurra å ta ut typ 300hk utan att man behöver byta stakar å grejjor?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang