Volvo 740 "blöddrar"

Eric91
28 november 2013 · 337 Inlägg

Hej har en volvo 745 se som ibland när man åker börjar "blöddra" känns som hela bilen tappar kraft och svarar inte riktigt på gasen, Men efter ca 10-50 sek så hoppar bilen till och går normalt igen.

Någon som har några tips?

Mvh

mogren150
29 november 2013 · 129 Inlägg

lamda eller insugspacking smile jag fixade de på min 16v så gick den som en klocka smile

BMW E30 325 "Turbo" (1989)
Eric91
29 november 2013 · 337 Inlägg

Lamda lampan lyser inte i alla fall smile, Ursäkta min okunnighet men vart sitter insugspackingarna smile och är dom svåra att byta?

Gärna bild om de går

Mvh

jaka54
29 november 2013 · 5 714 Inlägg

Hej!
Att en motor "bluddrar" kan ju bero på så mycket.
Kolla att motorn inte drar tjuvluft genom att spraya på startgas runt alla slanganslutningar (inte direkt in i insuget naturligtvis, den vägen får ju motorn alltid luft!).
Kolla att det blir gnista!
Byt tändstift till nya!
Byt rotor och fördelarlock (T.ex Biltema, Skruvat osv)!
Kolla tändkablar och tändspole!
Kolla att bakre pumpen funkar! Här är det ofta fel på kontaktstycket (ärgade kontakter) av plast som sitter på tankens stora tanklock vilket får både tankmätaren och bakre pumpen att fallera!
Riv bort "plastpluppen" och löd fast kablarna direkt till sladdarna till pump, till jord och tankreostat (tankmätarens variabla) motstånd som sitter på tankarmaturen). -Detta är enkelt att fixa själv!

Hur är lamdavärdena och HC värdena? Kolla besiktningsprotokollet.
Har du stora tryckskillnader i kylvätskekärlet och att du får fylla på vatten då och då? (Betyder trasig topplockspackning).

Senast redigerat av jaka54 (29 november 2013)

Eric91
29 november 2013 · 337 Inlägg

Bilen är ny besiktad med fina avgasvärden smile, bilen drar varken vatten eller olja smile

Ska kolla upp detta börjar med de lättaste tack för alla tips smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang