4736
Sök

Bilen dog plötsligt under körning, VW Golf 3

50 Inlägg
16 november 2013
Trådstartare
Hej!

Bilen:

Volkswagen golf 3, 1,6 liters 75 hk motor, Motorkod: AEE
Årsmodell:1996
Miltal:230000 km
Orginal, ej trimmad

Har ett problem med bilen. Häromdagen då vi körde hem från besiktning for varvmätaren till 0 och motorn slog av i ca. 2 sekunder. Efter ca. 500 meter hände samma sak men då stannade motorn helt och vi blev stående på vägkanten. Bilen startade inte då men startmotorn gick nog runt. Efter ca 5-10 minuter testade vi igen och bilen startade motvilligt och vi kunde köra hem (2 km).
Motorn borde nog varit driftsvarm. Har inte ägt bilen så länge så det har inte blivit så mycket kört men det har inte hänt förut.

Andra fel som bilen har är ojämn tomgång och kan ibland dö på tomgång.
Bilen har alltid startat bra, både varm och kall. Bilen går annars jämnt och fint.

Men vad kan felet vara?

-Tändspole?
-Relä till motorstyrning? Var sitter detta relä?
-Tändlås?
-Tändmodul? Vad är det och var sitter den?
-Vevaxelgivare? var sitter den?
-Kamaxelgivare? (hallgivare)
-Relä för bränslepump torde det inte vara eftersom varvmätaren sjönk till 0

Tacksam för svar!

-Det är inte jag som är som inte är alla andra, det är alla andra som inte är som mig-
-Det går inte så fort, men det blir inte så bra heller-

280 Inlägg
16 november 2013
Låter som en givare av något slag som inte gillar när den blir varm. Jag skulle börja med att göra ett diagnostest.

/Fredrik

91 Inlägg
16 november 2013
Jag hade liknande problem och då var det tändmodulen som spökade. Den sitter skruvad mot torpedväggen bakom motorn, långt upp och ser ut så här: http://www.garaget.org/?car=265982&image=2659686

Fanns billigt via ebay.se - jag fick hem min för ca 250kr inkl. frakt.

50 Inlägg
16 november 2013
Trådstartare
crescentcompact skrev:
Låter som en givare av något slag som inte gillar när den blir varm. Jag skulle börja med att göra ett diagnostest.

/Fredrik

Hurdant diagnostest menar du? Jag har testat med obd2 felkodsläsare men det funkade inte. Tänker du på att föra till verkstad?

-Det är inte jag som är som inte är alla andra, det är alla andra som inte är som mig-

186 Inlägg
16 november 2013
Möjligtvis soppafilter?

280 Inlägg
16 november 2013
noFunction skrev:
crescentcompact skrev:

/Fredrik

Hurdant diagnostest menar du? Jag har testat med obd2 felkodsläsare men det funkade inte. Tänker du på att föra till verkstad?

Vad var det som inte funkade med felkodsläsaren?

/Fredrik

50 Inlägg
16 november 2013
Trådstartare
Roennis skrev:
Möjligtvis soppafilter?

Borde väl inte vara det eftersom varvmätaren sjunker direkt till 0
Fast jag kan väl ha fel

177 Inlägg
16 november 2013
Gissar på hallgivaren eftersom att varvräknaren tar signal ifrån den.

50 Inlägg
16 november 2013
Trådstartare
crescentcompact skrev:
noFunction skrev:
crescentcompact skrev:

/Fredrik

Vad var det som inte funkade med felkodsläsaren?

/Fredrik

ELM 327 bluetooth kopplade nog ihop med telefonen men sedan ville det inte längre, programmet ville inte ansluta till bilen.

Billig version av VAG-COM till dator funkade inte heller. De kopplade ihop men ville inte ansluta helt och hållet.
Så jag kunde inte läsa felkoder med dem.

50 Inlägg
16 november 2013
Trådstartare
scorpan6662 skrev:
Gissar på hallgivaren eftersom att varvräknaren tar signal ifrån den.

Okej, men sjunker inte varvmätaren också om tändspole/tändmodul är sönder/dålig?
Och kan man kolla om hallgivaren är sönder? Mäta den?

50 Inlägg
10 december 2013
Trådstartare
Felet var löskontakt i kontakten till hallgivaren!

Sök