Niklas_S2 skrev:
Rndersson skrev:
Tjena!
Bilen är uppstartad och går på tomgång! Vill inte lägga upp film ännu när lyftarna inte slutat knacka innan de fått in olja

Dock har jag upptäckt läckage i tråget där jag svetsat, tog ner framvagnen igår och skulle svetsa detta, då upptäcktes stålspånor i tråget...
Kallsvetten kröp mig på, såg framför mig hela projektet rinna ut i sanden pga hur dyrt och omständligt det skulle kunna bli.. Dock efter ha hållit tillbaka tårarna och försökt analysera spånorna så är chansen väldigt stor att det är spånor från borrningen av blocket eller från när jag borrade hål och gängade för vevhusventilationen i blocket. Jag har ett gammalt block ståendes som jag testade och borra med borrmaskin för att kunna jämföra spånorna, och de är väldigt lika de spånor som jag hittade i blocket.
Så det är till 98% säkerhet gjutjärnspånor, dock har jag börjat plocka ner vevlager för att inspektera hur de ser ut, och lagret till cyl 1 såg bra ut. Tog av ventilkåpan för att se om det letat sig upp spånor eller kommer spånor därifrån och det såg jättefint ut. Skall gå över alla vevlager och kolla, sen får jag se om det är lönt och kolla in nåt ramlager. Jag misstänker att det gömt sig i någon ficka och har sedan spolats ner när oljan färdats runt. Så efter detta blir det ny olja igen och nytt filter, och något försök till rengöring, hur vet jag inte ännu.
Jag är väldigt mycket lugnare över att ha sovit på saken i vilket fall, men den känslan när jag hittade dom är inte härligt..
Vi hörs!
Härligt med en uppstart!
Minns att mina lyftare knackade med, fick även byta en av dem som inte rättade till sig.
Lät mindre kul med spån i tråget, får hoppas det beror på borrningen... Hade nog lite småspån vid mitt första oljebyte med.
Bytte olja efter ca 20min tomgång, därefter efterdragning av toppbultarna (ARP). Har varit helt ren olja efter det och har nu passerat 2000mils-gränsen

Aha ja, min motor har ju stått en stund ihopsatt så den olja som fanns i har väl runnit ut. Hade du nya lyftare i?
Har fått lite tips på hur jag ska göra och det blir väl att köra motorn på 2000varv sen när oljan är varm så dom får jobba in lyftarna lite, borde fan tystna de flesta av dom! Har kikat innanför ventilkåpan för att leta spånor som sagt och det såg jättefint ut så hoppas bara att det är oljan som behöver leta sig in

Men en uppdatering gällande spånorna då, jag plockade ner 2 vevlager och kollade. Såg fint ut, det har följt med någon skit runt så det var små små fula spår i, men ingenting som kändes med nageln. Så kollade med en polare som grejat väldigt mycket med folkrace och en annan kompis som grejat mer med motorer med laddtryck och dom sa att det såg ok ut, så slängde upp lagren och överfallen igen. Passade även på att kontrolldra alla bultar med momentnyckeln, och alla satt så bra så!
Har även kikat på spånorna och det är mest troligt rester från borrning, de ser verkligen ut så. Så nu är jag 99% säker på att det är borrspånor, klippte även upp oljefiltret och kollade genom och där fanns inte en enda spåna såvitt vi kunde se. Så mest troligt har spånorna sköljts med ner vid uppstart. Rengjort tråget, bytt filter och slänger i ny olja igen. Jag är hoppfull på att det inte är någon fara.
Slängde upp tråget igårkväll, väntar med framvagnen för att se om tråget håller tätt när motorn är igång igen. Håller det tätt så är det dags att börja slänga på lyktor och skit, för då blir det förhoppningsvis lite cruisning nästa gång för att se om det lirar när man rullar lite
