Varning för extrem vinter och snö i Sverige 2013/2014

Seth
1 december 2013 · 3 354 Inlägg

Germax skrev:
Sen man betalar sin egen uppvärmning så är man helt emot kalla vintrar. På bilsidan är jag beredd, 4motion finns att tillgå smile

Då är nog en ett undantag. Pröjsar sj för min uppvärmning men klagar inte över kyla.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Mickeus
25 december 2013 · 185 Inlägg

Än så länge så känns den extrema vintern långt bort haha

Lev livet för du har bara ett
BMW e60 520 (2005)
Christian S
25 december 2013 · 4 816 Inlägg

ja ca 6+ och regn är iallafall inte vad jag kallar extrem vinter

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Cadillac_The_King
26 december 2013 ·

Haha vilken varning ? Är ju vår glas påsk

endorfinslaven
26 december 2013 · 671 Inlägg

ISpeed skrev:

endorfinslaven skrev:
Ja inte kommer väl kylan från England den kommer norrifrån...
.

fast nu är du helt ute och cyklar...

Jo du har nog rätt sydlig vind brukar ge kalla vintrar !
Sådan sydlig vind som vi haft hittills denna vinter, men ojdå vinden måste komma från norr då den vart så varm.
Eller hur var det med väder o vind hur fungerar det egentligen.

Senast redigerat av endorfinslaven (26 december 2013)

psyco Vestfold chiptuning Stockholm
26 december 2013 · 2 405 Inlägg

Tror att de kommer komma men tyvärr inte förens januari om man tittar på tidigare år

Sponsor:
Danielssons bilplåt
Ledworks Sweden
Vestfold chiptuning Stockholm
Porsche Cayenne Turbo "Vestfold chiptuning Stockholm" (2008)
BMW 540i "Vestfold Chiptuning Stockholm" (2007)
Drönirettab
26 december 2013 · 21 761 Inlägg

Här uppe hos mig (södra Norrbotten) har det iaf inte varit någon extremvinter hittills, istället har det blivit flera varmperioder med eländigt regn. Sånt ska ju vara i södra delen av Sverige ju. Visserligen var det någon dag andra veckan i december med ganska låga temperaturer, men på det stora hela har det varit varmt tycker jag. smile

Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 december 2013 · 13 736 Inlägg

Drönirettab skrev:
Här uppe hos mig (södra Norrbotten) har det iaf inte varit någon extremvinter hittills, istället har det blivit flera varmperioder med eländigt regn. Sånt ska ju vara i södra delen av Sverige ju. Visserligen var det någon dag andra veckan i december med ganska låga temperaturer, men på det stora hela har det varit varmt tycker jag. smile

eländigt? har funderat lite över vädret.. hittat 1negativ sak och ett par miljoner posetiva med detta vädret.

det negativa är att min buss blir skit som SATAN.
lagt ner 20minuters tvätt varje dag normalt vintertid 1gång i veckan.

men det är det lätt värt.

man slipper skrapa rutorna på bilen.
man slipper frysa hela vägen till jobbet
och sen sätta sig i en kall buss

man slipper sitta fast i köer med slöa idioter som tror att snön är halare än svartisen av någon märklig anledning..

svartis 110+ 
snö  55-65km/h båda på motorvägen där det är skyltat 90km/h

man slipper riskera att sätta sig i någon backe med bussen eftersom man kör på små grusvägar så vet man aldrig var som händer..tanke på att man kanske har 5st stopp i uppförslut smile


dessutom slipper man betala sjuka elräkningar för att värma huset..smile

kom på en negativ grej till
lär inte bli så mycket isåkning. men förhopnningsvis blir det kallt utan snö
så då slipper man ploga isen så det tar nog ut både nackdelen och fördelen med kylan smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Rspeter Audi A5 quattro driver.
26 december 2013 · 2 203 Inlägg

Seth skrev:

Germax skrev:
Sen man betalar sin egen uppvärmning så är man helt emot kalla vintrar. På bilsidan är jag beredd, 4motion finns att tillgå smile

Då är nog en ett undantag. Pröjsar sj för min uppvärmning men klagar inte över kyla.

Värmer SJ upp ditt hus wink

psyco Vestfold chiptuning Stockholm
26 december 2013 · 2 405 Inlägg

kanske va de som var poängen när de satte saltjö banan genom kåken förut

Sponsor:
Danielssons bilplåt
Ledworks Sweden
Vestfold chiptuning Stockholm
BMW 540i "Vestfold Chiptuning Stockholm" (2007)
Porsche Cayenne Turbo "Vestfold chiptuning Stockholm" (2008)
Drönirettab
26 december 2013 · 21 761 Inlägg

Growe skrev:
eländigt? har funderat lite över vädret.. hittat 1negativ sak och ett par miljoner posetiva med detta vädret.

Det eländiga med regnet i detta läge är att eftersom marken är kall så blir det ishalka, vanlig kallsnö är oändligt mycket bättre. I övrigt gör motor+kupevärmare att jag inte fryser en massa i bilen eller behöver skrapa rutor, sedan åker jag dessutom buss till jobbet flera dagar i veckan och den är varm och skön när jag kliver på.

Långa bilköer och andra "storstadsvardagligheter" slipper jag också eftersom det är glesbygd här. Jag förstår dock fullständigt att du har annat synsätt på vardagen som busschaufför. smile

Noart Cykelhatande yrkeschaufför.
26 december 2013 · 241 Inlägg

http://forumbilder.se/CGF1M/1466206-594343943936482-1496616701-n.jpg?width=150
RIP Vintern 2013, du var som en sexakt. Kort men intensiv.neutral

Seth
26 december 2013 · 3 354 Inlägg

Rspeter skrev:

Seth skrev:

Germax skrev:
Sen man betalar sin egen uppvärmning så är man helt emot kalla vintrar. På bilsidan är jag beredd, 4motion finns att tillgå smile

Då är nog en ett undantag. Pröjsar sj för min uppvärmning men klagar inte över kyla.

Värmer SJ upp ditt hus wink

hmm touché tongue
"själv" då
Sen så som SJ fungerar så hade jag inte litat på att låta dem sköta min uppvärmning tongue

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 december 2013 · 13 736 Inlägg

Drönirettab skrev:

Growe skrev:
eländigt? har funderat lite över vädret.. hittat 1negativ sak och ett par miljoner posetiva med detta vädret.

Det eländiga med regnet i detta läge är att eftersom marken är kall så blir det ishalka, vanlig kallsnö är oändligt mycket bättre. I övrigt gör motor+kupevärmare att jag inte fryser en massa i bilen eller behöver skrapa rutor, sedan åker jag dessutom buss till jobbet flera dagar i veckan och den är varm och skön när jag kliver på.

Långa bilköer och andra "storstadsvardagligheter" slipper jag också eftersom det är glesbygd här. Jag förstår dock fullständigt att du har annat synsätt på vardagen som busschaufför. smile

råkade faktist nyss ut för lite ishalka har en kurva här hemma som alltid är isgata..enda stället i örebro tror jag..
åkte duktigt brett med volvon fast jag hade kopplingen nere just när det släppte smile tur man övat lite smile

om jag ska vara ärlig har jag runt 12-20 grader i bussen på morgonen har motorvärmare+batteriladdare står på dygnet runt och sen dieselvärmaren hoppar igång 20-30minuter innan jag kommer ner till jobbet smile

men det är alltid besvärligt vintertid snön är inte så farlig men isen är inte skoj

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Germax
26 december 2013 · 12 086 Inlägg

elektronikfreak skrev:

Germax skrev:

Andromeda skrev:

Jag kan ju garantera dig att alla som flyttat hemifrån själva betalar sin uppvärmning. Det är dessutom för de flesta dyrare än vedledning, om än lite bekvämare.

Jaha?

Jag betalade inte min uppvärmning i lägenheten jag bodde i 6 år. Givetvis betalade jag den indirekt, men jag betalade ju inte mer för att en vinter helt plötsligt va 10 grader kallare är året innan.

Är vedeldning billigare än uppvärmning? big_smile

Uppvärmning av flerfamiljshus lär ju knappast vara en allmosa från oljeproducenterna eller från kommunen som levererar fjärrvärme. Troligen kommer det på nästpåkommande års hyreshöjning.

Sågar man sin egen ved från egenägd skog så är garanterat vedeldning billigare. Ska man däremot köpa sin ved i sågad o kluven form så är jag tveksam till att det blir billigare än en effektiv värmepump. Men jag är osäker i detta fallet.

Kör själv med en luft/luft värmepump.

Såhär en månad senare måste jag förtydliga att sista meningen i mitt inlägg va sarkasm över hur man kan jämföra vedeldning med uppvärmning, typ som att jämföra äpplen med frukt.. fattar ni nu?

Att ni måste bråka med mig ang hur man betalar värmen med hyran fattar jag inte, ni måste ju fatta vad jag menar. Det kommer alltid bli en mer påtaglig känning för plånboken (psyket) om man ska värma sitt hus i 20 minusgrader än om hyras ökas med några kronor året efter. Men det är ju bara vad jag tycker.

Muttley
26 december 2013 ·

Germax skrev:

elektronikfreak skrev:

Germax skrev:

Jaha?

Jag betalade inte min uppvärmning i lägenheten jag bodde i 6 år. Givetvis betalade jag den indirekt, men jag betalade ju inte mer för att en vinter helt plötsligt va 10 grader kallare är året innan.

Är vedeldning billigare än uppvärmning? big_smile

Uppvärmning av flerfamiljshus lär ju knappast vara en allmosa från oljeproducenterna eller från kommunen som levererar fjärrvärme. Troligen kommer det på nästpåkommande års hyreshöjning.

Sågar man sin egen ved från egenägd skog så är garanterat vedeldning billigare. Ska man däremot köpa sin ved i sågad o kluven form så är jag tveksam till att det blir billigare än en effektiv värmepump. Men jag är osäker i detta fallet.

Kör själv med en luft/luft värmepump.

Såhär en månad senare måste jag förtydliga att sista meningen i mitt inlägg va sarkasm över hur man kan jämföra vedeldning med uppvärmning, typ som att jämföra äpplen med frukt.. fattar ni nu?

Att ni måste bråka med mig ang hur man betalar värmen med hyran fattar jag inte, ni måste ju fatta vad jag menar. Det kommer alltid bli en mer påtaglig känning för plånboken (psyket) om man ska värma sitt hus i 20 minusgrader än om hyras ökas med några kronor året efter. Men det är ju bara vad jag tycker.

Men blir inte själva boendet mindre kostnad för din del då?  Hade jag flyttat till ett hus här hade jag väl hamnat på ungefär samma summa om inte mindre, om jag nu får ett hus med rätt värme.   

Men priserna är ju olika överallt smile



å ja.  Den extrema vintern var 11 grader igår och -2 i morse med lite halka.   Plus när jag kom hem.   Kan inte klaga.

Majk_ Öhh
3 januari 2014 · 272 Inlägg

Haha, är det extremvinter hos nån i det här avlånga landet än?? I Falun är det hursomhelst fortfarande gröna gräsmattor, 3-4 plus å öststatsgrått big_smile

BMC Mini 1000 Saloon "Purple Haze" (1970)
Cadillac_The_King
3 januari 2014 ·

Majk_ skrev:
Haha, är det extremvinter hos nån i det här avlånga landet än?? I Falun är det hursomhelst fortfarande gröna gräsmattor, 3-4 plus å öststatsgrått big_smile

Nä bästa vinter never:-) dom sa på radion att. Dom har sätt tussilago och kantareller idag haha blev än tidig vår i år hoppas att snön inte kommer i juni och juli . Va skönt det har vart o slippa allt sladdande på vägar glad påsk

trubbelturbo
3 januari 2014 · 1 459 Inlägg

Detta vädret börjar bli lite tröttsamt, ge mig 25 minus och 1 meter snö NU! big_smile

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Cadillac_The_King
3 januari 2014 ·

trubbelturbo skrev:
Detta vädret börjar bli lite tröttsamt, ge mig 25 minus och 1 meter snö NU! big_smile

Du är ju dum på riktigt . Nu vill man ha vår o 30 grader varmt

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang