Andromeda skrev:
Trafikförsäkringsföreningen ägs gemensamt av försäkringsbolagen, och kan reglera skador vid smitningsolyckor eller olyckor där vållande fordon saknar försäkring. Det är dom som skickar ut en räkning baserat på den dyraste fordonspremien i Sverige om du glömmer att teckna en försäkring på ett fordon.
De befattar sig inte med inbrott, de orsakas ju inte av ett annat fordon. Enda möjligheten att kunna få ersättning av TFF är just om det bedöms som en smitningsolycka, men då är det ju bara din självrisk som kan komma att ersättas.
Nu vet jag inte om bevisbördan ligger helt på FB vid en tvist, men gör den det kan det ju inte bli fråga om ord mot ord, eftersom de måste bevisa att ett inbrott inte skett. Blir det ord mot ord vinner ju du målet i så fall.
Jag kan dock inte tänka mig att det fungerar så, då skulle ju FB automatiskt förlora varje rättstvist med en kund om olyckan inte finns på film eller väldigt säkra vittnen finns. Risken finns att det blir ord mot ord.
Jag har letat, men hittar ingen information om beviskraven vid försäkringstvister, men Trygg Hansa anger t ex att det vid tvist kan överklagas och då omprövas. Vidare har de även en tvistenämnd i dessa fall. De anger också alternativet domstol, men deras rättshjälpsförsäkring som ingår i halvförsäkringen ersätter inte vid så kallade småmål, domstolsmål som kostar under ett halvt prisbasbelopp (förenklade tvistemål).
Jag tycker att du bör kontakta din kommuns konsumentombudsman och höra dig för vad som gäller i dessa frågor.
Lycka till!