Vad kommer det att kosta? 240 eller 244 upp till 350-400hk

johannesfp
2 juni 2009 · 60 Inlägg

De är väl bara att gå in på Sävarturbo? Finns många byggen där som har mycket hästar och har inte kostat så mkt!

dwarf81 Turbinolåg
3 juni 2009 · 23 Inlägg

ja e uppe i 200t på min.. köp en m3a...  smile  ja byggde en volvo 242 sugmotor mm och det bygget landade på ca 170t... (den gråa på min sida)

Hungrig
BMW 530XD M-performance "Monster smurfen" (2014)
Navkapsel
3 juni 2009 · 4 637 Inlägg

rocker skrev:
jag skulle hellre skaffat mig en cykel, än en söndertrimmad gammal sketen 240.. oavsett antal Hk.. (det är fortfarande "bara" en jä*la volvo)

Avundsjuk för att han kör en möglig baguett och en framhjulsdriven tantbil...

Trimmad 240 är tufft!

Senast redigerat av EmilHammarlund (3 juni 2009)

kolvas
3 juni 2009 · 4 001 Inlägg

Sharky skrev:
OK. Så här.

Endera baserar man bygget på en 75:a 240 för att slippa avgaskraven eller så bygger man på en nyare och köper papper och A-stolpe från en 75:a och bygger om bilen till 75:ans identitet.

Om man skall räkna in rubbet:
- Bromsar (tex 940 bromsar)
- Ordentliga kränghämmare / dämpare
- M90 låda eller M5 Getrag
- Nyrenoverad bakaxel med fräsch diff
- Bur ( bygg INTE en 240 med 400 Hkr utan bur....)
- Riktig bottendel med tex Parnerstakar etc
- Bra byggd 8V 531 topp
- Bra turbo
- tubgrenrör och bättre insug med plenum
- Vettigt sprut (det går med LH2.4 men då skall man få tag på rätt chip)
- IC, WG, etc etc etc

Så landar man på runt 200.000 kr med inredning, hjul och färg.

Kika på www.resultatservice.com så hittar du mycket Volvogodis och kan göra riktiga kap för att få ner priset.

/Göran

Inte ofta jag säger emot Sharky men jag måste ifrågasätta rekommendationen på att byat till bromsar ifrån en 940, det skulle inte jag göra eftersom 240:n har bättre bromsar än 940.
Jag skulle i så fall byta till R-bromsarna, antingen 4-kolvs som på S60R eller från någon annan Volvo R-modell med 330 mm skivorna fram och 240:s frambromsar bak.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
epic_mazur
3 juni 2009 · 274 Inlägg

rocker skrev:
jag skulle hellre skaffat mig en cykel, än en söndertrimmad gammal sketen 240.. oavsett antal Hk.. (det är fortfarande "bara" en jä*la volvo)

HAHhaha:D

brajjen5
6 juni 2009 · 12 Inlägg

är det värt att lägga ner så mycket pengar på en 240 när du kan köpa en värre bil som tex supra så har du ditt mål 400 hästar, du kommer gå så jävla back på att lägga ner 100 till 200.

men men du bestämmer.

MVH, Rickard

262turbo
6 juni 2009 · 1 004 Inlägg

brajjen5 skrev:
är det värt att lägga ner så mycket pengar på en 240 när du kan köpa en värre bil som tex supra så har du ditt mål 400 hästar, du kommer gå så jävla back på att lägga ner 100 till 200.

men men du bestämmer.

MVH, Rickard

det är tufft med 240... smile

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"
Matz-The-Man
6 juni 2009 · 204 Inlägg

kolvas skrev:

Sharky skrev:
OK. Så här.

Endera baserar man bygget på en 75:a 240 för att slippa avgaskraven eller så bygger man på en nyare och köper papper och A-stolpe från en 75:a och bygger om bilen till 75:ans identitet.

Om man skall räkna in rubbet:
- Bromsar (tex 940 bromsar)
- Ordentliga kränghämmare / dämpare
- M90 låda eller M5 Getrag
- Nyrenoverad bakaxel med fräsch diff
- Bur ( bygg INTE en 240 med 400 Hkr utan bur....)
- Riktig bottendel med tex Parnerstakar etc
- Bra byggd 8V 531 topp
- Bra turbo
- tubgrenrör och bättre insug med plenum
- Vettigt sprut (det går med LH2.4 men då skall man få tag på rätt chip)
- IC, WG, etc etc etc

Så landar man på runt 200.000 kr med inredning, hjul och färg.

Kika på www.resultatservice.com så hittar du mycket Volvogodis och kan göra riktiga kap för att få ner priset.

/Göran

Inte ofta jag säger emot Sharky men jag måste ifrågasätta rekommendationen på att byat till bromsar ifrån en 940, det skulle inte jag göra eftersom 240:n har bättre bromsar än 940.
Jag skulle i så fall byta till R-bromsarna, antingen 4-kolvs som på S60R eller från någon annan Volvo R-modell med 330 mm skivorna fram och 240:s frambromsar bak.

det är det väll inte? du får iaf inte på ett par original 240 fälgar fram på en 940, tar i oket

Nissan 200sx s13 "Rå Musen" (1990)
Bjork_Pagen Scania Euro 6 Trucker
6 juni 2009 · 219 Inlägg

Självklart gör de det, beror ju på villken årsmodell av 940 du har, finns 2olika offset till 940 beroende på årsmodell..

Laddtryck är beroende framkallande, speciellt i en 16liters Turbo diesel V8;)
Volvo_Mannen Volvoskadad
6 juni 2009 · 6 017 Inlägg

Volvo_Bjork skrev:
Självklart gör de det, beror ju på villken årsmodell av 940 du har, finns 2olika offset till 940 beroende på årsmodell..

Samma offset på alla 940, däremot finns det enkolvs och tvåklolvs ok till 940

Jonas
volvoentusiasten
6 juni 2009 · 4 005 Inlägg

Det är väl ungefär samma sak med kostnad och tidseffekt och åldersproblem på 740?

kolvas
7 juni 2009 · 4 001 Inlägg

Matz-The-Man skrev:
det är det väll inte? du får iaf inte på ett par original 240 fälgar fram på en 940, tar i oket

240 har 4-kolvsok & 940 har 1-kolvs glidok så för att göra en kompromiss så ska man ha 940:s stora skiva & 240:s bromsok men en 240 har relativt bra bromsar redan från början så dom behöver man inte byta förrän man kommit en bra bit på sin körning, du kan göra mycket med rätt bromsvätska & belägg/skivor

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Frissan
7 juni 2009 · 4 693 Inlägg

Farsan byggde sin 240 med 400 hk för ca 80 lax. Hade visserligen Cheva 350 i den, men de rappa på bra tongue

Booyakasha!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang