Varning för extrem vinter och snö i Sverige 2013/2014

Germax
23 november 2013 · 12 086 Inlägg

Andromeda skrev:

Germax skrev:
Sen man betalar sin egen uppvärmning så är man helt emot kalla vintrar. På bilsidan är jag beredd, 4motion finns att tillgå smile

Jag kan ju garantera dig att alla som flyttat hemifrån själva betalar sin uppvärmning. Det är dessutom för de flesta dyrare än vedledning, om än lite bekvämare.

Jaha?

Jag betalade inte min uppvärmning i lägenheten jag bodde i 6 år. Givetvis betalade jag den indirekt, men jag betalade ju inte mer för att en vinter helt plötsligt va 10 grader kallare är året innan.

Är vedeldning billigare än uppvärmning? big_smile

Andromeda Rumpmas
23 november 2013 · 3 860 Inlägg

Germax skrev:

Andromeda skrev:

Germax skrev:
Sen man betalar sin egen uppvärmning så är man helt emot kalla vintrar. På bilsidan är jag beredd, 4motion finns att tillgå smile

Jag kan ju garantera dig att alla som flyttat hemifrån själva betalar sin uppvärmning. Det är dessutom för de flesta dyrare än vedledning, om än lite bekvämare.

Jaha?

Jag betalade inte min uppvärmning i lägenheten jag bodde i 6 år. Givetvis betalade jag den indirekt, men jag betalade ju inte mer för att en vinter helt plötsligt va 10 grader kallare är året innan.

Är vedeldning billigare än uppvärmning? big_smile

Vedeldning är i de allra flesta fall billigare än fjärrvärme om du har en ackumulatortank så att du slipper elda upp i okomfortabel värme för att tempen ska hålla sig över dygnet (större förluster).

Vet du hur mycket du betalar din hyresvärd för uppvärmningen? Det är en perfekt post att ta ett överpris för då väldigt få vet hur mycket energi lägenheten förbrukar och vad uppvärmningen kostar per kWh. Man bakar in det i hyran och gömmer det där som en ospecificerad post.

Uppvärmningen kostar enligt hem och hyra strax över 10k per lägenhet och år. Om min lägenhet kan anses typisk betalar jag ca 15% av hyran till vad uppvärmningen kostar, men jag har ingen aning om vad värden tar betalt av mig. Och då är min lägenhet antagligen bara hälften så stor som din villa.

Om vintern bli 10 grader kallare lär det märkas på nästa års hyreshöjning, eller så betalar man redan ett så pass stort överpris varmare vintrar att det inte behöver kompenseras.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
elektronikfreak tummen mitt i handen
23 november 2013 · 162 Inlägg

Germax skrev:

Andromeda skrev:

Germax skrev:
Sen man betalar sin egen uppvärmning så är man helt emot kalla vintrar. På bilsidan är jag beredd, 4motion finns att tillgå smile

Jag kan ju garantera dig att alla som flyttat hemifrån själva betalar sin uppvärmning. Det är dessutom för de flesta dyrare än vedledning, om än lite bekvämare.

Jaha?

Jag betalade inte min uppvärmning i lägenheten jag bodde i 6 år. Givetvis betalade jag den indirekt, men jag betalade ju inte mer för att en vinter helt plötsligt va 10 grader kallare är året innan.

Är vedeldning billigare än uppvärmning? big_smile

Uppvärmning av flerfamiljshus lär ju knappast vara en allmosa från oljeproducenterna eller från kommunen som levererar fjärrvärme. Troligen kommer det på nästpåkommande års hyreshöjning.

Sågar man sin egen ved från egenägd skog så är garanterat vedeldning billigare. Ska man däremot köpa sin ved i sågad o kluven form så är jag tveksam till att det blir billigare än en effektiv värmepump. Men jag är osäker i detta fallet.

Kör själv med en luft/luft värmepump.

Elektronikfreak
Stoned Records - bootlegs med bl a Black Sabbath, Queen, Patti Smith, Jimi Hendrix, Roxy Music och Lou Reed
Mitt senaste bilköp - Peugeot 206 SW (2006)
THEBADGUY Gorgilus addictus
23 november 2013 · 4 736 Inlägg

Hoppas att det blir en riktigt mild vinter.
Så man slipper snö helvetet.

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
SchmekarN
26 november 2013 · 53 Inlägg

Uppdatering på min julshopping till lille bilen smile

http://img202.imageshack.us/img202/5999/gbsk.jpg

Weepy
28 november 2013 · 124 Inlägg

Hit med vintern! Jag är redo smile

twin_cam Smålänning
28 november 2013 · 7 877 Inlägg

Dom måste skämta?

Ska det bli snö i detta landet?

Fan det korsar ju bara polcirkeln 1 gång!

(ironi)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Muttley
28 november 2013 ·

Blir inte någon snö i november detta året i skåne smile  Förutom de lilla som kom förra veckan som försvann på nån timme.
Får man hålla tummarna för att iallafall fram mot nyår blir barmark också.  Så man kan få jobba utan alla klåpare på vägen big_smile

Cadillac_The_King
28 november 2013 ·

Hoppas på än solig vinter utan snö är så himla trött på allt sladdande i rondellen i bankeryd

Andromeda Rumpmas
28 november 2013 · 3 860 Inlägg

Chevrolet_v8 skrev:
Hoppas på än solig vinter utan snö är så himla trött på allt sladdande i rondellen i bankeryd

Du är väl gammal precis som jag smile

Jag bor intill "raggarsvängen" och förstår inte heller nöjet att bröla runt med en sjuförti med bortplockad dämpare i en motsols runda från "centrum" förbi mig, ner till ICA, runt rondellen tillbaka till "centrum" varv på varv på varv halva nätterna.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Cadillac_The_King
28 november 2013 ·

Andromeda skrev:

Chevrolet_v8 skrev:
Hoppas på än solig vinter utan snö är så himla trött på allt sladdande i rondellen i bankeryd

Du är väl gammal precis som jag smile

Jag bor intill "raggarsvängen" och förstår inte heller nöjet att bröla runt med en sjuförti med bortplockad dämpare i en motsols runda från "centrum" förbi mig, ner till ICA, runt rondellen tillbaka till "centrum" varv på varv på varv halva nätterna.

Jo har fyllt 30 i okt nyss sj bor man  300 meter bort från rondellen o varje natt så är det alltid nån idiot som sladdar runt . Polisen bruka stå runt hörnet o försöka stoppa dom vissa kan bli av med körkortet nu tydligen med . Och polisen här försöker ta bort allt sladdande i vår rondell . När jag var i den åldern så var det några gamla vänner som hällde ut diesel i rondellen . Så den är snorhall än i år o detta var för flera årsen dom gjorde de

Muttley
28 november 2013 ·

Chevrolet_v8 skrev:

Andromeda skrev:

Chevrolet_v8 skrev:
Hoppas på än solig vinter utan snö är så himla trött på allt sladdande i rondellen i bankeryd

Du är väl gammal precis som jag smile

Jag bor intill "raggarsvängen" och förstår inte heller nöjet att bröla runt med en sjuförti med bortplockad dämpare i en motsols runda från "centrum" förbi mig, ner till ICA, runt rondellen tillbaka till "centrum" varv på varv på varv halva nätterna.

Jo har fyllt 30 i okt nyss sj bor man  300 meter bort från rondellen o varje natt så är det alltid nån idiot som sladdar runt . Polisen bruka stå runt hörnet o försöka stoppa dom vissa kan bli av med körkortet nu tydligen med . Och polisen här försöker ta bort allt sladdande i vår rondell . När jag var i den åldern så var det några gamla vänner som hällde ut diesel i rondellen . Så den är snorhall än i år o detta var för flera årsen dom gjorde de

Synd de ej åkte fast.  Borde kunna vara ett rätt kännbart straff att hälla ut diesel på vägarna.

Eric91
28 november 2013 · 337 Inlägg

Har då inte sätt skymten av någon snö än -_-

Cadillac_The_King
29 november 2013 ·

tkd_rille skrev:

Chevrolet_v8 skrev:

Andromeda skrev:

Du är väl gammal precis som jag smile

Jag bor intill "raggarsvängen" och förstår inte heller nöjet att bröla runt med en sjuförti med bortplockad dämpare i en motsols runda från "centrum" förbi mig, ner till ICA, runt rondellen tillbaka till "centrum" varv på varv på varv halva nätterna.

Jo har fyllt 30 i okt nyss sj bor man  300 meter bort från rondellen o varje natt så är det alltid nån idiot som sladdar runt . Polisen bruka stå runt hörnet o försöka stoppa dom vissa kan bli av med körkortet nu tydligen med . Och polisen här försöker ta bort allt sladdande i vår rondell . När jag var i den åldern så var det några gamla vänner som hällde ut diesel i rondellen . Så den är snorhall än i år o detta var för flera årsen dom gjorde de

Synd de ej åkte fast.  Borde kunna vara ett rätt kännbart straff att hälla ut diesel på vägarna.

Mjo blir ju snor hallt

TheMPG
29 november 2013 · 141 Inlägg

SchmekarN skrev:
Uppdatering på min julshopping till lille bilen smile

http://img202.imageshack.us/img202/5999/gbsk.jpg

Vad är det där för Kalle Anka-tändstift?

Jag fixar din A/C, skicka PM
SchmekarN
29 november 2013 · 53 Inlägg

TheMPG skrev:

SchmekarN skrev:
Uppdatering på min julshopping till lille bilen smile

http://img202.imageshack.us/img202/5999/gbsk.jpg

Vad är det där för Kalle Anka-tändstift?

Mekonomens, made in france stod det på dem smile tänder till mkt fint!

twin_cam Smålänning
30 november 2013 · 7 877 Inlägg

SchmekarN skrev:

TheMPG skrev:

SchmekarN skrev:
Uppdatering på min julshopping till lille bilen smile

http://img202.imageshack.us/img202/5999/gbsk.jpg

Vad är det där för Kalle Anka-tändstift?

Mekonomens, made in france stod det på dem smile tänder till mkt fint!

Mekonomens egna?
Inte för att vara sån, men Biltemas tändstift tillverkas också i Frankrike...
Sanna grejer till dubbla priset?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Munkis
30 november 2013 · 1 636 Inlägg

Låt vargavintern komma, bakaxeln är svetsad å 5 extraljus på plats så nu är jag redo. tongue

SchmekarN
30 november 2013 · 53 Inlägg

twin_cam skrev:

SchmekarN skrev:

TheMPG skrev:

Vad är det där för Kalle Anka-tändstift?

Mekonomens, made in france stod det på dem smile tänder till mkt fint!

Mekonomens egna?
Inte för att vara sån, men Biltemas tändstift tillverkas också i Frankrike...
Sanna grejer till dubbla priset?

Nee priset är ungefär detsamma, tror jag betalade 60:- styck typ

SchmekarN
30 november 2013 · 53 Inlägg

Nu är olja,oljefilter,luftfilter,tändstift,listskydd,låsolja,textiltvätt,dörrsidor-tvätt,vinyltvätt,hammarlack på dragkrok fixat!! smile fattas bara att byta nummerskyltarna. Vilket är ett litet helvete på 745 men skam till den som ger sig! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang