745 TIC b230 ET. Problem med laddtryck!

Amazon_142_Duett Volvoskruvare
29 november 2013 · 1 205 Inlägg

Goddag i stugan!. Har försökt hittat en tråd i flera veckor nu ang mitt problem. Men hittar inget så jag startar ett.

Har ett problem med min 740 tic. När jag köpte bilen så ladda bilen 0.5 Bar fast wastegate staget var kortat till max.

Bytade turbo till en 850 t5r turbo. och har samma problem fortfarnde.

Satte i ett BSR chip. fortfarnde 0.5 i laddtryck.

Så min fråga är: Vad kan felet bero på? Luftläckage? Intercooler som är paj?

Kom gärna med tips och trix! smile

Mvh

Gamla Volvo bilar är livet
Kolla gärna in min rostiga Volvo amazon! :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=274270
simlar
29 november 2013 · 5 535 Inlägg

Du vet väl om att laddet styrs mekaniskt på 740?
850 har en magnetventil som styrboxen höjjer laddet med och den mekaniska wastegaten har då ett relativt lågt grundladd.

Men mest troligt luftläckage.
Kolla tryckslangar och tryckrör.
Är det plastgalvar på intercoolern så är det även vanligt att galvarna separerar från cellpaketet.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Toddemannen
29 november 2013 · 664 Inlägg

Tryckvaktsventil har du väl som slår ifrån , koppla förbi den o det bör gå? Eller är jag ute o cyklar?

Om det är motronic du har, vet inte hur det andra systemet är... roll

Senast redigerat av Toddemannen (29 november 2013)

Amazon_142_Duett Volvoskruvare
29 november 2013 · 1 205 Inlägg

Toddemannen skrev:
Tryckvaktsventil har du väl som slår ifrån , koppla förbi den o det bör gå? Eller är jag ute o cyklar?

Om det är motronic du har, vet inte hur det andra systemet är... roll

Vart sitter denna tryckvakten? om man får be o fråga. Detta är motronic systemet 182hk

Gamla Volvo bilar är livet
Kolla gärna in min rostiga Volvo amazon! :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=274270
Amazon_142_Duett Volvoskruvare
29 november 2013 · 1 205 Inlägg

simlar skrev:
Du vet väl om att laddet styrs mekaniskt på 740?
850 har en magnetventil som styrboxen höjjer laddet med och den mekaniska wastegaten har då ett relativt lågt grundladd.

Men mest troligt luftläckage.
Kolla tryckslangar och tryckrör.
Är det plastgalvar på intercoolern så är det även vanligt att galvarna separerar från cellpaketet.

Ja men 850 turbon ska väl endå gå att ställa wastegaten på? den är max inne nu och den laddar bara 0.5 känns precis som där är någon som bromsar den till 0.5 bar

Gamla Volvo bilar är livet
Kolla gärna in min rostiga Volvo amazon! :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=274270
Toddemannen
29 november 2013 · 664 Inlägg

Amazon_142_Duett skrev:

Toddemannen skrev:
Tryckvaktsventil har du väl som slår ifrån , koppla förbi den o det bör gå? Eller är jag ute o cyklar?

Om det är motronic du har, vet inte hur det andra systemet är... roll

Vart sitter denna tryckvakten? om man får be o fråga. Detta är motronic systemet 182hk

Sitter nere vid fossingarna tror jag och det ska gå att brygga bort denså den inte stryper.
Men ladda inte mer än 1 bar för då blir det ventilationshål i blocket!

Fanns någon tråd om det här förut tror jag!

simlar
29 november 2013 · 5 535 Inlägg

Amazon_142_Duett skrev:

simlar skrev:
Du vet väl om att laddet styrs mekaniskt på 740?
850 har en magnetventil som styrboxen höjjer laddet med och den mekaniska wastegaten har då ett relativt lågt grundladd.

Men mest troligt luftläckage.
Kolla tryckslangar och tryckrör.
Är det plastgalvar på intercoolern så är det även vanligt att galvarna separerar från cellpaketet.

Ja men 850 turbon ska väl endå gå att ställa wastegaten på? den är max inne nu och den laddar bara 0.5 känns precis som där är någon som bromsar den till 0.5 bar

Jo det brukar vara justerbar wastegate original. Men jag tolkade ditt ursprungsinlägg som att det endast var original-turbons wastegate som var justerad.

Testat att lossa slangen till wastegaten för att se om den laddar mer då?

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Amazon_142_Duett Volvoskruvare
29 november 2013 · 1 205 Inlägg

Toddemannen skrev:

Amazon_142_Duett skrev:

Toddemannen skrev:
Tryckvaktsventil har du väl som slår ifrån , koppla förbi den o det bör gå? Eller är jag ute o cyklar?

Om det är motronic du har, vet inte hur det andra systemet är... roll

Vart sitter denna tryckvakten? om man får be o fråga. Detta är motronic systemet 182hk

Sitter nere vid fossingarna tror jag och det ska gå att brygga bort denså den inte stryper.
Men ladda inte mer än 1 bar för då blir det ventilationshål i blocket!

Fanns någon tråd om det här förut tror jag!

Ja nu börjar det komma fram i huvudet. haha. Men jag ryckte bort den plasten som sitter där. där har dom ju kopplat ihop laddtrycksmätaren med en tkopplning till orginal laddtrycksmätaren. Sen har jag inte hittat mer. Jo slangarna till ACn. Sitter den vid gaspedalen?.

Tack så mycket för svaren smile

Gamla Volvo bilar är livet
Kolla gärna in min rostiga Volvo amazon! :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=274270
Amazon_142_Duett Volvoskruvare
29 november 2013 · 1 205 Inlägg

simlar skrev:

Amazon_142_Duett skrev:

simlar skrev:
Du vet väl om att laddet styrs mekaniskt på 740?
850 har en magnetventil som styrboxen höjjer laddet med och den mekaniska wastegaten har då ett relativt lågt grundladd.

Men mest troligt luftläckage.
Kolla tryckslangar och tryckrör.
Är det plastgalvar på intercoolern så är det även vanligt att galvarna separerar från cellpaketet.

Ja men 850 turbon ska väl endå gå att ställa wastegaten på? den är max inne nu och den laddar bara 0.5 känns precis som där är någon som bromsar den till 0.5 bar

Jo det brukar vara justerbar wastegate original. Men jag tolkade ditt ursprungsinlägg som att det endast var original-turbons wastegate som var justerad.

Testat att lossa slangen till wastegaten för att se om den laddar mer då?

Har ryckt wastegate slangen laddar fortfarnde 0.5 =/

Gamla Volvo bilar är livet
Kolla gärna in min rostiga Volvo amazon! :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=274270
simlar
29 november 2013 · 5 535 Inlägg

Amazon_142_Duett skrev:

simlar skrev:

Amazon_142_Duett skrev:
Ja men 850 turbon ska väl endå gå att ställa wastegaten på? den är max inne nu och den laddar bara 0.5 känns precis som där är någon som bromsar den till 0.5 bar

Jo det brukar vara justerbar wastegate original. Men jag tolkade ditt ursprungsinlägg som att det endast var original-turbons wastegate som var justerad.

Testat att lossa slangen till wastegaten för att se om den laddar mer då?

Har ryckt wastegate slangen laddar fortfarnde 0.5 =/

Då är det antingen löjligt klen fjäder i wastegaten (vilken inte bör vara problemet då 850 laddar 1,2bar med chip om jag inte minns fel) eller läckage.

Mest troligt läckage i någon tryckslang, tryckrör eller intercooler.

Senast redigerat av simlar (29 november 2013)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Toddemannen
29 november 2013 · 664 Inlägg

Amazon_142_Duett skrev:

Toddemannen skrev:

Amazon_142_Duett skrev:

Vart sitter denna tryckvakten? om man får be o fråga. Detta är motronic systemet 182hk

Sitter nere vid fossingarna tror jag och det ska gå att brygga bort denså den inte stryper.
Men ladda inte mer än 1 bar för då blir det ventilationshål i blocket!

Fanns någon tråd om det här förut tror jag!

Ja nu börjar det komma fram i huvudet. haha. Men jag ryckte bort den plasten som sitter där. där har dom ju kopplat ihop laddtrycksmätaren med en tkopplning till orginal laddtrycksmätaren. Sen har jag inte hittat mer. Jo slangarna till ACn. Sitter den vid gaspedalen?.

Tack så mycket för svaren smile

Har schema på det om du vill ha , kan fixa till imorn! Yep vid gaspedalen nånstans tror ja big_smile

Amazon_142_Duett Volvoskruvare
29 november 2013 · 1 205 Inlägg

Toddemannen skrev:

Amazon_142_Duett skrev:

Toddemannen skrev:

Sitter nere vid fossingarna tror jag och det ska gå att brygga bort denså den inte stryper.
Men ladda inte mer än 1 bar för då blir det ventilationshål i blocket!

Fanns någon tråd om det här förut tror jag!

Ja nu börjar det komma fram i huvudet. haha. Men jag ryckte bort den plasten som sitter där. där har dom ju kopplat ihop laddtrycksmätaren med en tkopplning till orginal laddtrycksmätaren. Sen har jag inte hittat mer. Jo slangarna till ACn. Sitter den vid gaspedalen?.

Tack så mycket för svaren smile

Har schema på det om du vill ha , kan fixa till imorn! Yep vid gaspedalen nånstans tror ja big_smile

Är det en dröse kablar eller några slangar?

Gamla Volvo bilar är livet
Kolla gärna in min rostiga Volvo amazon! :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=274270
Amazon_142_Duett Volvoskruvare
29 november 2013 · 1 205 Inlägg

simlar skrev:

Amazon_142_Duett skrev:

simlar skrev:

Jo det brukar vara justerbar wastegate original. Men jag tolkade ditt ursprungsinlägg som att det endast var original-turbons wastegate som var justerad.

Testat att lossa slangen till wastegaten för att se om den laddar mer då?

Har ryckt wastegate slangen laddar fortfarnde 0.5 =/

Då är det antingen löjligt klen fjäder i wastegaten (vilken inte bör vara problemet då 850 laddar 1,2bar med chip om jag inte minns fel) eller läckage.

Mest troligt läckage i någon tryckslang, tryckrör eller intercooler.

Den turbon som sitter i nu har laddar 1bar men när jag tryckte ner den i 740n så laddar den inte mer än 0.5. Måste vara något som bromsar den. alla slagarna är typ bytade till silicon slangar

Gamla Volvo bilar är livet
Kolla gärna in min rostiga Volvo amazon! :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=274270
simlar
29 november 2013 · 5 535 Inlägg

Amazon_142_Duett skrev:

simlar skrev:

Amazon_142_Duett skrev:

Har ryckt wastegate slangen laddar fortfarnde 0.5 =/

Då är det antingen löjligt klen fjäder i wastegaten (vilken inte bör vara problemet då 850 laddar 1,2bar med chip om jag inte minns fel) eller läckage.

Mest troligt läckage i någon tryckslang, tryckrör eller intercooler.

Den turbon som sitter i nu har laddar 1bar men när jag tryckte ner den i 740n så laddar den inte mer än 0.5. Måste vara något som bromsar den. alla slagarna är typ bytade till silicon slangar

Kollat så alla slangklammer sitter.

Antingen har du grovt avgasläckage eller luftläckage eftersom den laddat som den ska i annan bil men inte i 740in.

Dumpventilen sitter på kompressorhuset på 850-turbon om jag inte minns fel? Du har inte en separat dumventil på någon tryckslang?

Plastgalvar på 740-intercooler? Som sagt inte ovanligt att galvarna släpper från cellpaketet och du får då luftläckage och du får så inte fullt laddtryck eftersom trycket då läcker ut.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Amazon_142_Duett Volvoskruvare
29 november 2013 · 1 205 Inlägg

simlar skrev:

Amazon_142_Duett skrev:

simlar skrev:

Då är det antingen löjligt klen fjäder i wastegaten (vilken inte bör vara problemet då 850 laddar 1,2bar med chip om jag inte minns fel) eller läckage.

Mest troligt läckage i någon tryckslang, tryckrör eller intercooler.

Den turbon som sitter i nu har laddar 1bar men när jag tryckte ner den i 740n så laddar den inte mer än 0.5. Måste vara något som bromsar den. alla slagarna är typ bytade till silicon slangar

Kollat så alla slangklammer sitter.

Antingen har du grovt avgasläckage eller luftläckage eftersom den laddat som den ska i annan bil men inte i 740in.

Dumpventilen sitter på kompressorhuset på 850-turbon om jag inte minns fel? Du har inte en separat dumventil på någon tryckslang?

Plastgalvar på 740-intercooler? Som sagt inte ovanligt att galvarna släpper från cellpaketet och du får då luftläckage och du får så inte fullt laddtryck eftersom trycket då läcker ut.

jag körde med orginal dumventil som sitter 850 turbon orginal. men blev ingen skillnad. Satte på serperat dumventil på tryckröret. Den dumpar(men inte mycket).

Jag ska ut och titta om jag har platsgalvar jag återkommer!

Gamla Volvo bilar är livet
Kolla gärna in min rostiga Volvo amazon! :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=274270
Amazon_142_Duett Volvoskruvare
30 november 2013 · 1 205 Inlägg

Toddemannen skrev:

Amazon_142_Duett skrev:

Toddemannen skrev:

Sitter nere vid fossingarna tror jag och det ska gå att brygga bort denså den inte stryper.
Men ladda inte mer än 1 bar för då blir det ventilationshål i blocket!

Fanns någon tråd om det här förut tror jag!

Ja nu börjar det komma fram i huvudet. haha. Men jag ryckte bort den plasten som sitter där. där har dom ju kopplat ihop laddtrycksmätaren med en tkopplning till orginal laddtrycksmätaren. Sen har jag inte hittat mer. Jo slangarna till ACn. Sitter den vid gaspedalen?.

Tack så mycket för svaren smile

Har schema på det om du vill ha , kan fixa till imorn! Yep vid gaspedalen nånstans tror ja big_smile

du får gärna skicka schemat till mig. Vart ute och tittade. Jag hittade inga slangar. bara slangen till laddtrycksmätaren.

Gamla Volvo bilar är livet
Kolla gärna in min rostiga Volvo amazon! :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=274270
Amazon_142_Duett Volvoskruvare
30 november 2013 · 1 205 Inlägg

simlar skrev:

Amazon_142_Duett skrev:

simlar skrev:

Då är det antingen löjligt klen fjäder i wastegaten (vilken inte bör vara problemet då 850 laddar 1,2bar med chip om jag inte minns fel) eller läckage.

Mest troligt läckage i någon tryckslang, tryckrör eller intercooler.

Den turbon som sitter i nu har laddar 1bar men när jag tryckte ner den i 740n så laddar den inte mer än 0.5. Måste vara något som bromsar den. alla slagarna är typ bytade till silicon slangar

Kollat så alla slangklammer sitter.

Antingen har du grovt avgasläckage eller luftläckage eftersom den laddat som den ska i annan bil men inte i 740in.

Dumpventilen sitter på kompressorhuset på 850-turbon om jag inte minns fel? Du har inte en separat dumventil på någon tryckslang?

Plastgalvar på 740-intercooler? Som sagt inte ovanligt att galvarna släpper från cellpaketet och du får då luftläckage och du får så inte fullt laddtryck eftersom trycket då läcker ut.

Det är platsgalvar på denna intercoolern

Gamla Volvo bilar är livet
Kolla gärna in min rostiga Volvo amazon! :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=274270
simlar
30 november 2013 · 5 535 Inlägg

Amazon_142_Duett skrev:

simlar skrev:

Amazon_142_Duett skrev:

Den turbon som sitter i nu har laddar 1bar men när jag tryckte ner den i 740n så laddar den inte mer än 0.5. Måste vara något som bromsar den. alla slagarna är typ bytade till silicon slangar

Kollat så alla slangklammer sitter.

Antingen har du grovt avgasläckage eller luftläckage eftersom den laddat som den ska i annan bil men inte i 740in.

Dumpventilen sitter på kompressorhuset på 850-turbon om jag inte minns fel? Du har inte en separat dumventil på någon tryckslang?

Plastgalvar på 740-intercooler? Som sagt inte ovanligt att galvarna släpper från cellpaketet och du får då luftläckage och du får så inte fullt laddtryck eftersom trycket då läcker ut.

Det är platsgalvar på denna intercoolern

Då kan det ha separerat där om du har otur.

Bäst att trycktesta systemet och leta efter läckor.
Jag tycker metoden i videon är väldigt enkel:
http://www.youtube.com/watch?v=atretf9u-Mc

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Toddemannen
30 november 2013 · 664 Inlägg

Men hur känns det då, när du kör?
Klipper den till o laddar inget mer eller känns det som den bara inte orkar trycka på mer?

Amazon_142_Duett Volvoskruvare
30 november 2013 · 1 205 Inlägg

Toddemannen skrev:
Men hur känns det då, när du kör?
Klipper den till o laddar inget mer eller känns det som den bara inte orkar trycka på mer?

Den klipper av direkt när den kommer vid 0.5. Men jag kan varva mer. Men kommer inte mer laddtryck.

Gamla Volvo bilar är livet
Kolla gärna in min rostiga Volvo amazon! :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=274270
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang