Opel Manta B CC Saab T5

En gammal Manta ifrån 1980 som ska fräschas upp "lite". Från första början var det trimning av original CIH motor men nu har det blivit modernare saker under huven och förhoppningsvis så kommer den gå igenom Sfro och bli gatlegal för att sedan få ännu mera effekt..
  • 137 Följare
  • 238 262 Visningar
  • Uppdaterades senast 21 april
Borren
11 augusti 2015 · 77 Inlägg

Fan va fränt det ska bli! big_smile

Livet är för kort för slöa bilar!
Opel Manta B "GSI Exclusive" (1987)
Opel Astra GSI 16V "Saab B204 Turbo" (1992)
CCRobin
12 augusti 2015 · 737 Inlägg

Borren skrev:
Fan va fränt det ska bli! big_smile

Haha ja absolut, kommer bara sluta med att jag får pisk av dig ändå wink

Borren
12 augusti 2015 · 77 Inlägg

swebooy skrev:

Borren skrev:
Fan va fränt det ska bli! big_smile

Haha ja absolut, kommer bara sluta med att jag får pisk av dig ändå wink

Det ska man inte vara säker på. Man plockar ju ut fina effektsiffror relativt enkelt med överladd, sen är det ju om man ska få det att hålla med de "fina effektsiffrorna" så blir det ju lite kostsamt antar jag. smile

Livet är för kort för slöa bilar!
Opel Astra GSI 16V "Saab B204 Turbo" (1992)
Opel Manta B "GSI Exclusive" (1987)
CCRobin
12 augusti 2015 · 737 Inlägg

Borren skrev:

swebooy skrev:

Borren skrev:
Fan va fränt det ska bli! big_smile

Haha ja absolut, kommer bara sluta med att jag får pisk av dig ändå wink

Det ska man inte vara säker på. Man plockar ju ut fina effektsiffror relativt enkelt med överladd, sen är det ju om man ska få det att hålla med de "fina effektsiffrorna" så blir det ju lite kostsamt antar jag. smile

Precis, jag kan ju säkert få ut 220hk men det lär väl bara hålla ett väldigt kort stund smile

CCRobin
21 augusti 2015 · 737 Inlägg

Igår lyftes gamla motorn och växellåda ur och den nya kom i

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-99bf30e40a62a7165e9c2baca1d90888.jpg

Sen så har jag fått tag i en liten och smidig intercooler ifrån en Audi a4 tror jag det var. Så jag har måttat in den lite och det kommer nog gå bra, kommer ligga i lite lutning så att slangarna inte ska ta i huven sen, nu är den bara ditlagd.

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-3ca1314d13a8cb6b854f8087fe680317.jpg

Har monterat en hemmapulad fuelrail också, samtidigt portade jag upp insuget lite mer för att passa mot 2,2 toppen.

Kvar nu är att fixa en koppling sen tryckrör, oljerör och vattenrör till turbon.

855gl
1 september 2015 · 59 Inlägg

Här händer det grejer ser jag. Fränt med överladd.
Såg att du har en manta till med! Min ska bli klar till gatebil tänkte jag :-)

CCRobin
4 september 2015 · 737 Inlägg

855gl skrev:
Här händer det grejer ser jag. Fränt med överladd.
Såg att du har en manta till med! Min ska bli klar till gatebil tänkte jag :-)

Jo lite fränt är det ju wink

Just nu står det 3st mantor hemma, dock ska en av dem bort så den ligger ute på blocket smile

Härligt!  Kanske möts ute på vägarna någongång smile

CCRobin
23 september 2015 · 737 Inlägg

Liten lägesrapport bara.

Har monterat en sinterlamell och fått ihop lådan med motorn nu. Och idag håller jag på med lite kringutrustning som startmotor, generator osv.

Väntar bara på mitt grenrör så jag kan börja med oljeslangar och så smile

Bosse_Vildmark
23 september 2015 · 79 Inlägg

swebooy skrev:
Liten lägesrapport bara.

Har monterat en sinterlamell och fått ihop lådan med motorn nu. Och idag håller jag på med lite kringutrustning som startmotor, generator osv.

Väntar bara på mitt grenrör så jag kan börja med oljeslangar och så smile

Intressant, ladda gärna upp lite bilder om du kan! big_smile

CCRobin
23 september 2015 · 737 Inlägg

Bosse_Vildmark skrev:

swebooy skrev:
Liten lägesrapport bara.

Har monterat en sinterlamell och fått ihop lådan med motorn nu. Och idag håller jag på med lite kringutrustning som startmotor, generator osv.

Väntar bara på mitt grenrör så jag kan börja med oljeslangar och så smile

Intressant, ladda gärna upp lite bilder om du kan! big_smile

Något speciellt du är intresserad av? En gammal CIH motor vet du ju hur den ser ut wink

CCRobin
1 november 2015 · 737 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-d11c5c69453e6b53bb67cb7e1f2e217f.jpg

Skippade idén med att bygga ett helt nytt grenrör och byggde ett adapterrör istället. Dock så är flänsen riktad efter bilden så att turbon sitter rakt. Ska lindas i avgasbandage med.

CCRobin
8 november 2015 · 737 Inlägg

Turbon har hamnat på sin slutliga plats och röret är lindat, oljeledningar är nästan klara.
Nästa projekt är tryckslangar/rör, kommer nog gå att få ihop iallafall.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-b0677cbd66e991a264c05e41a4a728ea.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-80bb319f7cfe94f6fd8c12c1cbf0fe9a.jpg

Idag var jag också iväg och hämtade ett stycke oljekylare (Som att det inte var trångt redan...) och en ställbar BTR.

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-6003a86a43398baf026980b07a286371.jpg

Trångt blir det men det borde gå att få ihop smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-d698ef1817799124e9f6d1d69f0f47f8.jpg

Har också lagt beställning hos kl-racing som kommer hem i veckan så nästa helg kanske det mesta blir klart smile

CCRobin
16 november 2015 · 737 Inlägg

Startar och går gör den. Framåt går den också så tydligen fungerade sinterlamellen som den ska smile

Första provkörningen var utan laddtryck då någon tydligen glömde dra åt lite slangklämmor.

Andra var betydligt roligare, 0,5 bar i ladd blev det efter jag hade modifierat fästet för tryckklockan, och jag kommer nöja mig med det så länge. Sen att det var en stor pöl med olja och vatten under motorn när jag parkerade var ju mindre roligt..

Så idag har det blivit att leta läckor. Hittade två slangklämmor till vattnet som gick att dra åt sen så fick jag byta två kopparbrickor till ett vattenrör på turbon så förhoppningsvis är vattnet löst.

Oljan såg ut att komma uppifrån så testade med att dra åt ventilkåpan lite till samt så läcker det vid anslutningen till tryckslangen så får försöka fixa det imorgon.

Sen har jag hunnit med att börja bygga downpipe också, blir förhoppningsvis klart imorgon och ska lindas efter det.

Och så har jag byggt in mätare lite snyggt i panelen också smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-e90913302e8fce9ccdc6cb5c8a595444.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-6047023aaf086376899efead13f62bfa.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-8a77229198b63014321a59eef3e0017f.jpg

Sen måste luftfiltret fixas också. Men är ju inte direkt så att jag är ute och åker med den just nu så det kommer senare smile

CCRobin
4 januari 2016 · 737 Inlägg

Det var ju ett tag sedan det skrevs något här.

Projektet står rätt så still, alldeles för mycket bilar att ta hand om just nu.

Den vitrykte ju rätt mycket för turbon är väl högst troligt sopor, beställde hem ett renoveringskit som jag har liggandes nu som ska fixas någon dag.

Har för mig att jag löste alla läckor iallafall, så länge sen jag skruvade med den nu som jag kommer knappt ihåg smile

Downpipe är färdig och lindad samt monterat med resterande avgassystem.

"Lilla" luftfiltret är på plats med
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-4f29115be580fa60709bbd417134daab.jpg

400-ljus har jag ligger hemma med men får se om dom hamnar på bilen tongue

Tyckte att den drog lite segt på låga varv så troligtvis är det kammen som inte står bra. Vi får se hur det löser sig.

Den ska ju dock vara klar till böda i år igen wink

CCRobin
2 februari 2016 · 737 Inlägg

Borren var ute och hjälpte mig mäta lite på kam inställning för ett tag sen och vi kom fram till att den inte stod perfekt så jag köpte ett ställbart kamdrev som jag har monterat idag.

Tyvärr inga bilder då  telefon gick sönder första dagen på semestern tongue

kgvasby
3 februari 2016 · 9 Inlägg

Hej.
Kul bygge :-)
Kul att se någon som gör nåt roligt med en Manta, som gammal Opel nörd blir man glad av det och lite sugen ;-)
Ett par kommentarer bara i all väl mening ser att du 2.0 vev ihop med 2.2 kolvar och stakar, det är ett "billigt" sätt att sänka kompet på en sådan motor, problemet är att det blir lite väl lågt komp om man inte planar block och topp.. kompet landar på runt 6:1 har jag för mig ( jag kan minnas fel, det var länge sedan jag skruvade med dessa motorer ) då blir den seg innan laddtrycket kommer... ställa kammen lite kan hjälpa lite.. sen att den vitrykte tycker jag låter mer som att du har "blåst" topp packningen.. är turbon slut så brukar den mest blå ryka.. 
Sen ang spridarna, jag såg att du använder 2.4 spridare, dom är för små, dom flödar i princip lika mycket som orginal 2.0... sätt ett par tillskott spridare i tryckröret så kan du ladda mer än 0,3-0,4. hur står tändningen? har du något som backar tändningen vid laddtryck?

Mvh Kjelle

CCRobin
4 februari 2016 · 737 Inlägg

kgvasby skrev:
Hej.
Kul bygge :-)
Kul att se någon som gör nåt roligt med en Manta, som gammal Opel nörd blir man glad av det och lite sugen ;-)
Ett par kommentarer bara i all väl mening ser att du 2.0 vev ihop med 2.2 kolvar och stakar, det är ett "billigt" sätt att sänka kompet på en sådan motor, problemet är att det blir lite väl lågt komp om man inte planar block och topp.. kompet landar på runt 6:1 har jag för mig ( jag kan minnas fel, det var länge sedan jag skruvade med dessa motorer ) då blir den seg innan laddtrycket kommer... ställa kammen lite kan hjälpa lite.. sen att den vitrykte tycker jag låter mer som att du har "blåst" topp packningen.. är turbon slut så brukar den mest blå ryka.. 
Sen ang spridarna, jag såg att du använder 2.4 spridare, dom är för små, dom flödar i princip lika mycket som orginal 2.0... sätt ett par tillskott spridare i tryckröret så kan du ladda mer än 0,3-0,4. hur står tändningen? har du något som backar tändningen vid laddtryck?

Mvh Kjelle

Tjena! Ingen blåst toppackning kan jag säga direkt eftersom jag hade isär det när jag bytte kamdrevet! Däremot så om turbon är så slut så den släpper igenom olja direkt till avgasröret så blir det ju vitrök. smile

Kompet är nog inga problem ska du se det funkade bra när jag provkörde den tyckte jag och laddtrycket kom inte allt för sent heller så det kommer nog att funka. I alla fall så duger det för stunden. kan ju ladda på lite mer istället wink

Spridare vet jag, enda anledningen till att jag har 2,4 är för att få en skaplig fuelrail istället för massa slangar som det är på 2,0.

Laddade ca. 0,7 senaste provkörningen och det gick utan spikningar osv. Kör med 3,5bar bränsletryck. Håller dock på att leta efter andra spridare som ska passa och flöda lagom. Om du har några tips så är dom välkomna.

Enda jag har som backar tändningen är original vakuumklocka.

Inget är direkt inställt ordentligt då jag bara ville få ihop det och se så att allting fungerade.

Kritik är alltid välkommet smile

kgvasby
5 februari 2016 · 9 Inlägg

Hmm vad har du för innerdiameter på oljereturen?
Nja original vakuumklocka är väl inte dubbelverkande? Har för mig den bara ökar tändningen..
Nja det är lite knöligt att få till en vettig motorgång med större spridare och original insprutning, enklaste är ett gäng kallstart spridare på tryckröret som styrs av ett relä och typ en oljetrycks givare.
Har du 3,5 bar grund bränsletryck? med 0,7 bar ladd blir det 4,2 bar, hmm kan funka..
Finns lite tips i den här tråden
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph … lit=ascona

Mvh Kjelle.

CCRobin
5 februari 2016 · 737 Inlägg

kgvasby skrev:
Hmm vad har du för innerdiameter på oljereturen?
Nja original vakuumklocka är väl inte dubbelverkande? Har för mig den bara ökar tändningen..
Nja det är lite knöligt att få till en vettig motorgång med större spridare och original insprutning, enklaste är ett gäng kallstart spridare på tryckröret som styrs av ett relä och typ en oljetrycks givare.
Har du 3,5 bar grund bränsletryck? med 0,7 bar ladd blir det 4,2 bar, hmm kan funka..
Finns lite tips i den här tråden
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph … lit=ascona

Mvh Kjelle.

Jo så är det nog, jag som tänkte åt fel håll med tändningen.

Jag har planer på 740 16V spridare (280150749). Dom flödar 227 cc/min vid 3 bar och har samma ohm antal
medans 2,4 spridarna (280150747) flödar 200 cc/min vid 3 bar bränsletryck. Så det borde ge lite mer soppa men ändå inte för mycket på tomgång.

Innerdiametern på oljereturen är samma storlek som 940 har original med den här turbon så det ska inte vara någon fara. dock så hade turbon ett kännbart axialt glapp så jag tror den släppte igenom olja där.

CCRobin
9 februari 2016 · 737 Inlägg

Så nu är ställbart kamdrev monterat. Tog bort toppen och bytte för jag ville samtidigt vara säker på att inte det var topplockspackningen som var dålig så det skulle vara den som orsakade vitröken.

Är ändå ganska säker på att det är turbon för toppackningen var det inget fel på och oljereturen borde vara tillräcklig.

Så därför beställdes det här paketet som jag fick hem idag
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-9f56a2182a1e600ea8ed1d9eb71d4a35.jpg

En komplett bottenstock som är ny, slut på glapp och rök förhoppningsvis smile

Har även köpt på mig ett par spridare ifrån en 740 16v för att få i lite lagom mycket bensin i motorn.

Får se om det blir komplett i helgen smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang