Baslåda isaab 9-5 kombi samt hundbur.

turbonova gillar en riktig burnout
7 december 2013 · 1 174 Inlägg

Nån som har bild/lådritning på hur ni löst det? Är 2 tolvor som ska få plats :-)

Jockk3
7 december 2013 · 1 426 Inlägg

turbonova skrev:
Nån som har bild/lådritning på hur ni löst det? Är 2 tolvor som ska få plats :-)

blir nog 2 lådor en på vardera sida bakom hjulhusen

turbonova gillar en riktig burnout
7 december 2013 · 1 174 Inlägg

Jockk3 skrev:

turbonova skrev:
Nån som har bild/lådritning på hur ni löst det? Är 2 tolvor som ska få plats :-)

blir nog 2 lådor en på vardera sida bakom hjulhusen

Ja får nog bli så :-)

Jockk3
7 december 2013 · 1 426 Inlägg

turbonova skrev:

Jockk3 skrev:

turbonova skrev:
Nån som har bild/lådritning på hur ni löst det? Är 2 tolvor som ska få plats :-)

blir nog 2 lådor en på vardera sida bakom hjulhusen

Ja får nog bli så :-)

går ju och plasta en låda och ha en 19mdf som baffel roll

TT-Avant
8 december 2013 · 6 851 Inlägg

Allt monterat under golvet och reservhjulsbaljan. Absolut bästa lösningen

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
turbonova gillar en riktig burnout
9 december 2013 · 1 174 Inlägg

TT-Avant skrev:
Allt monterat under golvet och reservhjulsbaljan. Absolut bästa lösningen

Men dämpas inte basen av hundburen då?

TT-Avant
9 december 2013 · 6 851 Inlägg

turbonova skrev:

TT-Avant skrev:
Allt monterat under golvet och reservhjulsbaljan. Absolut bästa lösningen

Men dämpas inte basen av hundburen då?

Ja beror på hur man bygger. Klart det blir lite dämpat.
Fräs ut under mattan i golvet med några ribbor så blir det mycke bättre.
Men du kan väl ändå inte spela så högt om du ska ha hund/hundar bak.
Om du kollar min 9-5a så ser du en 15" nerbyggd i baljan.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Pontaaa
11 december 2013 · 493 Inlägg

TT-Avant skrev:

turbonova skrev:

TT-Avant skrev:
Allt monterat under golvet och reservhjulsbaljan. Absolut bästa lösningen

Men dämpas inte basen av hundburen då?

Ja beror på hur man bygger. Klart det blir lite dämpat.
Fräs ut under mattan i golvet med några ribbor så blir det mycke bättre.
Men du kan väl ändå inte spela så högt om du ska ha hund/hundar bak.
Om du kollar min 9-5a så ser du en 15" nerbyggd i baljan.

Om jag inte minns fel så ska inte hundar höra frekvenser under ca 100Hz wink Folk brukar ju alltid gnälla om att det är så synd om hundar som får lyssna på en massa bas wink

Sponsor:
Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
Tudor Batteries - www.tudor.se
Sonax Bilvård - www.sonax.se
Saab 9-5 SC 2.0t Biopower "SQ-Budget" (2002)
Saab 9-3 Aero Coupe "EMMA - SQ Competition" (2001)
Fjong
11 december 2013 · 1 494 Inlägg

Pontaaa skrev:

TT-Avant skrev:

turbonova skrev:

Men dämpas inte basen av hundburen då?

Ja beror på hur man bygger. Klart det blir lite dämpat.
Fräs ut under mattan i golvet med några ribbor så blir det mycke bättre.
Men du kan väl ändå inte spela så högt om du ska ha hund/hundar bak.
Om du kollar min 9-5a så ser du en 15" nerbyggd i baljan.

Om jag inte minns fel så ska inte hundar höra frekvenser under ca 100Hz wink Folk brukar ju alltid gnälla om att det är så synd om hundar som får lyssna på en massa bas wink

Oavsätt om dom hör det eller inte så skadar det deras hörsel om man spelar för högt......

Pontaaa
11 december 2013 · 493 Inlägg

Fjong skrev:

Pontaaa skrev:

TT-Avant skrev:
Ja beror på hur man bygger. Klart det blir lite dämpat.
Fräs ut under mattan i golvet med några ribbor så blir det mycke bättre.
Men du kan väl ändå inte spela så högt om du ska ha hund/hundar bak.
Om du kollar min 9-5a så ser du en 15" nerbyggd i baljan.

Om jag inte minns fel så ska inte hundar höra frekvenser under ca 100Hz wink Folk brukar ju alltid gnälla om att det är så synd om hundar som får lyssna på en massa bas wink

Oavsätt om dom hör det eller inte så skadar det deras hörsel om man spelar för högt......

Okej, där ser man. Finns det några undersökningar/forskning som stöder detta som man kan läsa tro? Varför skulle deras hörsel påverkas mer än min egna funderar ju jag på? Iallafall när det kommer till dessa frekvenser som vi dessutom är mer känsliga för än vad dom är.

Senast redigerat av Pontaaa (11 december 2013)

Sponsor:
Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
Tudor Batteries - www.tudor.se
Sonax Bilvård - www.sonax.se
Saab 9-5 SC 2.0t Biopower "SQ-Budget" (2002)
Saab 9-3 Aero Coupe "EMMA - SQ Competition" (2001)
Fjong
11 december 2013 · 1 494 Inlägg

Pontaaa skrev:

Fjong skrev:

Pontaaa skrev:

Om jag inte minns fel så ska inte hundar höra frekvenser under ca 100Hz wink Folk brukar ju alltid gnälla om att det är så synd om hundar som får lyssna på en massa bas wink

Oavsätt om dom hör det eller inte så skadar det deras hörsel om man spelar för högt......

Okej, där ser man. Finns det några undersökningar/forskning som stöder detta som man kan läsa tro? Varför skulle deras hörsel påverkas mer än min egna funderar ju jag på? Iallafall när det kommer till dessa frekvenser som vi dessutom är mer känsliga för än vad dom är.

Jag sa aldrig nått om att dom är mer eller mindre känsliga för bas ljud. Jag sa bara att om man spelar FÖR HÖGT så skadar det deras hörsel, antar att jag inte behöver forsknings underlag för det påståendet?  Men så länge man håller sig på någorlunda ''normal'' volym så lär det ju inte vara skadligt smile

Pontaaa
11 december 2013 · 493 Inlägg

Fjong skrev:

Pontaaa skrev:

Fjong skrev:

Oavsätt om dom hör det eller inte så skadar det deras hörsel om man spelar för högt......

Okej, där ser man. Finns det några undersökningar/forskning som stöder detta som man kan läsa tro? Varför skulle deras hörsel påverkas mer än min egna funderar ju jag på? Iallafall när det kommer till dessa frekvenser som vi dessutom är mer känsliga för än vad dom är.

Jag sa aldrig nått om att dom är mer eller mindre känsliga för bas ljud. Jag sa bara att om man spelar FÖR HÖGT så skadar det deras hörsel, antar att jag inte behöver forsknings underlag för det påståendet?  Men så länge man håller sig på någorlunda ''normal'' volym så lär det ju inte vara skadligt smile

Jag anser att det vore intressant med underlag för det påståendet.

Du skrev - "Oavsätt om dom hör det eller inte så skadar det deras hörsel om man spelar för högt......".

Jag har konstaterat via en mängd olika källor som jag kan hänvisa till om så önskas, att hundar överlag inte uppfattar låga frekvenser lika bra som oss. En del hundar ska som exempel inte höra under 100Hz.

För mig är det då inte så självklart att låga basfrekvenser är skadliga, jag har försökt googla men jag hittar inget underlag som stärker att det ska vara skadligt med hög volym av frekvenser som ej är hörbara. Därav, undrar jag om du har något underlag för ditt påstående? Du generaliserar ju att - "om man spelar FÖR  HÖGT så skadar det deras hörsel".

Jag känner själv inte att jag lider om någon blåser nära mitt öra, med en sådan där visselpipa som avger höga frekvenser.

Som exempel så har jag sett youtubeklipp med hundar bredvid ganska sjuka dB-bilar, och de ser oberörda ut.
Frågan som återstår då, skadas vi även om vi inte vet om det???

Sponsor:
Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
Tudor Batteries - www.tudor.se
Sonax Bilvård - www.sonax.se
Saab 9-5 SC 2.0t Biopower "SQ-Budget" (2002)
Saab 9-3 Aero Coupe "EMMA - SQ Competition" (2001)
Fjong
11 december 2013 · 1 494 Inlägg

Har googlat runt lite, det enda jag lyckas komma fram till va dock att forskningen inom ämnet är väldigt begränsad. Hittade inget underlag till att håren i öronen tar skada av toner vi inte kan höra, dock fanns lite andra defekter.

På dom ställena jag läste sa dom dock att vissa hundar (tex pudeln) hör ner till 40hz, men man brukar räkna med 67-45000 hz för hundar.

Men tror nog att vi antingen får flytta vår diskussion eller låta det va för vi har vandrat iväg aning långt ifrån trådens originala ämne är jag rädd xD

TT-Avant
11 december 2013 · 6 851 Inlägg

Spelar ingen roll om man hör eller ej. Hög bas för alla är skadligt. Finns fler saker en bara öron som tar skada.
Höga dB eller tryck utsätter kroppens innreorgan för saker oxå. Hur detta påverkar djur låter ja va osagt.
Men varför ska man chansa på att de KANSKE inte tar skada?

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Pontaaa
11 december 2013 · 493 Inlägg

Ja pratar vi så höga nivåer så är det nog inte så mycket att prata om! Tänkte mer på nivåer där vi inte upplever att det blir jobbigt fysiskt smile Men som sagt, jag får forska vidare om detta på annat forum.
P.S ni kan vara lugna, jag är inte hundägare!

Sponsor:
Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
Tudor Batteries - www.tudor.se
Sonax Bilvård - www.sonax.se
Saab 9-3 Aero Coupe "EMMA - SQ Competition" (2001)
Saab 9-5 SC 2.0t Biopower "SQ-Budget" (2002)
Jockk3
11 december 2013 · 1 426 Inlägg

Pontaaa skrev:
Ja pratar vi så höga nivåer så är det nog inte så mycket att prata om! Tänkte mer på nivåer där vi inte upplever att det blir jobbigt fysiskt smile Men som sagt, jag får forska vidare om detta på annat forum.
P.S ni kan vara lugna, jag är inte hundägare!

redan vid 100db kan man få bristningar i innerörat
hundarna kanske inte hör under 100hz men blir fortfarande ett vibrationer i öronen.

till TS skulle jag nog stänga av basarna medans hunden är i skuffen

Senast redigerat av Jockk3 (11 december 2013)

TT-Avant
11 december 2013 · 6 851 Inlägg

Jockk3 skrev:

Pontaaa skrev:
Ja pratar vi så höga nivåer så är det nog inte så mycket att prata om! Tänkte mer på nivåer där vi inte upplever att det blir jobbigt fysiskt smile Men som sagt, jag får forska vidare om detta på annat forum.
P.S ni kan vara lugna, jag är inte hundägare!

redan vid 100db kan man få bristningar i innerörat
hundarna kanske inte hör under 100hz men blir fortfarande ett vibrationer i öronen.

till TS skulle jag nog stänga av basarna medans hunden är i skuffen

Exakt. Stäng av basen om hunden är i bagaget. Har själv hund och är hunden i bagaget så är basarna avstängda. Inget snack om den saken.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
explosiv
12 december 2013 · 133 Inlägg

Kan inte sägas nog med gånger, bara för att du inte kan höra ljudet så betyder inte det att det inte påverkar dig. Buller är idag starkt förknippat med stress och hjärt&kärlsjukdomar.
Sedan en viktig aspekt att ta i beräkning är att ljudet från basen redan har hunnit klinga av ett par snäpp innan det når dig där framme i din mysiga stol, tänk att behöva i timme efter timme sitta någon decimeter från en baslåda som får hela kroppen att vibrera. Nädu inte är det en trevlig situation för än vilken varelse som måste uthärda det.

Pontaaa
12 december 2013 · 493 Inlägg

Jockk3 skrev:

Pontaaa skrev:
Ja pratar vi så höga nivåer så är det nog inte så mycket att prata om! Tänkte mer på nivåer där vi inte upplever att det blir jobbigt fysiskt smile Men som sagt, jag får forska vidare om detta på annat forum.
P.S ni kan vara lugna, jag är inte hundägare!

redan vid 100db kan man få bristningar i innerörat
hundarna kanske inte hör under 100hz men blir fortfarande ett vibrationer i öronen.

till TS skulle jag nog stänga av basarna medans hunden är i skuffen

Om detta stämmer så var det precis detta jag var ute efter! Jag hade faktiskt ingen aning om detta, då 100dB-bas är vardagsmat när man sitter och pendlar!

Sponsor:
Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
Tudor Batteries - www.tudor.se
Sonax Bilvård - www.sonax.se
Saab 9-5 SC 2.0t Biopower "SQ-Budget" (2002)
Saab 9-3 Aero Coupe "EMMA - SQ Competition" (2001)
Pontaaa
12 december 2013 · 493 Inlägg

explosiv skrev:
Kan inte sägas nog med gånger, bara för att du inte kan höra ljudet så betyder inte det att det inte påverkar dig. Buller är idag starkt förknippat med stress och hjärt&kärlsjukdomar.
Sedan en viktig aspekt att ta i beräkning är att ljudet från basen redan har hunnit klinga av ett par snäpp innan det når dig där framme i din mysiga stol, tänk att behöva i timme efter timme sitta någon decimeter från en baslåda som får hela kroppen att vibrera. Nädu inte är det en trevlig situation för än vilken varelse som måste uthärda det.

Ja vi kan ju måla upp dessa scenarion, det har vi redan konstaterat att det inte är något snack när det börjar påverka oss så det blir fysiskt jobbigt. Sen är det inte så enkelt som du säger, kupéförstärkningen gör att det inte alltid "spelar högst" längst bak i bilen, bortse från de nivåer där det börjar bli fysiskt. Det känns underförstått i denna diskussion att man inte utsätter djur för fysisk påverkan, det är ju misshandel/djurplågeri rakt av... Om denna diskussion skulle hållts saklig så borde jag satt upp lite förutsättningar, t.ex att människan sitter bredvid hunden i bilen, eller att hunden och människan står utanför bilen, och sedan gjort jämförelser därifrån, hurvida hörseln påverkas på nivåer utan direkt fysisk påverkan.

Men som sagt, det är helt OK om vi går tillbaka till trådens syfte nu, jag har förpestat den tillräckligt redan.

Sponsor:
Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
Tudor Batteries - www.tudor.se
Sonax Bilvård - www.sonax.se
Saab 9-5 SC 2.0t Biopower "SQ-Budget" (2002)
Saab 9-3 Aero Coupe "EMMA - SQ Competition" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang