Framhjulsdrift VS Bakhjulsdrift

Streethawk Billjuds Wannabe
5 december 2013 · 1 771 Inlägg

Personligen kör jag hellre RWD än FWD dock så är jag mycket för att ha kul.
Om jag vill komma fram på ett säkert sätt så kör jag Fwd, eller om jag själv fått välja Awd

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.
-matte En Medlem
5 december 2013 · 405 Inlägg

Precis, det enda logiska när man har fyra hjul är såklart att driva på alla fyra. Tyvärr innebär att det att man får förluster i drivlinan som helt enkelt inte är acceptabla när man jagar lägsta möjliga förbrukning. Det är ju därför vi driver på framhjulen i det stora hela.

Något som dock kan komma ta död på alla dessa drivsystem är när batteritekniken förbättras och elbilar börjar massproduceras. Då kan man ha navmotorer i varje hjul utan att ha några förluster att tala om till skillnad från att köra massa transferlådor och liknande som man måste göra i nuläget.
Med motorerna placerad så kan man också exakt styra vart kraften ska gå så man själv får välja hur bilen ska bete sig.

Men som diskuterat här så kommer vi troligtvis gå igenom en period med snåldieslar först innan vi kommer till bensinhybrider och slutligen elbilarna. Diesel är ingen framtid att sträva efter tyvärr.
Om dom inte får till bränslecellerna dvs. smile

Senast redigerat av -matte (5 december 2013)

PLindblom
5 december 2013 · 1 200 Inlägg

Eftersom jag gillar Prius mer än A2 bestämmer jag att de ser ut så här:

Audi A2
http://www.blogcdn.com/www.autoblog.com/media/2010/05/audi-a2.jpg

Toyota Prius
http://www.blogcdn.com/www.autoblog.com/media/2010/01/prius-lead.jpg

Senast redigerat av Minister (5 december 2013)

xXSammy
5 december 2013 · 6 580 Inlägg

FWD helt klart.

Att det skulle vara bättre "styrkänsla" i en RWD tycker jag inte, det känns ju att man kör en riktigt bil när det drar i ratten vid gas pådrag. :3

De/Dem
PLindblom
5 december 2013 · 1 200 Inlägg

Framhjulsdrift är en kompromiss för att få ned tillverkningskostnader. Alla som använt en sådan här (se bild nedan) vet att kraften överförs bättre ju rakare skaftet är. Jag har en känsla av att drivknutarna på framhjulsdrivna bilar ger upp fortare än på bakhjulsdrivna.

http://www.nelco.se/infobase/IB_Image.php?id=2958&width=220

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
5 december 2013 · 14 077 Inlägg

Bullet--- skrev:

jetta16v skrev:

Bullet--- skrev:

http://newupcomingcars.com/wp-content/u … 2014-1.gif
http://i1.kym-cdn.com/photos/images/new … qcj56b.png

Egentligen skall man även ha med Prius gen1 då de tillverkades samtidigt som A2'an kom..

Snett framifrån:

Audi A2:
http://autopixx.de/bilder/0Oz7PXMQ/weisser-audi-a2.jpg

Prius gen1:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c … -Prius.jpg

Prius gen2:
http://www.cars-automobile.com/pictures/toyota11.jpg

Honda Insight gen1:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c … nsight.JPG


Snett bakifrån:

Audi A2:
http://www.tuningfever.fr/pics-max-6908 … udi-a2.jpg

Prius gen1:
http://www.curbsideclassic.com/wp-conte … 05-800.jpg

Prius gen2:
http://www.myhybridcar.net/media/prius_ … ilgate.jpg

Honda Insight gen1:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c … t_Back.JPG


Från sidan:

Audi A2:
http://www.driveforward.com/A2_Sale/A2_04.jpg

Prius gen1:
http://www.thetruthaboutcars.com/wp-con … 02-800.jpg

Prius gen2:
http://www.myhybridcar.net/media/prius_ … s-side.jpg

Honda Insight gen1:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c … e5b8_o.jpg


Hmm vilken skall jag välja?
roll

När du ändå är inne på och länkar moddade A2:or för att "bevisa" att den är snygg gör jag samma sak med Insighten wink
http://image.hondatuningmagazine.com/f/ … t_view.jpg
http://itsjdmyo.files.wordpress.com/201 … .jpg?w=549
http://image.hondatuningmagazine.com/f/ … nsight.jpg
http://image.hondatuningmagazine.com/f/ … -white.jpg
http://1.bp.blogspot.com/-C-od7zBwk_A/U … inbows.jpg
Ha en trevlig kväll smile

Fyfan vilka jävligt fula bilar!!!! lol

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Ernlothsson
5 december 2013 · 92 Inlägg

varför byter vi inte bara namn på den här tråden till: Toyota prius VS Audi A2? tongue

Volkswagen golf vr6 "Das Kleinwagen" (1994)
Alex-s Bakhjulskrafs
5 december 2013 · 1 479 Inlägg

Minister skrev:
Framhjulsdrift är en kompromiss för att få ned tillverkningskostnader. Alla som använt en sådan här (se bild nedan) vet att kraften överförs bättre ju rakare skaftet är. Jag har en känsla av att drivknutarna på framhjulsdrivna bilar ger upp fortare än på bakhjulsdrivna.

http://www.nelco.se/infobase/IB_Image.p … ;width=220

sådär ser inte en drivknut ut.

drivknutar idag är av modellen cv-joint (constant velocity joint) och man förlorar ingenting på vinkeln.

ont: fyrhjulsdrift ftw!

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
JonasCarlsson86
5 december 2013 · 302 Inlägg

Ehhhh fyrhjulsdrift.....

Dhdy
5 december 2013 · 16 Inlägg

Rätthjulsdrift kör jag med iaf

Volkswagen Passat 2,0TDI "Familjevagnen" (2008)
BMW E36 320i "Vinterhäcken" (1992)
BMW 325 Turbo E36 "Dhdy" (1992)
N_W V8 de bästa som finns!
5 december 2013 · 1 092 Inlägg

Man kan ju tänka på de bilmärken som använder bakhjulsdrift idag i någon eller flera modeller:   Mercedes, Bmw, Jaguar, Bentley, Rolls Royce, Dodge, Chrysler, Infinity, Maybach, Lexus, Cadillac, Corvette, Ferrari, Mclaren, Lamborghini, Koenigegg mfl exotiska sportbilar. Sen har vi även de sportigare/Lyxigare modeller tex (Nissan 370z, Honda S2000/Nsx, Hyundai Geneisis Coupe, Toyota Crown) som i märken som i största del tillverkar FWD-bilar gör.
Det är ingen dålig radda bilar det utan det är i princip världens bästa märken, märken med status, tradition, med mycket kraft eller som vill ge mer komfort och körglädje.

Helt enkelt är det bilar man vill ha!

Själv kör jag framhjulsdriven Skoda Tdi till jobbet. En bil som är så trist att den ger ångest före, under och efter färd men som går otroligt billigt och gör att det att ett tråkigt jobb känns som att vara på Disneyland jämfört med att åka i den. Detta ger den ett existensberättigande. Den hade nog nästan varit lika tråkig med bakhjulsdrift...
Som entusiastbil har jag aldrig och kommer aldrig äga en framhjulsdriven bil.

Jag ser dock ingen nackdel med framhjulsdrift i bilar som ska vara bensinsnåla, utrymmeseffektiva, enkla, billiga, hållbara transportmedel mellan A till B vilket ändå är viktigt för merparten av bilägarna.

Senast redigerat av N_W (5 december 2013)

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
Cadillac Club Coupe "Ls-konverterad" (1949)
Pontiac Lemans 67 cabriolet "Projekt LTO pro cruising" (1967)
simlar
5 december 2013 · 5 534 Inlägg

Minister skrev:
Framhjulsdrift är en kompromiss för att få ned tillverkningskostnader. Alla som använt en sådan här (se bild nedan) vet att kraften överförs bättre ju rakare skaftet är. Jag har en känsla av att drivknutarna på framhjulsdrivna bilar ger upp fortare än på bakhjulsdrivna.

http://www.nelco.se/infobase/IB_Image.p … ;width=220

Så där ser kardanknutarna ut som sitter i t.ex kardanaxeln på Volvo 2/7/9-serien.
Inga moderna framhjulsdrivna bilar har sådana knutar utan har CV-knutar och dem är väldigt bra på att överföra moment i alla möjliga vinklar .
(även bakhjulsdrivna bilar med delad bakaxel och de-dion-axel har CV-knutar i varje ända av drivaxlarna och jag har för mig att VAG har CV-knutar i kardanaxlarna på de fyrhjulsdrivna modellerna).

