3601
Sök

Saab Aero 9-3 växellåda, är den skit?

87 Inlägg
8 november 2013
Trådstartare
Tjena! Snackade med en kund häromdagen och frågade vad han tycker om Saab Aero 2003 och framåt och hans svar var "Saabs motorer är jätte bra, 3 kamkedjor som delar vikten vilket gör att du aldrig behöver byta dem men deras växellådor är bland de sämsta som byggdes. Man får serva dem ofta och det blir oftast väldigt dyrt!" Jag hade tänkt att köpa en bil till våren och Saab Aero är då en av mina bilar jag kan tänka mig köpa men efter att han sa det så blev man ju lite fundersam för om det stämmer så skulle det vara jätte tråkigt...

Tänkte lägga in en till fråga nu när jag ändå är igång. Om det nu då blir en Saab Aero 93 2003 och framåt med 250 hk, är det värt att sätta in en chipp i bilen så den får drygt 290 hk? Med värt menar jag om jag kommer kunna dra full gas på 2:ans växel utan att slira? Håller motorn och växellådan för ett chipp?

Tack för svaren!cool

SAAB I HJÄRTAT
25 Inlägg
8 november 2013
2003-2006 var det en 2.0:a med 210 hk, 2006-2007 så var det en 2.8:a med 250 hk, så om du ska ha 250 hk motorn så är det -06 o framåt. smile

Med SAAB i hjärtat & turbotrycket i blodet!

3 132 Inlägg
8 november 2013
Den sexväxlade lådan är betydligt tåligare än äldre Saab-lådor vad jag har hört. Men om den är toppenbra vet jag inte.

2 Inlägg
11 november 2013
Är iof inte själva hästarna som spelar roll för kopplingen utan vridet. Har för mig att V6ans låda står pall för runt 450 nm vilket du kommer upp i med ett steg 1. En polare har kört på originalkoppling i snart 3000 mil utan problem, men ganska vårdad körning. Har du för avsikt att busköra/streetrace så får du räkna med att de sliter mycket hårdare på grejerna.

Ska även tilläggas att andra faktorer kan påverka prestandan med, såsom hur tidigare ägare har kört bilen, hur långt den har gått, långmil vs statskörning. Finns inga garantier för att sakerna kommer hålla.

För ett steg 1 kan jag rekommendera Nordic tuning och Maptun. Ta kontakt med något av dessa företag så kan dom nog hjälpa dig.

Tekniker
552 Inlägg
11 november 2013
Den här kunden som du rådfrågade pratade om de äldre 9-3orna samt 9-5orna.. Saab 9-3 gen2 (2003-) har inga beskymmer med lådorna. Självklart finns det enstaka fall som med alla bilar men det är inget vanligt problem. Samma med deras rykte om turbon. Betydligt mycket bättre på 9-3 gen2 och går i princip aldrig sönder.. Dock är 2.0t inte gjord för någon råtrimning. Mycket mer än ett chip ska man inte slänga på om man inte vill byta interna delar. Med ett chip på aeron får du ca 250hk. 250hk låter kanske inte mycket men med deras extremt bra turbosystem så har du laddtryck på ett riktigt stort register och den går riktigt bra.

I just smoked your V8 &
You call me a cheater
But your just mad
You can't catch a 2 litre

87 Inlägg
16 november 2013
Trådstartare
Tack för alla svaren! Blev jävligt orolig där när kunden sa lådorna var skit, nu vet jag att dem klarar av ett chip  i alla fall. Tack för alla svaren, grymt uppskattat!

Sök