3592
Sök

Bil drar åt vänster med rak ratt, efter att ha blivit lagad pga trafikolycka.

3 Inlägg
10 november 2013
Trådstartare
Hej, jag är ny här på forumet, jag ska försöka förklara mitt problem så utförligt som möjligt och hoppas ni kan ha överseende med detta smile.

I februari var syrran med om en trafikolycka där vår Toyota prius vart träffad från vänster sida framvagn av motpart, vår bil fortsatte vidare åt höger och tog kraftigt i trottoarkanten med bägge hjulen. Efter att ha lämnat in den på lagning i Toyota Södertälje har bilen dragit åt vänster sen dess, dvs med rak ratt byter bilen fil till den vänstra.

Jag kontaktade Folksam som är vårt försäkringsbolag som i sin tur sa att jag ska prata med verkstan. Jag har varit på totalt 5 besök hos dom, varav 1 var i Toyota Kungens kurva. Vid varje besök har dom gjort en hjulinställning. Vid tredje besöket berättade dom att en skruv till fjädringen satt löst och att dom skruvat åt den.. bilen drar fortfarande vänster efter det.

Vid fjärde besöket som då var på Kungens kurva förklarade personalen där felet efter att ha undersökt bilen. dom nämnde att bilen drar vänster och att hjulinställningens siffror var inom det röda området.

Efter att ha pratat med Toyota Södertälje väljer dom att provköra min bil på Södertäljes krokiga vägar, vi hittade inte en enda rak väg där ratten kunde placeras rakt. Efter körningen påpekar han att Kungens kurvas gränser för hjulinställningen är FEL och att Södertäljes är rätt, samt att jag har en känslig ratt.

Det här har nu pågått i över ett halvår och jag orkar inte höra några fler bortförklaringar, Mitt vänstra framdäck är slitet på utkanten, bytte tillbaka till mina fräscha vinterdäck förra veckan och samma problem kvarstår.

Vad kan vara för fel på bilen? Varför vägrar Toyota Södertälje felsöka bilen ordentligt? Hur kan man lämna ut en bil som drar snett? sad

Bilen ska besiktigas kommande veckan kan dom upptäcka felet?

Jag är ledsen för det långa inlägget och uppskattar all hjälp jag kan få.

KHRacing
10 november 2013
ring f-bolaget & be dem ta hand om ärendet, trots allt de som betalat för jobbet

3 Inlägg
10 november 2013
Trådstartare
KHRacing skrev:
ring f-bolaget & be dem ta hand om ärendet, trots allt de som betalat för jobbet

Det låter som ett värt försökt, tack smile

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
10 november 2013
vad menar de med "för känslig ratt"?

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

3 Inlägg
10 november 2013
Trådstartare
valle22 skrev:

Bra fråga, känns som om det bara var bortförklaringar..

KHRacing
10 november 2013
valle22 skrev:

Undrar jag med. låter som årets sämsta ursäkt för att inte laga bilen

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
10 november 2013
KHRacing skrev:
valle22 skrev:

Undrar jag med. låter som årets sämsta ursäkt för att inte laga bilen

det var precis min tanke med, jag tror man inte får rätt på den sedan ramen/chassit är snett. Jag hade krävt att man jiggar upp den och mäter den.

Som sagt ta det med f-bolaget sedan de är betalare...
Senast redigerat av valle22 (10 november 2013)

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

...has left the building...
4 474 Inlägg
10 november 2013
Håller med Valle, den där kan kanske vara ramsne, eller så har nåt "fäste" till hjulupphängningen (fram och/eller bak) flyttat sig...Jag skulle kontakta försäkringsbolaget o kräva att bilen lagas korrekt...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

367 Inlägg
17 november 2013
Det är inte styrväxeln som har gått sönder det brukar ju hända när bilen krockar

Sök