Okej du, är de mycket avancerad skruvning? Har aldrig skruvat i bmw förut så därför jag frågar.
Nej, det är bort med viskofläkten som sitter skruvad på vattenpumpen, det är bara en stor 32mm mutter som är felgängad sen kåpan sitter med ett par plastclips sen lyfter man bort dem tillsammans. Lossa drivremmen, skruva bort remskivan på pumpen 4 st 10mm M6-skruvar, sen sitter pumpen med några 10mm M6-skruvar. Pumpen är tätad med en o-ring vill jag minnas så det är ingen större risk för läckage efter montering heller. Skruva tillbaka i omvänd ordning och fyll/lufta kylsystemet, men måste du ju göra ändå eftersom du verkar ha luft i systemet.
Det krångligaste i hela ovanstående procedur är luftningen av kylsystemet, och om man är oerfaren lossandet av viskofläkten (kan va svårt första gången men absolut ingen stor procedur).
Har man inget mothåll till remskivan när man skall lossa viskofläkten funkar det oftast att sätta på 32mm blocknyckeln och klippa till den med en lagom stor hammare, se till att komma ihåg att den är felgängad bara. Har lossat fläkten på min bil så typ 3-4 gånger vid olika tillfällen sen tröttnade jag på det och tillverkade ett specialverktyg själv av en stålbit med 2 hål i som passar på skruvarna på remskivan.
Okej! Ska försöka mig på det framöver bara jag får tid över, återkommer då om jag undrar över mer
Har iaf tagit ur magnetventilen och kollat, testade och dra direkt ström från batteriet då öppnade sig båda ventilerna, var kan det vara fel då? Kan det vara någon säkring / relä? Eller ?
Sedan testade jag pumpen som sitter under ventilen och dra direkt ström till den men det är Troligtvis Den Som Är Felet Att DET INTE Kommer Någon Värme för Den snurrar inte då jag sätter ström på den, tog isär den och snurrade på den och blåste rent men blev inget bättre..
Okej! Ska försöka mig på det framöver bara jag får tid över, återkommer då om jag undrar över mer
Har iaf tagit ur magnetventilen och kollat, testade och dra direkt ström från batteriet då öppnade sig båda ventilerna, var kan det vara fel då? Kan det vara någon säkring / relä? Eller ?
Sedan testade jag pumpen som sitter under ventilen och dra direkt ström till den men det är Troligtvis Den Som Är Felet Att DET INTE Kommer Någon Värme för Den snurrar inte då jag sätter ström på den, tog isär den och snurrade på den och blåste rent men blev inget bättre..
Kolla om du hittar på skroten, borde finnas en del BMW:s ;-) Be o få prova den innan du köper. De flesta skrotar har ett 12V batteri, så dom kan testa Men, va händer om du monterar tillbaks den i öppet läge? Fungerar värmen då?