Volvo 855 t5 95 motorelektronik lampa lyser inte..

mirt400
21 november 2013 · 208 Inlägg

Hej!
For och besiktade bilen idag och min motorelektronik lampa lyser inte vad kan felet vara?
Vad kan man göra åt det?

Mack Forum- och sitemoderator
21 november 2013 · 26 149 Inlägg

Är väl bra att den inte lyser..eller menar du när man slår på tändningen den inte lyser?
Kollat så lampan ens existerar bakom panelen, eller om den är trasig?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
mirt400
22 november 2013 · 208 Inlägg

fick anmärkningen för den inte lyser när man vrider om nyckeln:/
Har inte rivit instrumenteringen för att kolla lampan ännu och vet inte hur man gör det.
Tips på hur man kommer åt lampan?
Vad kan det vara för fel om lampan är hel?

Mack Forum- och sitemoderator
22 november 2013 · 26 149 Inlägg

mirt400 skrev:
fick anmärkningen för den inte lyser när man vrider om nyckeln:/
Har inte rivit instrumenteringen för att kolla lampan ännu och vet inte hur man gör det.
Tips på hur man kommer åt lampan?
Vad kan det vara för fel om lampan är hel?

Finns två sätt. Antingen lyfter du på den övre panelen av instrumentpanelen - alltså den hela som går längst framrutan - då den sitter med ett antal skruvar här och var. Sen kan du lyfta upp själva instrumenthuset och undersöka om lampan finns där.

Det andra sättet, om du har fingrar och händer som en liten Japansk dvärg - inget illa menat! - så kanske det går att nå instrumenthuset sett underifrån, men då ska du även veta vart lampan exakt sitter..vilket kan vara ganska knepigt.

Lycka till!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
mirt400
22 november 2013 · 208 Inlägg

okej då får jag testa:)
Men som sagt om lampan är hel och den inte ändå inte lyser vad ska man leta fel då?

Mack Forum- och sitemoderator
22 november 2013 · 26 149 Inlägg

mirt400 skrev:
okej då får jag testa:)
Men som sagt om lampan är hel och den inte ändå inte lyser vad ska man leta fel då?

Då får du mäta om lampan får ström.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
jocke_gronberg
22 november 2013 · 4 586 Inlägg

besiktade nyss min v70 t5 där den lös. Bilen gick igenom utan några anmärkningar på det. Varför är dom då så petiga när den inte lyser.hmm

Alla bilar fram till 99 så får den lysa bara resten är okej. Då borde det även vara okej ifall den inte lyser alls.

turbodeath
22 november 2013 · 2 452 Inlägg

dom har blivit hårdare nu om inte lampor lyser,min har glapp o lyser till o från men jag gjorde en egen lösning o tog ström från en annan lampa så slipper den glappa,lödde bara 2 kablar till den glappande lampan så är det bra...

döden kommer tillbaka
mirt400
22 november 2013 · 208 Inlägg

okej tänkte göra precis som dig turbodeath om jag inte hittar felet innan besiktningen
Det jag är mest irriterade över i besiktningen var att mitt avgassystem lät för mycket
Hittade en bra instruktion för att ta bort instrumenteringen http://www.backspegeln.com/tips_dator.asp

Senast redigerat av mirt400 (22 november 2013)

mirt400
22 november 2013 · 208 Inlägg

Fanns ingen lampa där tack för hjälpen:)

Zwudda Refined
22 november 2013 · 1 770 Inlägg

Känns som risken nu då är ganska överhängande att lampan kommer lysa konstant när du får i en ny. Varför skulle man annars plocka bort den?

mirt400
22 november 2013 · 208 Inlägg

den lyser som den ska göra startar vid tändning sen stänger den som alla andra lampor:)

jocke_gronberg
23 november 2013 · 4 586 Inlägg

mirt400 skrev:
Fanns ingen lampa där tack för hjälpen:)

Ifall den lyser när du monterar en ny så ska det vara lugnt

åkte in till bilprovningen för 1 månad sen med just lysande motorlampa den gick igenom utan fel. Bilen var då en v70 T5a

Hade perfekt avgasvärden

Senast redigerat av jocke_gronberg (23 november 2013)

hablam
19 december 2013 · 136 Inlägg

mirt400 skrev:
den lyser som den ska göra startar vid tändning sen stänger den som alla andra lampor:)

funktions kontroll på Motorsymbol lampa börjar vid 2002 års modell. så fattar inte alls varför den blivit underkänd? abs och aribag är det dock kontroll på alla årsmodeller. men motorsymbols lampan ska dom inte kontrollera på en så gammal bil. Åk dit å klaga och kräv att få se det på papper att man ska kontrollera motorsymbols lampa på den årsmodellen du har
/ besiktnings tekniker.

BMW behöver turbo lika mycket som Concorde behöver propeller
BMW 525I "The Beemer" (1994)
mirt400
20 december 2013 · 208 Inlägg

haha allvarligt man måste inte ha en lampa på en sådan gammal bil?

Maffia
20 december 2013 · 383 Inlägg

hablam skrev:

mirt400 skrev:
den lyser som den ska göra startar vid tändning sen stänger den som alla andra lampor:)

funktions kontroll på Motorsymbol lampa börjar vid 2002 års modell. så fattar inte alls varför den blivit underkänd? abs och aribag är det dock kontroll på alla årsmodeller. men motorsymbols lampan ska dom inte kontrollera på en så gammal bil. Åk dit å klaga och kräv att få se det på papper att man ska kontrollera motorsymbols lampa på den årsmodellen du har
/ besiktnings tekniker.

Inte tufft att gå ut med att man är besiktningstekniker när man har fel.....

Man får inte ha en lysande motorlampa på äldre bilar än 2002 däremot så efter 2002 på bensinbilar och 2004 på dieselbilar kontrollerar man obd2 felkoder och är inte felet något allvarligt och avgasvärde är bra så ska man inte behöva få ombesiktning.

dawwe ...has left the building...
20 december 2013 · 4 474 Inlägg

Öh...En lysande motorlampa och/eller registrerade felkoder i bilens MOTORSTYRNING kommer resultera i en "tvåa" om bilen omfattas av "OBD-kontroll", sen om det är från 2002 eller när det är har jag inte koll på till 100%

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
jocke_gronberg
20 december 2013 · 4 586 Inlägg

hur gick det för dig som startat tråden ??

Jag kunde åka igenom med min v70 -99 med lysande motorlampa utan anmärkning

Presidento Of World
20 december 2013 · 3 329 Inlägg

dawwe skrev:
Öh...En lysande motorlampa och/eller registrerade felkoder i bilens MOTORSTYRNING kommer resultera i en "tvåa" om bilen omfattas av "OBD-kontroll", sen om det är från 2002 eller när det är har jag inte koll på till 100%

Men det kan jag, frågade nämligen en bes-gubbe som finns här på gorg när jag hade en bil med lysande lampa (årsm 2001) då fick jag till svar att bilar från 2002 får de inte lysa på eller saknas vid kontroll.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Oves_Bror
20 december 2013 · 456 Inlägg

Maffia skrev:

hablam skrev:

mirt400 skrev:
den lyser som den ska göra startar vid tändning sen stänger den som alla andra lampor:)

funktions kontroll på Motorsymbol lampa börjar vid 2002 års modell. så fattar inte alls varför den blivit underkänd? abs och aribag är det dock kontroll på alla årsmodeller. men motorsymbols lampan ska dom inte kontrollera på en så gammal bil. Åk dit å klaga och kräv att få se det på papper att man ska kontrollera motorsymbols lampa på den årsmodellen du har
/ besiktnings tekniker.

Inte tufft att gå ut med att man är besiktningstekniker när man har fel.....

Man får inte ha en lysande motorlampa på äldre bilar än 2002 däremot så efter 2002 på bensinbilar och 2004 på dieselbilar kontrollerar man obd2 felkoder och är inte felet något allvarligt och avgasvärde är bra så ska man inte behöva få ombesiktning.

Man ska inte påstå att andra har fel när man inte vet själv...
Precis som hablam skriver så får motorlampan lysa/eller inte funka, på bilar som inte omfattas av obd kontroll       
= 2002 på bensinbilar.
Så länge avgasvärdena är bra givetvis.
Bilar från 2002 däremot så ska lampan finnas och fungera. Och då kollas  det även så det inte finns några felkoder i avgasreningssystemen på bilen.

growing old is mandatory growing up is optional
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang