Köpråd: billig och snål kombi

john_petrucci
10 november 2013 · 171 Inlägg

Tjena. Har haft en BMW 5-serie och har nu en V70 2.4T och är trött på bränsleförbrukningen. Behöver egentligen inte så stora och törstig kombis så vi tänkte gå ner till en kanske lite mindre och billigare kombi.

- Inköpspris: max 20.000kr
- Så bränslesnål som möjligt
- Ska vara bra kvalité, alltså inte någon fransk eller amerikansk skit. Kollar främst på Toyota och andra japanska märken.
- Kombi
- Manuell
- Ska vara jävligt pålitlig

Det är dom ända kraven, bryr mig inte om utseendet eller hästkrafter.

Är främst inne på en Toyota Avensis från ca -00. Vilken motor är snålast av 1.8 och 2.0? Är det någon skillnad?
Har dom kamkedja eller kamrem?
Vad finns det för andra snåla japanska kombis som är jävligt pålitliga?

mvh

SportPilot Ubåtsingenjör
10 november 2013 · 7 218 Inlägg

är diesel intressant ? kolla isåfall på passat 1,9 tdi eller a4 1,9 tdi

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
john_petrucci
10 november 2013 · 171 Inlägg

CHEEVA skrev:
är diesel intressant ? kolla isåfall på passat 1,9 tdi eller a4 1,9 tdi

Har kollat på dem men det e så jävla svårt att hitta en som inte gått typ 45.000 mil och inte ser helt förjävlig ut...

sandzoo
10 november 2013 · 2 071 Inlägg

för 20.000 får du inte mycket.. inte iaf de du är ute efter..
du vill ju ej ha som du säger "frank skit"

har haft peugeot 406 hdi som gått nära 40t mil utan problem
har en xsara nu med över 30t mil o bensinare som fortfarande rullar smile

passat.. audi.. ford mondeo.. opel.. vw golf..
sen är ju skatten? hur mycket vill du lägga på detta?
ska du LB regga bilen?

Sandzoo i da house
SportPilot Ubåtsingenjör
10 november 2013 · 7 218 Inlägg

john_petrucci skrev:

CHEEVA skrev:
är diesel intressant ? kolla isåfall på passat 1,9 tdi eller a4 1,9 tdi

Har kollat på dem men det e så jävla svårt att hitta en som inte gått typ 45.000 mil och inte ser helt förjävlig ut...

man kan inte va kräsen när man har en snäv budget wink

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
john_petrucci
11 november 2013 · 171 Inlägg

sandzoo skrev:
för 20.000 får du inte mycket.. inte iaf de du är ute efter..
du vill ju ej ha som du säger "frank skit"

har haft peugeot 406 hdi som gått nära 40t mil utan problem
har en xsara nu med över 30t mil o bensinare som fortfarande rullar smile

passat.. audi.. ford mondeo.. opel.. vw golf..
sen är ju skatten? hur mycket vill du lägga på detta?
ska du LB regga bilen?

Skatten spelar ju inte så stor roll, den varierar ju inte så mycket. I alla fall om vi snackar vanlig bensinare och inte någon diesel. Nej ska inte ha LB-reg på bilen...

CHEEVA skrev:

john_petrucci skrev:

CHEEVA skrev:
är diesel intressant ? kolla isåfall på passat 1,9 tdi eller a4 1,9 tdi

Har kollat på dem men det e så jävla svårt att hitta en som inte gått typ 45.000 mil och inte ser helt förjävlig ut...

man kan inte va kräsen när man har en snäv budget wink

Nä jag ska absolut inte vara för kräsen, men på de flesta 1.9TDI i den prisklassen så brukar det vara något fel på motorn eller växellådan. Fast jag ska hålla ögonen öppna, man kanske kan hitta ett fynd smile

Bullet--- skrev:
Kolla gärna på Honda Civic Aerodeck 95-> med 114hk motorn, inget kraftpaket men stabil,drar lite soppa och ligger lågt i pris, de flesta ligger runt 10000-15000kr klassen.
Sen är den ju pålitlig, det är ju en Honda wink Se upp för rost och sen brukar dessa bilarna inte vara hårt körda så motor och låda borde inte vara något problem.

Schysst tips, dock verkar de inte vara så vanliga, finns ingen här på Blocket i Göteborgsområdet.

Jag vet att man inte får mycket för 20.000kr, men jag har inte så höga krav förutom att det helst ska vara en japansk kombi som är snål och billig.
Vad tror ni om någon av dessa? Alltså, bara de fortsätter rulla och är lättmekade så är jag nöjd.

http://www.blocket.se/goteborg/Toyota_A … 15&w=1
http://www.blocket.se/goteborg/Toyota_A … 15&w=1

Hört att motorerna från 00-02 inte ska vara lika bra som dom från 98-00, stämmer det?

A-Dahlgren Dahlgren
11 november 2013 · 450 Inlägg

Tror diesel skatten äter upp mellanskillnaden på en a4/passat 1,9 tdi och din v70..

vad drar din v70 ?

jag har en 2,4T 02a och den kanske drar 0,75-0,8 blandad körning.
Och det anser jag är helt ok!

min förra s60 2,4T drog 0,68-0,72 på långkörning, den hade 314hk.
blandad 0,82

sandzoo
11 november 2013 · 2 071 Inlägg

A-Dahlgren skrev:
Tror diesel skatten äter upp mellanskillnaden på en a4/passat 1,9 tdi och din v70..

vad drar din v70 ?

jag har en 2,4T 02a och den kanske drar 0,75-0,8 blandad körning.
Och det anser jag är helt ok!

min förra s60 2,4T drog 0,68-0,72 på långkörning, den hade 314hk.
blandad 0,82

jo skatten är saftig.. på min merca ficka jag ge 7150:- /år
beror hur långt man kör osv..
TS har ej skrivit om mil..

Sandzoo i da house
john_petrucci
11 november 2013 · 171 Inlägg

A-Dahlgren skrev:
Tror diesel skatten äter upp mellanskillnaden på en a4/passat 1,9 tdi och din v70..

vad drar din v70 ?

jag har en 2,4T 02a och den kanske drar 0,75-0,8 blandad körning.
Och det anser jag är helt ok!

min förra s60 2,4T drog 0,68-0,72 på långkörning, den hade 314hk.
blandad 0,82

Har också en V70 2.4t, och den drar verkligen inte 0.75-0.8 i blandad körning. Visst kanske den drar 0.7 om man ligger och pressar på motorvägen med ett ägg under foten. I stadskörning är det ju lätt över 1l/milen.
Ganska stor och tung bil och tycker den är slö. Och då kan jag lika gärna ha en lite mindre och snålare bil.

sandzoo skrev:

A-Dahlgren skrev:
Tror diesel skatten äter upp mellanskillnaden på en a4/passat 1,9 tdi och din v70..

vad drar din v70 ?

jag har en 2,4T 02a och den kanske drar 0,75-0,8 blandad körning.
Och det anser jag är helt ok!

min förra s60 2,4T drog 0,68-0,72 på långkörning, den hade 314hk.
blandad 0,82

jo skatten är saftig.. på min merca ficka jag ge 7150:- /år
beror hur långt man kör osv..
TS har ej skrivit om mil..

Kommer inte köra så långt, mellan 1000-1500mil per år kanske.

A-Dahlgren Dahlgren
11 november 2013 · 450 Inlägg

john_petrucci skrev:
Har också en V70 2.4t, och den drar verkligen inte 0.75-0.8 i blandad körning. Visst kanske den drar 0.7 om man ligger och pressar på motorvägen med ett ägg under foten. I stadskörning är det ju lätt över 1l/milen.
Ganska stor och tung bil och tycker den är slö. Och då kan jag lika gärna ha en lite mindre och snålare bil.

Min är ju chippad, så den drar mindre på lång/blandad körning än original.

-matte En Medlem
11 november 2013 · 405 Inlägg

Om du ska ha en Toyota Avensis i den prisklassen och vill att den ska vara så billig så möjligt, så försök gärna att få tag i den med VVT-i , det är alltså motorn som intelligent kan styra sina egna ventiltider. Den har följande effekter och motorstorlekar:

1.6-litre VVT-i 3ZZ-FE 81 kW (109 hp)
1.8-litre VVT-i 1ZZ-FE 95 kW (127 hp)
2.0-litre D4 VVT-i 1AZ-FSE 110 kW (148 hp)

Alla bensin, då diesel inte lönar sig före 2005.

Senast redigerat av -matte (11 november 2013)

SportPilot Ubåtsingenjör
11 november 2013 · 7 218 Inlägg

1,9tdi kostar ca 5000 i skatt

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Presidento Of World
11 november 2013 · 3 306 Inlägg

http://www.blocket.se/ostergotland/Opel … =7&w=3

riktigt bra exempel, du får inte mycket mer bil för pengarna där, har själv haft flera såna aldrig svikit mig

går billigt helt  ok med utrustning billig försäkring osv.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
john_petrucci
11 november 2013 · 171 Inlägg

-matte skrev:
Om du ska ha en Toyota Avensis i den prisklassen och vill att den ska vara så billig så möjligt, så försök gärna att få tag i den med VVT-i , det är alltså motorn som intelligent kan styra sina egna ventiltider. Den har följande effekter och motorstorlekar:

1.6-litre VVT-i 3ZZ-FE 81 kW (109 hp)
1.8-litre VVT-i 1ZZ-FE 95 kW (127 hp)
2.0-litre D4 VVT-i 1AZ-FSE 110 kW (148 hp)

Alla bensin, då diesel inte lönar sig före 2005.

Ahh ok då vet jag. Kanske ska välja bort årsmodellerna 98-00 då. Dom har ju kamrem och de vore skönt att ha en VVT-i med kamkedja. Tyvärr går ju priset upp lite, den enda jag hittade i Göteborg var denna: http://www.blocket.se/goteborg/Toyota_a … 15&w=2

opel_vectra_gts skrev:
http://www.blocket.se/ostergotland/Opel_Vectra_15000_Mil__Ny_Kamremm_besskatt_49755261.htm?ca=7&w=3

riktigt bra exempel, du får inte mycket mer bil för pengarna där, har själv haft flera såna aldrig svikit mig

går billigt helt  ok med utrustning billig försäkring osv.

Ahh schysst tips. Frågan är hur mycket den drar jämfört med Toyotan? Dom väger ju exakt lika mycket och har samma effekt. Så dom borde ju dra i princip lika mycket?
Är den lättmekad och finns det billiga reservdelar?

Evildan
11 november 2013 ·

-matte skrev:
Om du ska ha en Toyota Avensis i den prisklassen och vill att den ska vara så billig så möjligt, så försök gärna att få tag i den med VVT-i , det är alltså motorn som intelligent kan styra sina egna ventiltider. Den har följande effekter och motorstorlekar:

1.6-litre VVT-i 3ZZ-FE 81 kW (109 hp)
1.8-litre VVT-i 1ZZ-FE 95 kW (127 hp)
2.0-litre D4 VVT-i 1AZ-FSE 110 kW (148 hp)

Alla bensin, då diesel inte lönar sig före 2005.

Fyller på med länk till förbrukningsuppgifter.
http://www.cars-data.com/en/toyota-aven … -2000/2593

En fördel till med VVT-i är att dessa har kamkedja.
Vissa av dessa motorer hade problem med att topplocksskruvarna lossnade, detta är åtgärdat då bilarna nu rullat så pass länge att skulle det inträffa så har det redan gjort det.
Du kan utan tvekan åka billigt och tryggt i en Avensis, jag har själv ägt flertalet Toylådor och även Avensis 1.8 Automat utav den aktuella modellen, klockrent bekymmersfritt transportmedel med bra komfort och utrymmen.
Svaga punkter: Rost.......hm, nämnde jag rost?
Annars är det inga typiska modellspecifika fel på dom utan kvaliten är på svedvanligt Toyotamanér hög.
Automaten har högre utväxling vilket gör den mindre varvig på landsväg.

john_petrucci
11 november 2013 · 171 Inlägg

Evildan skrev:

-matte skrev:
Om du ska ha en Toyota Avensis i den prisklassen och vill att den ska vara så billig så möjligt, så försök gärna att få tag i den med VVT-i , det är alltså motorn som intelligent kan styra sina egna ventiltider. Den har följande effekter och motorstorlekar:

1.6-litre VVT-i 3ZZ-FE 81 kW (109 hp)
1.8-litre VVT-i 1ZZ-FE 95 kW (127 hp)
2.0-litre D4 VVT-i 1AZ-FSE 110 kW (148 hp)

Alla bensin, då diesel inte lönar sig före 2005.

Fyller på med länk till förbrukningsuppgifter.
http://www.cars-data.com/en/toyota-aven … -2000/2593

En fördel till med VVT-i är att dessa har kamkedja.
Vissa av dessa motorer hade problem med att topplocksskruvarna lossnade, detta är åtgärdat då bilarna nu rullat så pass länge att skulle det inträffa så har det redan gjort det.
Du kan utan tvekan åka billigt och tryggt i en Avensis, jag har själv ägt flertalet Toylådor och även Avensis 1.8 Automat utav den aktuella modellen, klockrent bekymmersfritt transportmedel med bra komfort och utrymmen.
Svaga punkter: Rost.......hm, nämnde jag rost?
Annars är det inga typiska modellspecifika fel på dom utan kvaliten är på svedvanligt Toyotamanér hög.
Automaten har högre utväxling vilket gör den mindre varvig på landsväg.

Låter ju bra.
7,3 för 1.6,
7,6 för 1.8
och 7.8 för 2.0.
Frågan är ju om det verkligen skiljer sig något i verkligheten.

-matte En Medlem
11 november 2013 · 405 Inlägg

Ja 1.6 liters motorn ska uträknat varva 3.450 rpm vid 120 km/h och 2.0 liters motorn ska varva 3.350 rpm (manuell växellåda)

Skillnaden är såpass liten så att du kommer alltid vinna på den lila motorn, även vid landsvägskörning.
Såg också att automatversionerna har högre utväxling, 3.000 rpm vid 120 km/h  för 1.8 respektive 2.900 rpm för 2.0 liters motorn. Däremot kommer den ändå dra mer bränsle pga av ökade förluster i drivlinan. (i automatlådan)

Så satsa på en manuell 1.6 med VVT-i om du vill köra så billigt som möjligt.

Senast redigerat av -matte (11 november 2013)

Presidento Of World
11 november 2013 · 3 306 Inlägg

john_petrucci skrev:

-matte skrev:
Om du ska ha en Toyota Avensis i den prisklassen och vill att den ska vara så billig så möjligt, så försök gärna att få tag i den med VVT-i , det är alltså motorn som intelligent kan styra sina egna ventiltider. Den har följande effekter och motorstorlekar:

1.6-litre VVT-i 3ZZ-FE 81 kW (109 hp)
1.8-litre VVT-i 1ZZ-FE 95 kW (127 hp)
2.0-litre D4 VVT-i 1AZ-FSE 110 kW (148 hp)

Alla bensin, då diesel inte lönar sig före 2005.

Ahh ok då vet jag. Kanske ska välja bort årsmodellerna 98-00 då. Dom har ju kamrem och de vore skönt att ha en VVT-i med kamkedja. Tyvärr går ju priset upp lite, den enda jag hittade i Göteborg var denna: http://www.blocket.se/goteborg/Toyota_a … 15&w=2

opel_vectra_gts skrev:
http://www.blocket.se/ostergotland/Opel_Vectra_15000_Mil__Ny_Kamremm_besskatt_49755261.htm?ca=7&w=3

riktigt bra exempel, du får inte mycket mer bil för pengarna där, har själv haft flera såna aldrig svikit mig

går billigt helt  ok med utrustning billig försäkring osv.

Ahh schysst tips. Frågan är hur mycket den drar jämfört med Toyotan? Dom väger ju exakt lika mycket och har samma effekt. Så dom borde ju dra i princip lika mycket?
Är den lättmekad och finns det billiga reservdelar?

Opeln finns i 1.6 ochså som går billigare, sen finns de en mindre "kombi" som heter Astra den finns på 1.6  och 1.4

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Driven08
13 november 2013 · 152 Inlägg

Skoda fabia 1.2 htp / 1.4  motor . Finns i kombi modell.

Hade en skoda fabia 1.2 htp. Halvkombi. Aldrig några som helst problem med.  Det enda jag fick byta under min tid var slitage grejer.

Vid långkörning runt 90km/h låg den i 0.45 l/m annars runt 0.55l/m

Billig i inköp och delarna var inte så farligt dyra.   Standard utrustade så inte så mycket kul elektronik eller sådan som kan gå sönder.

X40 Nordic Forum
Volvo S40 "2.0T Blackline" (2000)
john_petrucci
5 januari 2014 · 171 Inlägg

Tjena! Måste ta och bumpa den här då jag fortfarande inte köpt någon bil ännu.

Vad tror ni om den här? http://www.blocket.se/goteborg/Opel_Vec … 15&w=2
Kan den vara värd kanske 8000? Är som sagt ute efter en billig och hållbar bil med låg förbrukning och försäkring.

Vet att det inte är någon Rolls Royce direkt, men tror ni den kan duga? Hittar inte så mycket info på nätet...
Står att den ska ha kamkedja på Bilpriser.se, det verkar ju bra iaf.
Verkar ju också bra att den är rostfri + att hela avgasystemet är bytt.

Tack för snabba svar!!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang