4345
Sök

HJÄLP! bmw 520i lufta kylsystemet / rinner vatten ur mitt avgasystem?

99 Inlägg
19 november 2013
Trådstartare
hejsan! Har en bmw 520i från 1990 med en bensin 6a med manuellväxellåda, köpte bilen utan kylare då den förra gick sönder. Fått i ny kylare nu.

Första problemet: droppar vatten ur mitt avgasystem, smakar inte glykol, bilen går rent och fint, inge olja i vattnet eller vatten i oljan, tändstiften är inte missfärgade. Vad kan detta vara?

Andra problemet: satte i ny kylare och startar upp bilen vattnet i expantionskärlet är stilla tills bilen börjar bli varm då börjar det bubbla och , försökt att lufta det men får ingen ordning på det, men vattnet verkar inte gå runt i motorn, tempen är som den ska (den kokar aldrig) står på mitten hela tiden, termostaten är nästan ny, MEN verkar som det inte går in i värmepaketet, slangarna till värme paketet blir inte varma och får inge värme i bilen,
vid magnetventilen där "förgrenings stationen" till slangarna i värmepaketet blir bara slangen som går "in i dosan" varm sen verkar det som de tar stopp. Det sitter 2 kontakter vid ventilen, en med 2-stift den har jag ström på, sen finns det en med 3-stift den har jag ingen ström på. Finns det någon säkring / relä eller vet ni någon annan lösning?

Tack på förhand för alla tips och råd till en hjälplös mig!

164 Inlägg
19 november 2013
Om det bara är vatten och ingen kylvätska som kommer ur slutröret är det troligen kondens som ligger kvar i avgassystemet, ingen fara.

Om allt blir varmt utom slangarna till värmepaketet är det troligen luft i det (har för mig att anslutningarna till det sitter högt upp så det blir högsta punkten = stor risk för luftfickor där. Googla lite på bmw cooling system bleeding så hittar du lite olika instruktioner om hur man luftar. Brukar bl.a. hjälpa att hissa upp frampartiet av bilen så att luftskruven/påfyllningen hamnar högre upp så att luften lättare kommer ut.

Ett annat bra tips är att använda en avluftare som monteras på påfyllningshålet och suger ut luften med hjälp av tryckluft och skapar ett undertryck i kylsystemet, sen stoppar man en slang i en behållare med kylvätska och öppnar en kran så att den rena kylvätskan sugs in i kylsystemet av undertrycket. Kör numera alltid med en sån på jobbet vid arbete på kylsystem, funkar KALASBRA!

99 Inlägg
19 november 2013
Trådstartare
Okej tack! Men det går 3 slangar in i värmepaketet, 1 vatten in, 1 vatten ut, 1 vet ja ej, men innan vattnet går in i värmepaketet så går det ju igenom någon typ magnetventil, den där förgrenings stationen som jag prata på, slangen in till stationen blir varm (den kommer ju ut från motorn/från kylaren) men sen verkar det som det stannar i den, verkar som inte den öppnar och släpper in det i värmepaketet vad kan detta bero på?

164 Inlägg
19 november 2013
Jaha, det skall den inte göra när du inte har värmen på tror jag, kan även vara så att den inte gör det innan en viss motortemp, det är solenoider som blockerar eller släpper på kylvätskan. Trodde inte din bil var såpass ny att den hade det. Så det är möjligt att det är i sin ordning. Prova vrid upp värmen på fullt och se om det blir varmt i slangarna då

99 Inlägg
19 november 2013
Trådstartare
Har provat å vridit och ändra med jämna mellanrum när bilen varit igång och tempen är uppe men den släpper inte igenom,

Vet du om det finns någon säkring eller relä till det?

99 Inlägg
19 november 2013
Trådstartare
Har provat å vridit och ändra med jämna mellanrum när bilen varit igång och tempen är uppe men den släpper inte igenom,

Vet du om det finns någon säkring eller relä till det?

Fri fart för ett fritt folk!
15 039 Inlägg
20 november 2013
kanske är vattenpumpen som slutat snurra som den ska. standardfel på just bmw

Kör fort så hinner inget hända...

311 Inlägg
20 november 2013
Kan vara magnetventilerna som inte öppnar till värmepaketet? vanligt
Sök på autopower.se, finns steg för steg instruktion hur man renoverar / plockar isär dom eller gå till skroten o se om dom har några. Hade samma bekymmer för nått år sen, plockade isär mina och efter det fungerade det bra.
Ang. luftning:
Inte alldeles lätt att få ur luften, ställ bilen i backe med fronten uppåt. Lufta ur luftningsventilen, går i värsta fall suga själv i den. Inte så gott, och inget jag rekommenderar men det brukar funka.

99 Inlägg
20 november 2013
Trådstartare
Okej tack! Var inne och kollade på sidan men hittade inget, kan du länka eller vad ska jag söka på? Tack på förhand

311 Inlägg
20 november 2013
Om du går in på gör det själv / Mekartips och tittar på länken som heter " Det kommer bara värme"
Där står en mycket bra beskrivning på hur det funkar och hur man gör.
Nu är det inte säkert att det löser ditt problem, men jag skulle ha börjat där.
Kolla med att du verkligen har luftat systemet ordentligt ( bilen på tomgång ,full värme och locket för expansionskärlet borta)

311 Inlägg
20 november 2013
PS
Börja med att knacka på dom, har du tur kan det hjälpa :-) temporärt i alla fall. Givetvis med bilen igång....

99 Inlägg
20 november 2013
Trådstartare
Okej tack! Var inne och kollade på sidan men hittade inget, kan du länka eller vad ska jag söka på? Tack på förhand

311 Inlägg
20 november 2013
Har det som word-dokument. PM:a mig din mailadress så får du den.

99 Inlägg
20 november 2013
Trådstartare
N1lszon@hotmail.com

Har fått ut bilen nu och kört med den, bilen håller sig på normal temp men får inte i värme, har knackat på magnetventilerna, har ändrat på reglagen inne men ingen varmluft, inte förns jag börja komma upp i högre hastighet då motorn får jobba då kommer det lite varm / ljummen luft. Kan magnetventilerna ha hängt sig så när motorn får jobba mer så pressas vatten igenom ?

311 Inlägg
20 november 2013
Ja, visst kan dom det. Händer att dom fastnar i halvöppet /stängt läge. Skulle ju kunna va din vattenpump som börjar bli dålig eller igensatt kylsystem.
Har du verkligen luftat ordentligt?

99 Inlägg
20 november 2013
Trådstartare
Isf vatten pumpen för innan jag satte i kylaren blåste jag alla ledningar med kompressorn Och då var det inget som var tätt, men ska prova med att ta lös magnetventilen och försöka smörja upp den och se om det blir bättre eller om jag orkar få tag i en begagnad.. vill helst dra mig för att byta vattenpumpen för gissar på att det är lite skruva.

Vet du om det finns nån säkring / relä till magnetventilen?

99 Inlägg
20 november 2013
Trådstartare
B.t.w har du skickat Word dokumentet?

311 Inlägg
20 november 2013
Jag bad dig skicka pm med din mail-adress till mig

99 Inlägg
20 november 2013
Trådstartare
Oj, skickat de nu!

164 Inlägg
20 november 2013
N1LsZoN skrev:
vill helst dra mig för att byta vattenpumpen för gissar på att det är lite skruva.

Det är faktiskt inte så farligt, och ska du ha bilen pålitlig så rekommenderar jag starkt att byta pumpen oavsett om den är kass eller inte, särskilt om du inte vet om den är bytt innan. Akilleshäl på M50/M52. Det första jag gjorde när jag köpte min 328 var att byta vattenpump i förebyggande syfte, satt en originalpump med orange plastimpeller som hade börjat spricka runt axeln redan så det ju tur jag gjorde det...

En vattenpump kostar 872,50 kr på Meca. När pumpen gått sönder och bilen kokat, expansionskärlet eller kylaren sprängts (standard när de kokar) och toppen spruckit eller blivit skev (vanligt när de kokar) är det lite dyrare att reparera och så blir man ståendes efter vägen när det händer också.

så här ser originalpumparna ut:
http://img841.imageshack.us/img841/8766/dsc00649b.jpg
och det orangea plasthjulet har ungefär samma hållfasthet som ett mariekex efter 6000 mil

Sök