4524
Sök

Vilka stötdämpare ska man ha?

6 740 Inlägg
7 december 2013
Trådstartare
Hallå smile
ska byta stötdämpare fram på min 740, har vart o kollat lite på detta.
finns 2 olika stötdämpare o välja mellan. Gas och olja.

vilka ska man ha? vilka är bäst? vilka håller längst? vad är skillnaden? smile

tack på förhand! mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

627 Inlägg
7 december 2013
Gas är det bästa köp från v parts dom gula G&M dämparna, jag har dom och jag är jättenöjd. Men på min andra Volvo har jag Biltemas och den blev jättemjuk i framvagnen så Biltemas ska du aldrig köpa.
Så skillnaden mellan gas och olja är att gas tål mer och har längre livslängd än olja och gas dämpare behöver man inte lufta som man måste göra med oljedämpare smile
Senast redigerat av volvo-93 (7 december 2013)

21 761 Inlägg
7 december 2013
En gasdämpare brukar ge snabbare dämpningsrörelser och "stummare" komfort eftersom oljan är trycksatt, skillnaden mellan olja och gas (om man jämför samma tillverkare och till samma bilmodell) blir troligen att gasdämparen ger bättre väghållning fast kanske aningen "stötigare".

Det jag har skrivit är mest utifrån info som jag har hört och även sett på diverse forum, jag har inte gjort en massa egna jämförelser. smile

Biltema har kanske en del dämpare som inte är bra anpassade till vissa bilmodeller, men det behöver inte betyda att alla dämpare är "kassa".
Senast redigerat av Drönirettab (7 december 2013)

627 Inlägg
7 december 2013
Köpte dämpare på Biltema till min pappas Saab och dom fungerar bra men till Volvo gör dom inga bra sad

6 740 Inlägg
13 december 2013
Trådstartare
okej , tackar för svaren big_smile
Det får bli gas det verkar smidigast, nej jag köper det från skruvat.se smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

Sök