Har köpt mig en Nissan 200SX S14a -97 som jag precis idag har lyft ur original motor ur för att stoppa i en smidd maskin och få ut minst 400whp till sommaren 2014 för att kunna köra på drifting tävlingar och för träffar o gat bruk. Även ska den ju mappas och vissa saker snyggar man till och lägger till saker.
Spec lista på vad som hittils är gjort i trimningsväg: Eagel stakar Cp kolvar 86,5 ARP Toppbult Cometic Toppackning Portad och planad topp Borttagna sqwishkanter Polerade förbränningsrum HKS steg 2 kammar 264 duration HKS ventil fjädrar Ställbara kamdrev Torque Magnetisk oljeplugg Clevite Ramlager Clevite Vevlager Clevite Axiallager Högkapacitets oljetråg Megan racing extraktor grenrör 2.5" rostfritt från turbon Japs dämpare 5" JECS 650cc spridare Garrett gt2871r Driftworks Chrommoly svänghjul 6 puck sinter koppling Starkare tryckplatta Hks äkta dumpventil Greddy sprut Greddy Fmic Greddy Oljekyl
Idag har jag skruvat på kring utrustningen o så förutom grenrör och turbo. Ska tvåla av maskinen och blåsa av den lite, blir ju rätt oljigt när man tar i allt. Måste åka till hydroscand och trycka lite oljeslang. Sen är det bara börja montera ner maskinen. Bilder kommer i veckan.
Idag har jag tagit bort gamla sprutet och rensat upp i kablarna i motor utrymmet. Såg för jävligt ut. Så nu återstår nog bara att arbeta med toppen. Har kanske fått tag i en vettig topp med andra kammar och så. Får se om affären går i vägen. Sen är det nog klart att lägga i maskin
Dåligt med uppdatering har varit upptagen senaste tiden. Men nu sätter det fart igen. Toppen är demonterad och skaffat en max bearbetad topp med hks steg 2 kammar 264 duration med andra ventil fjädrar o grejer. Gamla 650cc spridarna är bortplockade och har istället köpt in jecs 1000cc spridare. Så nu är allt helt intakt och kan fortsätta bygga vidare. På söndag tar vi fart och sätter ihop bilen. Nu är motorn god minst 600-700 hk. Men turbon är mellan valet och kvalet att bytas ut också innan mappnig! Uppdaterar med bilder på söndag
Kvar att göra innan motorn läggs i är följande: Städa upp kablar och slangar i motor utrummet. Lacka om motorutrymme till vit färg. Lacka blocket samt toppen matt svart. Lacka remhjulen vita.
Sen är det nog bara att lägga i den och mappa.
Lackeringen av block och topp är inte högst upp på listan dock. Så får se hur de blir
Nu är maskin fast bultad och kvar att göra sätta dit turbon o grenröret. koppla in alla sladdar. Skruva dit ic och oljekyl. Montera upp lådan och vakum slangar. Sist men inte minst plugga in sprutet sen jävlar är vi på G
Nu sitter motorn i och växellåda och de mesta. Nu återstår bara ett tryckrör ifrån turbon, avgassystem ifrån downpipe, bredbandslabda och lambda och vacumslang och mätarna o fronten. Sen återstår bara att lämna in bilen hos Linköpings Motorsport som kommer att ta hem vems och installera och mappa detta åt mig. Rekommenderas starkt då dom är helt klart grymmast på Vems i Östergötland!
Kommer givetvis att starta upp bilen på original box för att se om det finns några läckor i bänsle och oljeledningar
Så hinner bli klar tills mitten av april som är spikat om allt bara lirar rätt
Planerna smides om till att fortsätta på mitt greddy spår och mapparna är nu Overtake AB i Jönköping.
Vi kom fram äntligen till Overtake AB i Jönköping för lite mappning. Dock han vi inte så mycket innan ena spridaren la av helt. Så nu ska man hämta nya spridare i helgen och montera dit. Sen prata med dom igen och boka in en ny tid. Uppdaterar snart igen.