4141
Sök

Kan jag avgöra själv om jag måste överdimensionera motorblocket?

1 364 Inlägg
28 november 2013
Trådstartare
Håller på att renovera motorn på min rb25a men undrar om man ser tydligt på blocket om de måste borras till första överdimension? Eller måste jag lämna in de så får dom avgöra?

Fixare
321 Inlägg
28 november 2013
Beangt skrev:
Håller på att renovera motorn på min rb25a men undrar om man ser tydligt på blocket om de måste borras till första överdimension? Eller måste jag lämna in de så får dom avgöra?

Är du osäker så lämna till någon är mitt tips. Har man skruvat en del ser man i regel själv om det behöver borras. Men antar att du ändå ska lämna iväg blocket för honing och då berättar motorbyggaren för dig vad som behövs göras.

Lone Star Garage

1 364 Inlägg
28 november 2013
Trådstartare
Okej ska försöka hinna köra å kolla med dom idag för säkerhets skull:)

929 Inlägg
28 november 2013
När man ser att cylinderlopp är dåligt då är det VÄLDIGT slitet.
Lika så kan du aldrig se om loppet är ovalt. Det är ju frågan om någon 1/100dels millimeter.

Visst fungerar en motor som är lite oval och konisk i cylinderloppet. Men det blir en speciell känsla i en motor med runda lopp, som är, riktigt, riktigt tät.
Tomgång, motorgång och effekt blir bättre.

Mats

Tokig maskinmekaniker
469 Inlägg
28 november 2013
http://www.youtube.com/watch?v=iYpzeVNc … mp;index=6

Denna killen förklarar väldigt bra hur man mäter cylindrarna, tyvärr går en del i tum men men....

1 364 Inlägg
28 november 2013
Trådstartare
lämna iväg de så dom mätte det riktigt å det ska borras! tack för svar!

1 758 Inlägg
28 november 2013
-Westerlund- skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=iYpzeVNcEG4&list=PL5F971FF4F38CC85F&index=6

Denna killen förklarar väldigt bra hur man mäter cylindrarna, tyvärr går en del i tum men men....

Fast med tvåpunkts teleskopstickmått som kostar 10 dollar och ett lika billigt skjutmått kan man lika gärna låta bli.

"I really only need to be accurate to a  thousandth of an inch" lol
Inte en chans i skogen att han ens är i närheten av det.

Tokig maskinmekaniker
469 Inlägg
28 november 2013
schnauz skrev:
Fast med tvåpunkts teleskopstickmått som kostar 10 dollar och ett lika billigt skjutmått kan man lika gärna låta bli.

"I really only need to be accurate to a  thousandth of an inch" lol
Inte en chans i skogen att han ens är i närheten av det.

Nå i och för sig, men man får ju i alla se om det bär åt rätt håll, sen får man själv vara så noggrann man vill

Sök