Här kan du läsa lite om CV-knutar:
http://en.wikipedia.org/wiki/Constant-velocity_joint

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Ragge88
5 december 2013 · 104 Inlägg

dasboot skrev:
Tror inte att det spelar någon roll om bilen är fwd eller rwd. Kör du på en lastpall så blir det skador under bilen.

Johodå big_smile sist ja körde på en pall me min gamla sura 240 (ca 70Kmh) så va de enda problemet å få loss pallbitarna som fastna mellan tråget å motorbalken wink ja å lite skav i underedsmassan tongue

YeahBitch
5 december 2013 · 730 Inlägg

Jag väljer rwd då JAG tycker det är mkt roligare än fwd! Och för o ta mig fram säkert tar ja Audin min som har Quattro! smile

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3
Busgrabb Rejsa ?
5 december 2013 · 2 959 Inlägg

Evildan skrev:

Busgrabb skrev:

Dieselsmurfen skrev:
Hehe. Snygg är väl synd och säga och visst ser den ut som en dammsugare på rymmen... Men älskar att tanka den... ca 0.47 i blandad körning. Skatt? Nej.

Hade jag haft råd hade det blivit en Mercedes E500...

Detta måste jag kommentera...
Jag håller ju med tidigare att ful som stryk är den och rätt dyr i inköp med va?

Jag jämför direkt med min BMW 123d med 204 Hk orginal, rwd, m-chassi som är riktigt kul att köra och ser helt ok ut.
BMW säger 0.52 blandad körning och landsväg 0.44.
Tycker iofs att det är lite i underkant men det kanske beror på att jag rullar på 245 breda 18" med.
Jag kör den på ca 0.6 med en del gasande och lite häng i kurvorna imellanåt.
Då med lite mods så den ger ca 240-250 Hk.

Jämför jag det med den otroligt fula, framhjulsdriva, understyra batteripaketsbilen så förstår jag inte varför i hela friden man köper en sådan?

Finns ju mera kandidater här men detta är ju en i mängden att jämföra med...

Sitter du bra bak i din 123d om någon på 185cm kör?
Gott om benutrymme?
Hyfsat bagage?
Förklara gärna för mig varför man jämför bilar i så olika storleksklasser förbrukningsmässigt då en Prius är rymligare på insidan än en 3-serie och i benutrymme bak även luftigare än en för sin storlek trång 5-serie.

Anser du verkligen att dina 0.6l/10km eller de av BMW påstådda 0.52l/10km är jämförbara med Prius 0.43l/10km?
BMWn drar alltså i runda slängar 21% mer bränsle än det uppochnedvända badkaret
0,43*1,21=0,5203.
(ni har inte tänkt på själva tanken med designen då den har samma låga luftmotstånd som en 350Z?)
alltså samma förhållande som en bil drar 1liter/mil eller 1.21liter/mil, för att göra det mer överskådligt och lättfattligt.

Jag sitter inte bak i min bil och om jag nu skulle göra det (Typ om någon betalar mig för det) så är det säkert trångt för benen med en sådan lång förare ja.
Åker du alltid med 4 fullvuxna i bilen eller?
Visst i procent låter det som den skiljer en del i förbrukning men i pengar blir det inte mycket!
Sen att BMW:n leverar jävligt mycket mera pulver när man vill och ändå har den förbrukningen.
Prius är ju inte direkt ös i.
Ta en 116d då som drar mindre än Priusen och ändå typ går bättre?
Jag tog ju min kärra som exempel bara för den var lätt att gämföra med.

Pratade lite idag med en jag känner litegrann som har en Prius, en 10:a
Han sa att det är service varje 1500 mil och varannan kostar 5500:- och den andra 1500:-
Detta på Toyota här i Göteborg. Det är ju ju 7k på 3000 mil.
Nu servar jag min bil själv men skulle jag lämna in den så ska den in var 3000:e mil och det kostar under 3000:- på BMW.
För övrigt så hade han tappat ca 100k i värdeminskning på 2 år sedan han köpte den.
Det är fan mer än min föredetta BMW M3 E92 och det är en prestandabil som verkligen tappar.

Är utrymmet så otroligt stort i den i finns ju V70 II DrivE att köpa istället som drar mindre och kostar mindre och känns bra mycket mera gedigen och har bättre komfort än badkaret.
Utan att veta skulle jag säga att den är bättre i ett krocktest med.
Nej, jag förstår verkligen inte varför man köper en Prius?

Senast redigerat av Busgrabb (6 december 2013)

Autotech
BMW 335D (2008)
xXSammy
6 december 2013 · 6 580 Inlägg

Busgrabb skrev:
Är utrymmet så otroligt stort i den i finns ju V70 II DrivE att köpa istället som drar mindre och kostar mindre och känns bra mycket mera gedigen och har bättre komfort än badkaret.
Utan att veta skulle jag säga att den är bättre i ett krocktest med.
Nej, jag förstår verkligen inte varför man köper en Prius?

En V70 med 1.6L diesel på 90hk, hurra! (Som dessutom är fransk för de som gillar att hata fransmän)

Priusen är ett bättre alternativ inne i stan, automat och inga sotpartiklar.

De/Dem
hardrox
6 december 2013 · 731 Inlägg

För kommer alltid rwd ligga närmast hjärtat. Har för tillfället en vw polo tdi som är framhjulsdriven, i den bilen spelar det ingen större roll. Men när dagen kommer som jag vill ha en bil med lite mos i, kommer det aldrig någonsin finnas på kartan att en fwd kan ta den platsen.

Jag älskar att sladda, så det är en stor bidragande faktor till rwd.

Audi RS3 (2018)
Evildan
6 december 2013 ·

Busgrabb skrev:

Evildan skrev:

Busgrabb skrev:

Detta måste jag kommentera...
Jag håller ju med tidigare att ful som stryk är den och rätt dyr i inköp med va?

Jag jämför direkt med min BMW 123d med 204 Hk orginal, rwd, m-chassi som är riktigt kul att köra och ser helt ok ut.
BMW säger 0.52 blandad körning och landsväg 0.44.
Tycker iofs att det är lite i underkant men det kanske beror på att jag rullar på 245 breda 18" med.
Jag kör den på ca 0.6 med en del gasande och lite häng i kurvorna imellanåt.
Då med lite mods så den ger ca 240-250 Hk.

Jämför jag det med den otroligt fula, framhjulsdriva, understyra batteripaketsbilen så förstår jag inte varför i hela friden man köper en sådan?

Finns ju mera kandidater här men detta är ju en i mängden att jämföra med...

Sitter du bra bak i din 123d om någon på 185cm kör?
Gott om benutrymme?
Hyfsat bagage?
Förklara gärna för mig varför man jämför bilar i så olika storleksklasser förbrukningsmässigt då en Prius är rymligare på insidan än en 3-serie och i benutrymme bak även luftigare än en för sin storlek trång 5-serie.

Anser du verkligen att dina 0.6l/10km eller de av BMW påstådda 0.52l/10km är jämförbara med Prius 0.43l/10km?
BMWn drar alltså i runda slängar 21% mer bränsle än det uppochnedvända badkaret
0,43*1,21=0,5203.
(ni har inte tänkt på själva tanken med designen då den har samma låga luftmotstånd som en 350Z?)
alltså samma förhållande som en bil drar 1liter/mil eller 1.21liter/mil, för att göra det mer överskådligt och lättfattligt.

Jag sitter inte bak i min bil och om jag nu skulle göra det (Typ om någon betalar mig för det) så är det säkert trångt för benen med en sådan lång förare ja.
Åker du alltid med 4 fullvuxna i bilen eller?
Visst i procent låter det som den skiljer en del i förbrukning men i pengar blir det inte mycket!
Sen att BMW:n leverar jävligt mycket mera pulver när man vill och ändå har den förbrukningen.
Prius är ju inte direkt ös i.
Ta en 116d då som drar mindre än Priusen och ändå typ går bättre?
Jag tog ju min kärra som exempel bara för den var lätt att gämföra med.

Pratade lite idag med en känner litegrann som har en Prius, en 10:a
Han sa att det är service varje 1500 mil och varannan kostar 5500:- och den andra 1500:-
Detta på Toyota här i Göteborg. Det är ju ju 7k på 3000 mil.
Nu servar jag min bil själv men skulle jag lämna in den så ska den in var 3000:e mil och det kostar under 3000:- på BMW.
För övrigt så hade han tappat ca 100k i värdeminskning på 2 år sedan han köpte den.
Det är fan mer än min föredetta BMW M3 E92 och det är en prestandabil som verkligen tappar.

Är utrymmet så otroligt stort i den i finns ju V70 II DrivE att köpa istället som drar mindre och kostar mindre och känns bra mycket mera gedigen och har bättre komfort än badkaret.
Utan att veta skulle jag säga att den är bättre i ett krocktest med.
Nej, jag förstår verkligen inte varför man köper en Prius?

Givetvis inte åker vi runt 4st vuxna var dag, men jag är av den uppfattningen att önskar jag använda det baksäte som finns i den påstådda 5-sitsiga bilen ska det också fungera som ett baksäte utan att behöva en kiropraktor efteråt.
Dyrt med Toyotaservice i GBG, 3600kr respektive 1600kr kostar det här i EA, precis som i Sthlm.
3000mil mellan servicar med en liten överladdad dieselmotor, det var verkligen inte snäll intervall, undrar om livslängden blir bra roll (fungerade ju prima för VWkoncernen med Longlife)

Volvo V70 DRIVe som enbart finns med manuell växellåda drar verkligen inte mindre än en Prius, jag vet inte var du hittar dina felaktiga faktauppgifter.
Enligt Volvo vill den ha
stadskörning 5.9
landsväg 4.3
blandad 4.9
Baksätet är alltjämt sämre benutrymmesmässigt även i en V70II, får alltid knän i ryggen om någon över 170cm åker bak när jag kör, bagaget däremot är självklart större, det är ju en kombi, inte en halvkombi och bör kanske således istället jämföras med Prius+ som är helkombivarianten av Prius och den är betydligt rymligare och snålare än en DRIVe.

BMW 116d -09/-11 har följande förbrukningssiffror, finns även den enbart med manuell växellåda.
stadskörning 5.3
landsvägskörning 3.9
blandad 4.4
så nej den är inte heller den snålare än den två storlekar större Priusen med automatlåda.
Däremot är den hela 0.7 sekunder snabbare 0-100 om nu det kan anses som mycket bättre.
BMW 116d 10.2s
Prius XW20 10.9s
Prius XW30 10.4s

Att du inte förstår meningen med Prius har du gjort fullkomligt klart tidigare i ditt sätt att utrycka dig, men du kör ju BMW och framhäver ofta märket så vi har nog väldigt olika sätt att uppskatta ett fordon och vad det utför för sin ägare/förare.

simlar
6 december 2013 · 5 534 Inlägg

Det har spårat ut ganska hårt i denna tråden.
Någon borde starta en tråd med t.ex rubriken:
Prius vs allt annat
Bättre alternativ till Prius
Varför Prius är bättre än alla andra bilar

eller något liknande för att få en rubrik som väl beskriver diskussionen.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Evildan
6 december 2013 ·

simlar skrev:
Det har spårat ut ganska hårt i denna tråden.
Någon borde starta en tråd med t.ex rubriken:
Prius vs allt annat
Bättre alternativ till Prius
Varför Prius är bättre än alla andra bilar

eller något liknande för att få en rubrik som väl beskriver diskussionen.

Då har jag direkt ett uppslag till en ny rubrik:
Jag är rädd för Prius och måste hitta på rena lögner för att försvara min egen bils tillkortakommande gentemot badkaret.

Jag svarar och reder ut dessa liknande ting som Robert Llewellyn påvisade i ett tidigare länkat klipp.

Det jag ställer mig undrande till även i denna tråd är varför det ska göras återkommande storleksmässigt/modellmässigt orelevanta jämförelser samt hur lite dessa försåsigpåare kan/vet om bilen tekniskt egentligen. men det är väl som med så mycket när det kommer till mänskligheten och dess rädsla för "nya okända" ting, begriper jag det inte då hatar jag det i mitt oförstånd istället för att utvecklas/bildas.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang