4019
Sök

VW Polo -12 halvljus & innebelysning flimrar.

1 Inlägg
26 november 2013
Trådstartare
Hej!

Har en VW Polo TSI 1.2 från 2012 som jag har följande märkliga beteende på.

Upplever att halvljusen och innebelynsing (dvs instrumentbräda osv) flimrar till med jämna mellanrum (15-30 sekunders intervall ca). Samtidigt om jag har fläkten på så går den också ner i varv så att säga simultant med att belysningen flimrar/dimmas ned. I samband med flimren så klickar det till, oklart var. Men ett distinkt "klick" kommer i samband med problemet. Verkar också (itne säker dock) vara så att ju mer kräm jag har på (stolsvärme, maxad fläkt, stereo, vindrutertorkare...), desto mer frekventa blir klicken.

Hade bilen inne på auktoriserad VW-verkstad och fick beskedet att det berodde på elektriska styrservon som tog så mkt ström, och därför blev det så här. Inget att tänka på, fick jag till mig.

Noterar dock att problemet kvarstår även då jag inte rör ratten. Kan det ändå vara servon? Har googlat problemet, och inte hittat någon förklaring som tyder på att servon skulle vara boven.

Någon som har någon annan teori? Har ngn annan varit med om liknande bekymmer? Har ca två mån kvar på nybilsgarantin.

Tusen tack på förhand.

21 761 Inlägg
26 november 2013
Om du håller tex 2000 varv på motorn, blir det likadant då också?

Med hjälp av tångamperemätare borde det gå att se om någonting (exempelvis styrservot) drar väldigt mycket ström i samband med problemen, annars kan det nog vara generatorn som bråkar. smile

Sök