9807
Sök

Biljuridiska frågor

199 Inlägg
9 november 2013
Trådstartare
En obesiktigad bil (utgången besiktning, ej bes med 2a) får den köras till verkstad? Och i så fall, måste det vara den absolut närmaste verkstaden eller kan jag åka 3 mil till en verkstad som har humana priser? Risken att bli stoppad är förvisso lika med noll, men ändå. Jag har nämligen en kompis kompis som eventuellt kan ordna till bilen lite till ett okej pris (bilen går KANSKE igenom bes som det är, men vill inte chansa. Inget allvarligt fel på den, den har däremot stått ett tag).

Vad händer sedan om bilen inte går igenom bes (2a)? Måste jag bärga den tillbaka till garaget/verkstaden eller får jag köra dit (kan ju vara en skitgrej, avgasvärden eftersom bilen stått ett tag etc.).

Allt ovan förutsätter att bilen är påställd och försäkrad.

Det finns ingen anledning till att inte göra någonting ordentligt bara för att ingen har vett att uppskatta det.

Volvo 940 mekaniker
402 Inlägg
9 november 2013
Är nog direkt ingen risk att bli stoppad jag vet några som har åkt med obesiktigade bilar här i stockholm å dom har inte blivit stoppade

Min förra bil så fick jag nerslag 2 gånger å de var inga problem å köra hem den smile

199 Inlägg
9 november 2013
Trådstartare
Stagern skrev:
Är nog direkt ingen risk att bli stoppad jag vet några som har åkt med obesiktigade bilar här i stockholm å dom har inte blivit stoppade

Min förra bil så fick jag nerslag 2 gånger å de var inga problem å köra hem den smile

Nej, men det är ju dumt att åka fast. Efter en tvåa får man köra hem den, men om bilen redan ahr inträtt körförbud då?
Evildan skrev:
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Fordonsbesiktning/Kontrollbesiktning-av-vanligaste-fordonen/

Ja, det är formuleringen där jag hakar upp mig på. Såhär står det:
"Om du inte besiktar fordonet i tid, får du automatiskt körförbud (så kallat inträtt körförbud). Fordonet får då bara köras kortast lämpliga väg till en verkstad för reparation och till besiktningsföretag för kontrollbesiktning, under förutsättning att fordonet är påställt. Om fordonet är avställt får du bara köra kortast lämpliga väg till ett besiktningsföretag."

Innebär det fetmarkerade den verkstaden som är lämpligast/har tid fortast/kan sina saker eller den verkstaden som ligger geografiskt närmast platsen där bilen står?

Det finns ingen anledning till att inte göra någonting ordentligt bara för att ingen har vett att uppskatta det.

Evildan
9 november 2013
SEpaket skrev:
Stagern skrev:

Nej, men det är ju dumt att åka fast. Efter en tvåa får man köra hem den, men om bilen redan ahr inträtt körförbud då?
Evildan skrev:
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Fordonsbesiktning/Kontrollbesiktning-av-vanligaste-fordonen/

Ja, det är formuleringen där jag hakar upp mig på. Såhär står det:
"Om du inte besiktar fordonet i tid, får du automatiskt körförbud (så kallat inträtt körförbud). Fordonet får då bara köras kortast lämpliga väg till en verkstad för reparation och till besiktningsföretag för kontrollbesiktning, under förutsättning att fordonet är påställt. Om fordonet är avställt får du bara köra kortast lämpliga väg till ett besiktningsföretag."

Innebär det fetmarkerade den verkstaden som är lämpligast/har tid fortast/kan sina saker eller den verkstaden som ligger geografiskt närmast platsen där bilen står?

Det innebär i praktiken att du skall köra normallångt till en verkstad i din geografiska närhet som inte ligger 45mil hemifrån just i Mora runt midsommar på så vis som diverse USA-bilsentusiaster gjort i 30år.

Du har även detta i länken.
Respittid
Om du ställer på ett avställt fordon som har körförbud på grund av utebliven kontrollbesiktning, kan du i vissa fall få en respittid på 21 dagar med kontrollbesiktningen. Det innebär att fordonet kan köras i tre veckor från påställningsdagen innan det blir körförbud. Följande villkor måste vara uppfyllda:

Fordonet

•är en personbil, lätt lastbil eller lätt buss med en totalvikt av högst 3500 kg
•har körförbud på grund av att besiktingsmånaden har passerats
•har varit avställt från och med besiktningsmånaden*
•är godkänt vid besiktning, efter föregående besiktningsperiodens början.
*) Detta innebär att fordonet ska vara avställt senast den första dagen i besiktningsmånaden

199 Inlägg
9 november 2013
Trådstartare
Nej, riktigt så är det inte. Jag skall åka till en verkstad som en kompis kompis arbetar på 34 kilometer från min bostadsort (drygt 3 mil, ligger i samma stadsregion). Verkstaden ligger i ett väldigt ickeupphetsande område i Göteborgstrakten och resan görs sannolikt i november månad. Tidsbekräftelse på verkstadstiden kan skrivas ut och medföras om så krävs.

Tyvärr faller det på reglerna. Körförbud inträdde 31/3 2013, avställd först 1/4 2013. Tanken var att besiktiga bilen, men det hanns inte med.
Senast redigerat av SEpaket (9 november 2013)

Saabifierad
2 031 Inlägg
10 november 2013
Kör på, glöm dock bara inte trafikförsäkringen.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

199 Inlägg
10 november 2013
Trådstartare
Bilen går från garageförsäkring till halvförsäkring så fort jag ställer på bilen, så det är inget problem alls. Bara man slipper åka fast för att ha kört obesiktigat fordon så har jag full koll på läget.

Sök