Opel Manta B CC Saab T5

En gammal Manta ifrån 1980 som ska fräschas upp "lite". Från första början var det trimning av original CIH motor men nu har det blivit modernare saker under huven och förhoppningsvis så kommer den gå igenom Sfro och bli gatlegal för att sedan få ännu mera effekt..
  • 137 Följare
  • 238 613 Visningar
  • Uppdaterades senast 21 april
CCRobin
14 februari 2016 · 737 Inlägg

Har fått lite assistans i verkstaden den här helgen så nu startar den och går faktiskt bra tycker jag.

Kammen är inställd, bytt spridare, fixat kylarslang och avskärmat lite värme ifrån turbon.


https://www1.garaget.org/archive/115/114121/376185/376185-3682098.jpg

Inte det snyggaste motorutrymmet men det funkar ju och det är ju huvudsaken.

Film ifrån provkörning kommer sen smile

CCRobin
15 februari 2016 · 737 Inlägg



Inte den bästa kvalitén men kommer mer framöver smile

Senast redigerat av swebooy (15 februari 2016)

andreas_1996
15 februari 2016 · 951 Inlägg

big_smile låter skit bra big_smile

Mitsubishi lancer GLXI "Mitsuun" (1993)
Mitsubishi eclipse gs "Knight Rider" (1992)
CCRobin
15 februari 2016 · 737 Inlägg

andreas_1996 skrev:
big_smile låter skit bra big_smile

Jo blev rätt nöjd faktiskt smile

CCRobin
18 februari 2016 · 737 Inlägg

Tänkte jag skulle visa morfar hur mantan gick idag. Funka kanon tills jag stanna bilen och det börjar slå lågor om motorn.

Så nu är det bara att börja om känns det som.

Någon som har 16v spridare som dom kan sponsra med? roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-dbbb8315d50ac8609e2544ebf7fa7b21.jpg

Jaja, tur i oturen. Kunde vara mycket värre smile blir att ringa försäkringsbolaget imorgon och se vad dom säger.

Mickeidiket
20 februari 2016 · 200 Inlägg

hittat orsaken till branden?

Volvo 945 ltt "vinterbil2k18" (1995)
BMW 535D "Kokain" (2004)
CCRobin
20 februari 2016 · 737 Inlägg

Mickeidiket skrev:
hittat orsaken till branden?

Tror det var en slang till btr som sköt så det stänke väl bensin överallt

Mickeidiket
20 februari 2016 · 200 Inlägg

swebooy skrev:

Mickeidiket skrev:
hittat orsaken till branden?

Tror det var en slang till btr som sköt så det stänke väl bensin överallt

Aha otur.. hmm

BMW 535D "Kokain" (2004)
Volvo 945 ltt "vinterbil2k18" (1995)
Bosse_Vildmark
20 februari 2016 · 79 Inlägg

Men jag antar att du får se det som ett tecken, att göra det ännu bättre än vad det var! big_smile

CCRobin
20 februari 2016 · 737 Inlägg

Mickeidiket skrev:

swebooy skrev:

Mickeidiket skrev:
hittat orsaken till branden?

Tror det var en slang till btr som sköt så det stänke väl bensin överallt

Aha otur.. hmm

Jo men skit händer ibland, bara att börja om igen wink

Bosse_Vildmark skrev:
Men jag antar att du får se det som ett tecken, att göra det ännu bättre än vad det var! big_smile

Haha jo, blir lite värre spridare och annan btr bara till att börja med. Har inte hur lång tid som helst på mig innan ECM smile

CCRobin
9 mars 2016 · 737 Inlägg

Då det har gått ett tag sedan branden så kan det vara dags att skriva något.

Bilen startar och går igen! Förbannat gött.

Fick byta en hel del men passade samtidigt på att uppgradera en del av grejerna så nu sitter det en progressiv BTR istället för linjär, catchtank till vevhusventilationen, större spridare och bättre slangklämmor till bränsleslangarna roll

Har även hunnit med en del andra grejer! Börjat planera lite inför denna säsong och då stod nya fälgar rätt högt upp på listan så en uppsättning Borbet A inhandlades.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-8ead4b5b1b9aabc4ccfb4706631a3d72.jpg

Går ju inte att åka med sådana fälgar originalhögt heller så en sänkningssats köptes.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-b8202f2461dbb24551a644185e4e968a.jpg

Och i samband med att bilen blev lägre så hängde mitt avgassystem på tok för lågt så ett nytt byggdes ihop.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-ac4295bfe10180b6298bdb7d7ef9fab5.jpg

En bild på catchtanken, ser ju rätt fult ut med filtret. Längre slang ska köpas och dras ner i fronten någon stans är tanken.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-f41565cb008b2093b0dfd720c024c0cd.jpg

Och så avslutar jag med en taskig mobilbild på hur den blev med sänkningen smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-4165030e29caff4fa7517489e4370f5d.jpg

Fälgarna är lämnade till en som ska lacka dom och däck är beställda så det dröjer nog inte allt för länge innan den rullar ute på vägarna. Nu saknas bara våren/sommar och lite träffar tongue

Bjuder också på en film med lite bättre kvalité

Senast redigerat av swebooy (9 mars 2016)

CCRobin
15 mars 2016 · 737 Inlägg

Så då har jag ställt på bilen och avverkat ett par mil på vägen. Roliga mil med en del däckrök roll

Den kvällen slutade med att slangen jag hade till vattenkylningen av turbon smälte då det var lite kort rör så det låg för nära värmen samt att jag tappade en skruv till oljereturen.

Nytt rör är bockat och ny skruv med loctite och låsbricka är monterat på oljereturen.

Och då kände jag mig så pass säker så den andra april så ska den upp i bumpas bromsbänk och se om det har blivit några vettiga effektsiffror. Allt över 145hk är jag nöjd med smile

CCRobin
21 mars 2016 · 737 Inlägg

Har kört ett par mil till nu och det funkar hyfsat, dock alldeles för liten vevhusventilation så den trycker ur sig olja vid oljestickan.

Sen så blev den andra vattenslangen till turbon lite väl varm så nu sitter det ett längre rör och mer värmeavskiljare för att slippa stå med allt kylarvatten på vägen istället för i motorn smile

Idag tog jag en gammal kåpa och kapade bort original vevhusventilationsanslutning och ersatte det med ett rör som har 13mm invändigt istället för 6mm som det är original.

La lite färg på den också, 80-tals bonntrimms röd är väl fränt? wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-ca8dc40a5dde754ed2b7a1007c34878e.jpg

När jag ändå var igång med färgburkar så fick sig kåporna till 400-ljusen lite färg med, nya reflektorer kommer i veckan till dom smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-fbf509022793739e46d83a55dcba6810.jpg

Har tyckt att det känns som att bensinpumpen inte riktigt hinner med när jag varvar runt 5 tusen på andra, tredje växeln så en ny pump har köpts och måste monteras innan bänkningen.

Sen så är även ett förstärkt lager/bussning till struten beställt samt powerflex-bussningar till bakvagnen. Framvagnen ska med få sig powerflex men får börja bak och jobba framåt smile

CCRobin
6 april 2016 · 737 Inlägg

Ville få ner oljetempen innan bromsningen så oljefilter ifrån en CIH diesel monterades samt en 16-radig oljekylare.

Passade på att byta bränslepump med för jag tyckte att den andra inte riktigt hann med.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-caf71852fd484de32b84bd28fa09f738.jpg

Även monterat 400-ljus

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-4c116d643ad50534a07fb8a18726c121.jpg

Bromsningen gick bra smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-23498ed31ab1a5a6a669efcc880ddba9.jpg

195hk och 266Nm
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-ca3847b7b3fe6c5962e11a611f62ccb3.jpg

Har både beställt och fått hem powerflexbussningar till bakvagnen, även förstärkt stödlager samt stålstrut ligger på hyllan och väntar på att bli monterat.

Sen så väntar jag fortfarande på att mina Borbet A ska komma tillbaka ifrån lack tongue

Ha det bra! smile

Bosse_Vildmark
6 april 2016 · 79 Inlägg

Jäkla fina siffror asså! Den lär ju röra på sig rätt bra! big_smile

Själv så har jag svarvat egna bussningar i mässing till min manta! Här blire stumt big_smile

CCRobin
6 april 2016 · 737 Inlägg

Bosse_Vildmark skrev:
Jäkla fina siffror asså! Den lär ju röra på sig rätt bra! big_smile

Själv så har jag svarvat egna bussningar i mässing till min manta! Här blire stumt big_smile

Det gör den kan jag lova smile

Har tankar om att bygga en seriösare botten med större cylindervolym samt bearbeta toppen lite så ska det gå att hämta mer hästar.

Fast det största hindret nu är väl egentligen sprutet som inte är mappbart för fem öre :p

Jo då måste det ju bli stumt, lite väl kanske?  Beror väl på vad du ska använda bilen till. Den här ska ju gå att köras till vardags med så därför är nog powerflex rätt så vettigt smile

CCRobin
9 maj 2016 · 737 Inlägg

Fälgar och bussningar i bakvagnen är på plats.
Stålstrut väntar på att monteras.

Har hämtat en Frontera med 2,4 motor i för att ta motorn ifrån så nu är jakten på mer effekt igång lite grann.

Gick ju runt och på böda och prata om 350hk men det är nog lite väl högt siktat så jag säger 300 kanske till nästa säsong smile
https://www1.garaget.org/archive/115/114121/376185/376185-3708201.jpg

Senast redigerat av swebooy (9 maj 2016)

CCRobin
26 juni 2016 · 737 Inlägg

Tjena, var ett tag sedan jag skrev något men det har stått lite stilla ett tag nu.

En bärarm gick av för ett tag sedan så då blev den ståendes medans jag jagade fatt en bättre begagnad samt bytte den, men nu rullar den igen smile

Var på bilträff med den igår och då kom suget tillbaka lite så idag hann jag med en del tycker jag smile

Började med att riva bort aluminiumstruten och montera stålstrut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-274ce995b9f60f6d2953454be3035d46.jpg

Gjorde iordning en annan tvärbalk med förstärkt gummi och nytt stödlager samt powerflexbussningar
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-be63582bdf0ea6e634d3dee46f961089.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-e36abad2bb00fdda54d967931ef3a1ff.jpg

På plats smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-9a2ef5e5dcfd52a99fd40dac7d1b8378.jpg


Direkt när vi kom hem ifrån ECM på Böda så beställde jag ett megasquirt sprut och en bredbandslambda, det har dock legat på hyllan sedan dess. Inväntar en kabelhärva för att montera sprutet men hann med att montera lambdamätaren i alla fall smile

Rev avgassystemet och downpipe, svetsade mutter i downpipen samt la ett extra lager avgasbandage.

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-b68a74cd398c0d9128879b82cdf81c62.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-b992221a17e85a46fe7830695ba2643e.jpg

Sen så ville jag inte ha några extra hållare för mätaren så jag strippa en klocka jag hade liggandes och fila lite så mätaren fick plats. Inte det snyggaste kanske men lätt att återställa till original om man vill smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-7dc16f52ba28c46eb281e092b03bfdbd.jpg


Firade att jag har fått ihop den med en liten börn igår kväll smile

Hunted Jackass
27 juni 2016 · 795 Inlägg

Så jävla kung tråd, hur kan jag ha missat det här! Har själv en Manta, en vit gsi från 84a :-) Sitter en 2.2 liters från rekord i min dock. Har kvar orginalmotorn, man kanske skulle bygga ngt häftigt av den.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"
CCRobin
27 juni 2016 · 737 Inlägg

Hunted skrev:
Så jävla kung tråd, hur kan jag ha missat det här! Har själv en Manta, en vit gsi från 84a :-) Sitter en 2.2 liters från rekord i min dock. Har kvar orginalmotorn, man kanske skulle bygga ngt häftigt av den.

Tackar, ja här har du ju bevis på hur långt man kan gå med 2liter och original sprut. Dock är den ju lite kompsänkt men det håller nog utan att göra det med wink

Annars flyttar du ju över topp och insug till 2,2 botten så går det att göra ringar på torr asfalt utan problem, det var så jag körde innan jag byggde turbo smile


Riktigt roliga bilar. Har ju ändå ägt några stycken nu smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang