3225
Sök

BMW 330 e46 - Fläkt fungerar inte, trots bytt fläktmotstånd..

13 Inlägg
10 november 2013
Trådstartare
Hej!

Häromdagen slutade kupéfläkten att fungera. Har läst många andra trådar om folk med samma problem och för många andra har fläkten pulserat konstigt, bara fungerat ibland och dyl. För mig däremot TVÄRDOG fläkten.

Som rubriken lyder har jag installerat ett nytt fläktmotstånd i min BMW e46. Har googlat en hel del och alla säger att fläkten har börjat att fungera igen efter bytt motstånd. Om jag sätter på tändningen på bilen och trycker på de olika alternativen på klimatanläggningen så börjar datorn (eller något bakom den) låta som tjuven. Har inte någon bra liknelse men det låter ungefär som bilen försöker bränna en CD haha.. Det låter lite som en dator som surrar högt och ojämnt.

Eftersom det låter konstigt så känns det ju som om det är något annat än just fläktmotståndet.. Värme kommer, och all övrig el fungerar som det ska. Det är just fläkten som är helt död.

Någon som har haft samma problem eller har en aning om vad det kan vara?

Tack på förhand!
Senast redigerat av Fleppo (10 november 2013)

13 Inlägg
14 november 2013
Trådstartare
Ursäktar att jag bumpar upp tråden men om någon skulle råka ut för samma problem så tänkte jag vara snäll och berätta hur jag löste problemet.

Åkte till en bilverkstad i trakten och dom bad mig lämna in bilen efter jag gjort följande - Peta på fläkten med en mejsel. Om inte detta funkar så var det dags för en riktig felsökning tyckte dom. Sagt och gjort. Tog bort tre plastskruvar, två torx och sedan fyra till torx bakom motorn för att kunna se in till fläkten. När jag gjort detta så petade jag bara på fläkten och kände hur den liksom lossnade. Så nu spinner fläkten som aldrig förr!

Det där med att datorn lät konstigt var bara en inbillning för man annars har fläkten på och då inte hör hur alla reglage rör sig där inne. Dålig på bilar som man är.

Mekanikern berättade att detta kan hända om det råkar komma in lite vatten till fläkten, den kan då sätta sig och fläkten orkar inte snurra igång sig själv. Det svåraste enklaste felet någonsin haha..
Senast redigerat av Fleppo (12 april 2014)

Sök