Är det nån annan än jag som tycker denna offerten är helt åt helvete!!!???

mb_pucken
16 november 2013 · 5 087 Inlägg

webdiddy skrev:
Det är möjligt att jag inte har all fakta här men....
Det som gör mig mest irreterad med offerten av märkesverkstaden är att de vill ha 524kr för att byta ABS givaren.
Vad jag förstår så när allt ändå är nerplockat för att trycka dit hjullagret så går det på några minuter att byta ut givaren. Eller är det mer komplicerat än så?

Löjliga överpriser på reservdelar väljer jag även att heller inte att betala. De tar ju lixom dubbla priset, inte fan tänker jag betala dem för att de har dyra lokaler osv.

Det brukar sällan vara nått snabbjobb tyvärr, man brukar få jävlas med att få ur den gamla då dom spricker, går av osv. Då får man borra och sen lär hålet slipas för att nya ska gå i :-)
Så 5-600kr är ganska snabbt förbrukade i tid osv smile

Jobbar själv på märkesverkstad och vi vill att en mek ska tjäna in minst 1100kr i timmen. Detta för att vi ska göra några kronor i vinst, är sjukt vad en verkstad med personal kostat pengar,
Våran lokal kostar ca 90k i månaden i hyra, sen värme, vatten och oljeavskiljare osv. Sen har vi ca 50k i hyra för datorprogram osv, sen ska vi även nämna att variera år blir vi utbildade för ja 80k. Så det är ganska naturligt att en märkesverkstad kommer att kosta mer än en "Nisse på hörnet"

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
ekelund88
16 november 2013 · 2 656 Inlägg

webdiddy skrev:
Som topic lyder. Bilen i fråga Seat Leon FR 2.0 TFSI -07

http://img713.imageshack.us/img713/2321/ri0.gif

nej det är bara du smile

gamlingen
16 november 2013 · 5 198 Inlägg

Hur tror folk att verkstäderna ska överleva ? Löner.Verktyg/maskiner. Lokaler.. Allt kostar..

panda666
16 november 2013 · 4 250 Inlägg

vem fan vill pröjsa 7k för byte av sensor och en hjullager?? det är inte bara överpris, det är skandal!

byte av sensor hos min verkstad skulle kosta 300-400 kr samt byte av hjullager kanske lite mer än 1000kr

totalt kanske runt 2500-3000 beroende vart man hittar delarna.

FatManCustoms grön aktivist
16 november 2013 · 846 Inlägg

Ja, mek-priserna är förjävliga när man går till certifierade verkstäder.
Bättre att hitta en liten verkstad som man kan lita på som är duktiga på det dom gör!
Det blir fan så mycket bättre prismässigt och sedan brukar dom ha samma utbildningsmaterial för montering...

Skoda Fabia vRS "Skodmissile" (2011)
Saab 9-5 SC Aero "Daycare Express" (2002)
Henrik-N
16 november 2013 · 450 Inlägg

Blev du verkligen så upprörd över att de va dyrt att du behövde göra en tråd.
Alla vet att märkesverkstäder är dyra!

Du slipper lämna till dyra verkstäder, nisses på hörnet finns och så kan man göra själv, tycker personligen denna tråd är larvig!

baltis
16 november 2013 · 1 948 Inlägg

hjullager ska man INTE köpa på ebay, gå till momentum t.ex (tror det är en rikttäckande kedja?) säljer allt från kedjer till lager och finns i ALLA dess mått och sen så är det även ÄKTA skf lager (inte som på ebay att dom bara ligger i en skf kartong). PRECIS samma lager som på bmw t.ex kan kosta 1200 kostar då 400 smile

Muttley
16 november 2013 ·

panda666 skrev:
vem fan vill pröjsa 7k för byte av sensor och en hjullager?? det är inte bara överpris, det är skandal!

byte av sensor hos min verkstad skulle kosta 300-400 kr samt byte av hjullager kanske lite mer än 1000kr

totalt kanske runt 2500-3000 beroende vart man hittar delarna.

Missade jag något? Det står 5372 kr att betala.

Hjullagret lite mer än 1200 och sensorn lite mer än 500.   

Folk får ju ge sig och förstå att en märkesverkstad måste ha in sina pengar.    En verkstad kommer inte långt om de ska ligga lika lågt som icke auktoriserade gunnar i blåoverall på macken.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 november 2013 · 13 742 Inlägg

baltis skrev:
hjullager ska man INTE köpa på ebay, gå till momentum t.ex (tror det är en rikttäckande kedja?) säljer allt från kedjer till lager och finns i ALLA dess mått och sen så är det även ÄKTA skf lager (inte som på ebay att dom bara ligger i en skf kartong). PRECIS samma lager som på bmw t.ex kan kosta 1200 kostar då 400 smile

så ett skf lager från sverige köpt på ebay eller mister-auto skulle vara sämre än ett köpt här.  är inte bara ett lager som ligger i en skf kartong utan det är skf lager om dom inte fejkar märkningarna på lagret oxå..vilket jag betvivlar..

skillnaden är att alla jävla ockrare i sverige ska ha betalat för sina mellan händer så det blir ett prispåslag på flera hundra procent för slutkunden.

hjulager går ej att köpa på momentum iallfall inte dessa med inbyggt nav möjligen något vanligt lager.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Dupond och Dupont
16 november 2013 · 581 Inlägg

Det finns en bra anledning till att märkesverkstäderna ä så dyra, det är för att om man mekar själv så ser man va pengar man sparar och kan känna sig stolt ! wink
Och då räknar jag på lite äldre bilar där man faktiskt kan byta glödlamporlampor utan att riva ner halva bilen tongue

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!
Anders1984
16 november 2013 · 82 Inlägg

kika runt på lite olika verkstäder.

Audi ville ha 9400 kr.
Nån liten mindre firma 5500kr
och Solna bilteknik 2900 kr big_smile

vad skulle göras då? byte av bägge handbromsvajrarna bak och justering av handbroms på min Allroad -04
materialkostnaden solna bilteknik ville ha var fikapengar och audis materialkostnad var Solnas totalkostnad.


Kika runt. Alla verkstäder har olika hyror, kundkrets mm. Därav priserna. För ta betalt kan de ju eftersom de uppenbarligen går runt på de där priserna.

Senast redigerat av Anders1984 (16 november 2013)

Man kan inte baka en kaka utan MYCKET DEG!
Saab 9-5 Vector SC Biopower "Mackanized" (2007)
panda666
16 november 2013 · 4 250 Inlägg

tkd_rille skrev:

panda666 skrev:
vem fan vill pröjsa 7k för byte av sensor och en hjullager?? det är inte bara överpris, det är skandal!

byte av sensor hos min verkstad skulle kosta 300-400 kr samt byte av hjullager kanske lite mer än 1000kr

totalt kanske runt 2500-3000 beroende vart man hittar delarna.

Missade jag något? Det står 5372 kr att betala.

Hjullagret lite mer än 1200 och sensorn lite mer än 500.   

Folk får ju ge sig och förstå att en märkesverkstad måste ha in sina pengar.    En verkstad kommer inte långt om de ska ligga lika lågt som icke auktoriserade gunnar i blåoverall på macken.

råkade skriva 7, menade 5k

bara en jävla hjullager och en sensor,, vad är det för skandal priser alltså?

även om man tjänar bra med pengar så känns det inte så skönt att få betala så mke för 2 små grejer..

mb_pucken
16 november 2013 · 5 087 Inlägg

Growe skrev:

baltis skrev:
hjullager ska man INTE köpa på ebay, gå till momentum t.ex (tror det är en rikttäckande kedja?) säljer allt från kedjer till lager och finns i ALLA dess mått och sen så är det även ÄKTA skf lager (inte som på ebay att dom bara ligger i en skf kartong). PRECIS samma lager som på bmw t.ex kan kosta 1200 kostar då 400 smile

så ett skf lager från sverige köpt på ebay eller mister-auto skulle vara sämre än ett köpt här.  är inte bara ett lager som ligger i en skf kartong utan det är skf lager om dom inte fejkar märkningarna på lagret oxå..vilket jag betvivlar..

skillnaden är att alla jävla ockrare i sverige ska ha betalat för sina mellan händer så det blir ett prispåslag på flera hundra procent för slutkunden.

hjulager går ej att köpa på momentum iallfall inte dessa med inbyggt nav möjligen något vanligt lager.

Har vart mycket prat om SKF och att dom haft problem med piratkopior på deras grejor, så kan mycket väl vara en kopia man skruvar dit

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
partyvan
17 november 2013 · 1 071 Inlägg

Growe skrev:

baltis skrev:
hjullager ska man INTE köpa på ebay, gå till momentum t.ex (tror det är en rikttäckande kedja?) säljer allt från kedjer till lager och finns i ALLA dess mått och sen så är det även ÄKTA skf lager (inte som på ebay att dom bara ligger i en skf kartong). PRECIS samma lager som på bmw t.ex kan kosta 1200 kostar då 400 smile

så ett skf lager från sverige köpt på ebay eller mister-auto skulle vara sämre än ett köpt här.  är inte bara ett lager som ligger i en skf kartong utan det är skf lager om dom inte fejkar märkningarna på lagret oxå..vilket jag betvivlar..

skillnaden är att alla jävla ockrare i sverige ska ha betalat för sina mellan händer så det blir ett prispåslag på flera hundra procent för slutkunden.

hjulager går ej att köpa på momentum iallfall inte dessa med inbyggt nav möjligen något vanligt lager.

Momentum hade lager till min renault kangoo hela navet dock blev det billigare och ta hem samma lager från mister-auto

Onödigt inlägg^^
Volkswagen Caddy "Caddylack" (1996)
Muttley
17 november 2013 ·

panda666 skrev:

tkd_rille skrev:

panda666 skrev:
vem fan vill pröjsa 7k för byte av sensor och en hjullager?? det är inte bara överpris, det är skandal!

byte av sensor hos min verkstad skulle kosta 300-400 kr samt byte av hjullager kanske lite mer än 1000kr

totalt kanske runt 2500-3000 beroende vart man hittar delarna.

Missade jag något? Det står 5372 kr att betala.

Hjullagret lite mer än 1200 och sensorn lite mer än 500.   

Folk får ju ge sig och förstå att en märkesverkstad måste ha in sina pengar.    En verkstad kommer inte långt om de ska ligga lika lågt som icke auktoriserade gunnar i blåoverall på macken.

råkade skriva 7, menade 5k

bara en jävla hjullager och en sensor,, vad är det för skandal priser alltså?

även om man tjänar bra med pengar så känns det inte så skönt att få betala så mke för 2 små grejer..

Men original är alltid dyrare. Så har de oftast alltid varit.   Vi bor nämligen i sverige dessutom där allt är dyrt, och man är aldrig tvungen att använda sig av svenska tjänster.
Titta på cadillac och chryslers reservdelar, alltså moderna bilar så kommer du att tappa hakan wink

panda666
17 november 2013 · 4 250 Inlägg

tkd_rille skrev:

panda666 skrev:

tkd_rille skrev:

Missade jag något? Det står 5372 kr att betala.

Hjullagret lite mer än 1200 och sensorn lite mer än 500.   

Folk får ju ge sig och förstå att en märkesverkstad måste ha in sina pengar.    En verkstad kommer inte långt om de ska ligga lika lågt som icke auktoriserade gunnar i blåoverall på macken.

råkade skriva 7, menade 5k

bara en jävla hjullager och en sensor,, vad är det för skandal priser alltså?

även om man tjänar bra med pengar så känns det inte så skönt att få betala så mke för 2 små grejer..

Men original är alltid dyrare. Så har de oftast alltid varit.   Vi bor nämligen i sverige dessutom där allt är dyrt, och man är aldrig tvungen att använda sig av svenska tjänster.
Titta på cadillac och chryslers reservdelar, alltså moderna bilar så kommer du att tappa hakan wink

på tok för dyrt..hoppas att mekanikerna får bra lön för detta iaf.

har en kompis som fick pris på 7200 för byte av 2 framvagns bussningar på sin seat ibiza.

Muttley
17 november 2013 ·

panda666 skrev:

tkd_rille skrev:

panda666 skrev:

råkade skriva 7, menade 5k

bara en jävla hjullager och en sensor,, vad är det för skandal priser alltså?

även om man tjänar bra med pengar så känns det inte så skönt att få betala så mke för 2 små grejer..

Men original är alltid dyrare. Så har de oftast alltid varit.   Vi bor nämligen i sverige dessutom där allt är dyrt, och man är aldrig tvungen att använda sig av svenska tjänster.
Titta på cadillac och chryslers reservdelar, alltså moderna bilar så kommer du att tappa hakan wink

på tok för dyrt..hoppas att mekanikerna får bra lön för detta iaf.

har en kompis som fick pris på 7200 för byte av 2 framvagns bussningar på sin seat ibiza.

Tydligen så har folk ingen kol på vad verktygen kostar såklart.  Man kan visst gnälla men att gnälla över att de var dyrt på en märkesverkstad är ganska oförståeligt för mig.
Köper man nyare bil så kostar de och har man inte råd så finnes busskort.

panda666
17 november 2013 · 4 250 Inlägg

tkd_rille skrev:

panda666 skrev:

tkd_rille skrev:

Men original är alltid dyrare. Så har de oftast alltid varit.   Vi bor nämligen i sverige dessutom där allt är dyrt, och man är aldrig tvungen att använda sig av svenska tjänster.
Titta på cadillac och chryslers reservdelar, alltså moderna bilar så kommer du att tappa hakan wink

på tok för dyrt..hoppas att mekanikerna får bra lön för detta iaf.

har en kompis som fick pris på 7200 för byte av 2 framvagns bussningar på sin seat ibiza.

Tydligen så har folk ingen kol på vad verktygen kostar såklart.  Man kan visst gnälla men att gnälla över att de var dyrt på en märkesverkstad är ganska oförståeligt för mig.
Köper man nyare bil så kostar de och har man inte råd så finnes busskort.

tycker inte man ska tänka så. finns billigare verkstäder. vem behöver märkesvärksta? jo dom som köper det allra senaste. har du en 2014 bmw vill du inte lämna in hos kalles eller alis eler hur?

men är det nått äldre typ 10 år gammal så skiter man i. så länge jobbet blir gjort.

behöver inte ha busskort, det är mke mysigare med bil;)

Muttley
17 november 2013 ·

panda666 skrev:

tkd_rille skrev:

panda666 skrev:

på tok för dyrt..hoppas att mekanikerna får bra lön för detta iaf.

har en kompis som fick pris på 7200 för byte av 2 framvagns bussningar på sin seat ibiza.

Tydligen så har folk ingen kol på vad verktygen kostar såklart.  Man kan visst gnälla men att gnälla över att de var dyrt på en märkesverkstad är ganska oförståeligt för mig.
Köper man nyare bil så kostar de och har man inte råd så finnes busskort.

tycker inte man ska tänka så. finns billigare verkstäder. vem behöver märkesvärksta? jo dom som köper det allra senaste. har du en 2014 bmw vill du inte lämna in hos kalles eller alis eler hur?

men är det nått äldre typ 10 år gammal så skiter man i. så länge jobbet blir gjort.

behöver inte ha busskort, det är mke mysigare med bil;)

De är ju det jag påtalat att man kan ta macken istället för märkesverkstaden.   Dock får man stå ut med en viss risk att lämna de till en allroundmeckare när de är lite annorlunda bilar.   Chrysler tex verkar mackskruvarna ha väldigt svårt med. 
Lämna min chrysler för simpelt bromsrörsbyte vid en sådan meckare.  Satan vilket uselt jobb han gjorde och de kosta mig minst 2000 kr extra för att ersätta hjulbultarna han förstört för mig.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 november 2013 · 13 742 Inlägg

panda666 skrev:

tkd_rille skrev:

panda666 skrev:

på tok för dyrt..hoppas att mekanikerna får bra lön för detta iaf.

har en kompis som fick pris på 7200 för byte av 2 framvagns bussningar på sin seat ibiza.

Tydligen så har folk ingen kol på vad verktygen kostar såklart.  Man kan visst gnälla men att gnälla över att de var dyrt på en märkesverkstad är ganska oförståeligt för mig.
Köper man nyare bil så kostar de och har man inte råd så finnes busskort.

tycker inte man ska tänka så. finns billigare verkstäder. vem behöver märkesvärksta? jo dom som köper det allra senaste. har du en 2014 bmw vill du inte lämna in hos kalles eller alis eler hur?

men är det nått äldre typ 10 år gammal så skiter man i. så länge jobbet blir gjort.

behöver inte ha busskort, det är mke mysigare med bil;)

fast är du rädd om bilen ska du inte lämna in den på märkesverkstad vilket som..utan bättre att hitta en bra verkstad där dom bryr sig om kunden inte bara om pengarna.


var iväg och kollade felkoder på en äldre volvo s80 där han gjorde en service på volvo där han blev fakturerad för 1liter spolarvätska fast bilen hade toppfyllt kärl när den lämnades in.

fuskar dom med spolarvätska ska du se att dom fuskar med allt annat oxå

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang