Fjong skrev:
Pontaaa skrev:
Fjong skrev:
Oavsätt om dom hör det eller inte så skadar det deras hörsel om man spelar för högt......
Okej, där ser man. Finns det några undersökningar/forskning som stöder detta som man kan läsa tro? Varför skulle deras hörsel påverkas mer än min egna funderar ju jag på? Iallafall när det kommer till dessa frekvenser som vi dessutom är mer känsliga för än vad dom är.
Jag sa aldrig nått om att dom är mer eller mindre känsliga för bas ljud. Jag sa bara att om man spelar FÖR HÖGT så skadar det deras hörsel, antar att jag inte behöver forsknings underlag för det påståendet? Men så länge man håller sig på någorlunda ''normal'' volym så lär det ju inte vara skadligt

Jag anser att det vore intressant med underlag för det påståendet.
Du skrev - "Oavsätt om dom hör det eller inte så skadar det deras hörsel om man spelar för högt......".
Jag har konstaterat via en mängd olika källor som jag kan hänvisa till om så önskas, att hundar överlag inte uppfattar låga frekvenser lika bra som oss. En del hundar ska som exempel inte höra under 100Hz.
För mig är det då inte så självklart att låga basfrekvenser är skadliga, jag har försökt googla men jag hittar inget underlag som stärker att det ska vara skadligt med hög volym av frekvenser som ej är hörbara. Därav, undrar jag om du har något underlag för ditt påstående? Du generaliserar ju att - "om man spelar FÖR HÖGT så skadar det deras hörsel".
Jag känner själv inte att jag lider om någon blåser nära mitt öra, med en sådan där visselpipa som avger höga frekvenser.
Som exempel så har jag sett youtubeklipp med hundar bredvid ganska sjuka dB-bilar, och de ser oberörda ut.
Frågan som återstår då, skadas vi även om vi inte vet om det???