Är det nån annan än jag som tycker denna offerten är helt åt helvete!!!???

JonR
17 november 2013 · 3 259 Inlägg

Jag har eget företag, kör en liten bilverkstad. Jag tar 600kr/h. Vilket kanske låter mycket. Med allt avdraget så kanske det är 200kr kvar som jag rent kan ta ut i lön/h. Hur många betalda timmar har jag få på en dag? Mina dagar i garaget brukar vara 10-12h ibland. Har jag riktig tur så har jag fått betalt för 50-60% av den tiden. Då är vi nere i 100kr/h. Vissa dagar tillbringar jag 8-10h i garaget och har fått betalt för 2-3h. då är vi nere i 70-80kr/h. Då har jag räknat med tiden det tar att beställa grejor, skjutsa hem/hämta kunder, hämta en extra reservdel som visade sig vara trasig, kör in en bil och skruvat isär och för att sedan upptäcka att kundens medköpta delar inte passar, skruva ihop den bilen och ut med den och in med nästa, felsökt en bil i några timmar som jag inte hittar något fel på(då tar jag inget betalt heller). Prata med kunder i telefon om möjliga fel på deras bilar, räknat på prisförslag till folk, betalat räkningar, köpa specialverktyg som det kommer nya HELA tiden för tusentals kronor, diagnos utrustning för 20-40.000kr är ett minimum, osv osv osv osv Detta är för min verkstad, alltså en liten en mans verkstad.

Och sen ett exempel. Skulle byta grenrörspackningar på en Volvo 940 turbo, lätt som en plätt eller hur? Får jag 1000kr sa jag, är gjort på en timme eller en och en halv ungefär, alla pinnbultar och muttrar såg jätte fina ut också. Hur som helst så höll jag på i 6h totalt då 2st bultar gick av och en pinnbult gick av inne i toppen. Ingen plusaffär för mig inte och nystartad och sjysst som man är så kan man ju inte ta betalt för alla dom timmarna. Få verkstäder tar faktiskt extra betalt för jobb som blir så där. Det tänker ingen människa på. Så där blev det ungefär 50kr rent i timmen den dagen. Så här illa blir det sällan men nästan ALLA jobb drar ut på tiden, räknar man in allt så är det säkert 1-2h extra på ett 3-4h jobb. Så är det JÄMT! i 1 fall av 10 gör man det snabbare. (om man inte överdriver timmarna när man ger offert då så klart)

Sen att det finns sjukpensionärer och arbetslösa som jobbar svart för 100kr/h är ju en helt annan sak, dom bidrar inget till det svenska samhället och det gör inte "ni" heller som är så dumsnåla så ni lämnar in bilar till dom heller. Dessutom så tjänar dom antagligen mer i timmen än vad jag gör som debiterar 600kr/h. Sen lämnar en riktigt verkstad dessutom garantier på både jobb och delar.

Så nej, varken 600 eller 1000kr/h för ett så avancerat jobb som att meka bil och få det rätt är inte ett jävla dugg dyrt.

Tack för ordet.

Senast redigerat av JonR (17 november 2013)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
FordRSC Los geht's, Schumacher
17 november 2013 · 1 510 Inlägg

webdiddy skrev:
Det är möjligt att jag inte har all fakta här men....
Det som gör mig mest irreterad med offerten av märkesverkstaden är att de vill ha 524kr för att byta ABS givaren.
Vad jag förstår så när allt ändå är nerplockat för att trycka dit hjullagret så går det på några minuter att byta ut givaren. Eller är det mer komplicerat än så?

Löjliga överpriser på reservdelar väljer jag även att heller inte att betala. De tar ju lixom dubbla priset, inte fan tänker jag betala dem för att de har dyra lokaler osv.

Verkstäder tar sina priser! Bilpartner ville ha 400kr för tändkasettbyte, som innebär: dra ur en kontakt, 4 skruvar ut, byte av TK, skruva tillbaka och sätt dit kontakt. Ett jobb som tar cirka 2 minuter. tongue

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE
Saab 900 SE Coupé 2.0T "The Fox" (1997)
ekelund88
17 november 2013 · 2 656 Inlägg

FordRSC skrev:

webdiddy skrev:
Det är möjligt att jag inte har all fakta här men....
Det som gör mig mest irreterad med offerten av märkesverkstaden är att de vill ha 524kr för att byta ABS givaren.
Vad jag förstår så när allt ändå är nerplockat för att trycka dit hjullagret så går det på några minuter att byta ut givaren. Eller är det mer komplicerat än så?

Löjliga överpriser på reservdelar väljer jag även att heller inte att betala. De tar ju lixom dubbla priset, inte fan tänker jag betala dem för att de har dyra lokaler osv.

Verkstäder tar sina priser! Bilpartner ville ha 400kr för tändkasettbyte, som innebär: dra ur en kontakt, 4 skruvar ut, byte av TK, skruva tillbaka och sätt dit kontakt. Ett jobb som tar cirka 2 minuter. tongue

varför om du gnäller på priset tänker du ens tanken på att läömna in bilen ? jag hade utan problem lämnat in den för jag e så lat att 400 kr hade de varit värt så jag slipper

FordRSC Los geht's, Schumacher
17 november 2013 · 1 510 Inlägg

ekelund88 skrev:

FordRSC skrev:

webdiddy skrev:
Det är möjligt att jag inte har all fakta här men....
Det som gör mig mest irreterad med offerten av märkesverkstaden är att de vill ha 524kr för att byta ABS givaren.
Vad jag förstår så när allt ändå är nerplockat för att trycka dit hjullagret så går det på några minuter att byta ut givaren. Eller är det mer komplicerat än så?

Löjliga överpriser på reservdelar väljer jag även att heller inte att betala. De tar ju lixom dubbla priset, inte fan tänker jag betala dem för att de har dyra lokaler osv.

Verkstäder tar sina priser! Bilpartner ville ha 400kr för tändkasettbyte, som innebär: dra ur en kontakt, 4 skruvar ut, byte av TK, skruva tillbaka och sätt dit kontakt. Ett jobb som tar cirka 2 minuter. tongue

varför om du gnäller på priset tänker du ens tanken på att läömna in bilen ? jag hade utan problem lämnat in den för jag e så lat att 400 kr hade de varit värt så jag slipper

Lämnade in på felsökning, där TK haveri konstaterades, så då ville jag spara lite.
Dock är den på verkstad nu igen, får se vad felet är denna gång…...

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE
Saab 900 SE Coupé 2.0T "The Fox" (1997)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
17 november 2013 · 14 052 Inlägg

JonR skrev:
Jag har eget företag, kör en liten bilverkstad. Jag tar 600kr/h. Vilket kanske låter mycket. Med allt avdraget så kanske det är 200kr kvar som jag rent kan ta ut i lön/h. Hur många betalda timmar har jag få på en dag? Mina dagar i garaget brukar vara 10-12h ibland. Har jag riktig tur så har jag fått betalt för 50-60% av den tiden. Då är vi nere i 100kr/h. Vissa dagar tillbringar jag 8-10h i garaget och har fått betalt för 2-3h. då är vi nere i 70-80kr/h. Då har jag räknat med tiden det tar att beställa grejor, skjutsa hem/hämta kunder, hämta en extra reservdel som visade sig vara trasig, kör in en bil och skruvat isär och för att sedan upptäcka att kundens medköpta delar inte passar, skruva ihop den bilen och ut med den och in med nästa, felsökt en bil i några timmar som jag inte hittar något fel på(då tar jag inget betalt heller). Prata med kunder i telefon om möjliga fel på deras bilar, räknat på prisförslag till folk, betalat räkningar, köpa specialverktyg som det kommer nya HELA tiden för tusentals kronor, diagnos utrustning för 20-40.000kr är ett minimum, osv osv osv osv Detta är för min verkstad, alltså en liten en mans verkstad.

Och sen ett exempel. Skulle byta grenrörspackningar på en Volvo 940 turbo, lätt som en plätt eller hur? Får jag 1000kr sa jag, är gjort på en timme eller en och en halv ungefär, alla pinnbultar och muttrar såg jätte fina ut också. Hur som helst så höll jag på i 6h totalt då 2st bultar gick av och en pinnbult gick av inne i toppen. Ingen plusaffär för mig inte och nystartad och sjysst som man är så kan man ju inte ta betalt för alla dom timmarna. Få verkstäder tar faktiskt extra betalt för jobb som blir så där. Det tänker ingen människa på. Så där blev det ungefär 50kr rent i timmen den dagen. Så här illa blir det sällan men nästan ALLA jobb drar ut på tiden, räknar man in allt så är det säkert 1-2h extra på ett 3-4h jobb. Så är det JÄMT! i 1 fall av 10 gör man det snabbare. (om man inte överdriver timmarna när man ger offert då så klart)

Sen att det finns sjukpensionärer och arbetslösa som jobbar svart för 100kr/h är ju en helt annan sak, dom bidrar inget till det svenska samhället och det gör inte "ni" heller som är så dumsnåla så ni lämnar in bilar till dom heller. Dessutom så tjänar dom antagligen mer i timmen än vad jag gör som debiterar 600kr/h. Sen lämnar en riktigt verkstad dessutom garantier på både jobb och delar.

Så nej, varken 600 eller 1000kr/h för ett så avancerat jobb som att meka bil och få det rätt är inte ett jävla dugg dyrt.

Tack för ordet.

Mycket bra skrivet tycker jag. Så här är det ofta för små och nystartade företag. Vet precis hur det är för jag har varit där men inte längre tack och lov, är bara anställd nu. Man tänker inte på alla verktyg, alla problem som kan dyka upp som ofta är ofakturerbara utan blir bjudjobb. Men lycka till med ditt lilla företag! smile

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang